מוטי שטיינמץ בראיון בלעדי לרגל האלבום החדש

בלעדי למגזין 'במה': גדולי המלחינים והמעבדים בשאלות מרתקות לבעל המנגן ר' מוטי שטיינמץ, לרגל צאת אלבומו החדש והייחודי 'עתיק יומין' * וגם: המסר המיוחד לרבבות הקוראים

צילום התמונה: עובדיה כלימי

 

את הריאיון הייחודי עם הר"ר מרדכי (מוטי) שטיינמץ, אנו מקיימים בעיצומו של מסע שהוא עורך בניו יורק הקרה והמושלגת. היישר משיקגו ממהר ר' מוטי יחד עם אמרגנו המסור, המעבד ר' ראובן (רובי) בנט, לניו יורק, לא נותנים לשלג המקפיא לעצור אותם ולו לרגע, מבעירים את הניצוצות היהודיים במוזיקה החסידית האותנטית בכל פינה ברחבי הגלובוס.

"עתיק יומין", זהו שמו של האלבום החדש, השני, של ר' מוטי שטיינמץ, בעל קול הפעמונים ובעיקר מלא נשמה ורגש, המתבטאים היטב באלבום החדש-העתיק, בסגנונו הייחודי.

בניגוד לראיונות הרגילים, את השאלות בראיון זה מפנים גדולי המלחינים והמעבדים בשאלות, וכך ניתנת לקוראים ההזדמנות לקרוא מה הם הדברים המעניינים אף אותם.

 

"השירים שגדלתי עליהם"

 

לפני שנפנה אל שאלותיו של המלחין הנודע הרה"ח ר' פנחס מרדכי וועבער (המוכר בעולם הנגינה בשם הקיצור: ר' פינקי וועבער), נבקש לשמוע מהר"ר מוטי שטיינמץ מספר מילים על היצירה החדשה-הישנה, אלבום חדש שכולו ניחוח עתיק.

מה יש לנו באלבום החדש?

מוטי: "האלבום הזה זאת הילדות שלי והנערות שלי, השירים שגדלתי עליהם וחקוקים לי בנשמה עמוק, זה השער לכל מה שאני היום.

"אספתי את השירים הללו – יש הרבה מאוד שירים אבל אספתי את השירים שאני חושב שהקהל יוכל להתחבר אליהם – עיבודים יפיפיים של משה לאופר ורובי בנט, גם עיבוד פילהרמוני מאוד יפה של דייויד טויב, יש גם עיבודים של אלי קליין ואיצי ברי, הפקה מושלמת של רובי בנט, הוא השקיע את הנשמה שלו ימים ולילות, והתוצאה ב"ה מדברת בעד עצמה. זה המהות שלי, היכן שהסתובבתי בויז'ניץ, יש לי גם שורשים בסלונים ובלעלוב והכל מורגש היטב באלבום החדש".

 

מה התגובות שאתה מקבל מהקהל?

"ב"ה אני מקבל תגובות מדהימות, הציבור מאוד אוהב את המקוריות הזאת. זה המקור שלנו, זה החיבור שלנו לשורשים מהיום לאז, נותן לנו הזדמנות קצת לחוש את העבר ההיסטורי שלנו".

 

המלחין ר' פינקי וועבר:

האם יש לך פחד קהל?

 

את המלחין ר' פינקי וועבער, אנו תופסים לשיחה בביתו שבארה"ב, בעיצומה של עבודה על לחן חדש. "זכיתי להלחין לחנים גדולים מאוד למוטי", הוא מספר ומתחיל לנגן את השיר "כה אמר", השירה מתחזקת, מלאת רגש: "אוי לכתך – – – לכתך, אחרי במדבר, בארץ, בארץ לא זרועה – – -"

ומיד עובר לשיר "ואני קרבת אלוקים לי טוב" וכך ממשיך ומנגן שיר אחרי שיר. בעצם השיחה כולה הופכת להיות מחרוזת של שירי רגש עם השירים המוכרים ביותר, המושרים בכל בית יהודי, בחתונות, בישיבות, בחיידרים ובמוסדות החינוך, את כולם הלחין הרב וועבער.

איך מגיעות אליך כל המנגינות המדהימות האלה? אני שואל אותו בהתפעלות. הרב וועבער, יהודי ירא שמים, חסיד סאטמר ("אין לי כלום, לא מייל, לא ווטסאפ, שום דבר מהשטויות האלו, וכך אני מרוויח בכל יום כמה שעות נוספות"), מחייך ואומר: "כל שיר זה מתנה מן השמים. כל המנגינות מן השמים והמילים של השיר הן כמו שביל בין המנגינה".

"מוטי כולו רגש ובהתאם לכך אני מביא לו שירים מיוחדים", אומר הרב וועבער.

 

אתה יודע מלכתחילה איזה שיר אתה מביא לאיזה זמר?

"בוודאי. את השיר 'כה אמר' הלחנתי במיוחד בשביל מוטי. שירי נשמה, שירים שצריכים קול חזק אני מכין למוטי".

 

האלבום החדש של שטיינמץ מורכב משירים עתיקים. לרב וועבער יש שאלה למוטי: האם אתה אוהב יותר שירים שקטים ועצובים או שירים שמחים? ("אני אומר לך", לוחש הרב וועבער, "שהוא הכי אוהב שירי נשמה"…):

מוטי: "אני אוהב גם שירים שקטים וגם שירים שמחים יותר, אבל אין ספק שאני מחובר יותר לשירי הרגש. שירי שמחה בהחלט מוצאים אצלי בלב מקום חזק".

 

האם יש לך אימתא דציבורא, פחד קהל?

מוטי: "לא, ברוך השם. אמנם בתחילת הדרך הייתי ממש דרוך לפני שאני עולה לבמה, וגם כיום יכול לקרות כך, אך לא בגלל פחד במה אלא חשש עצמי שהקול לא מספיק פתוח. בדרך כלל אחרי שיר או שניים אני בפנים כמו דג במים".

 

איך הולך יחד השילוב של 'אימתא דציבורא' ופירוש המילים? אם אתה לא חושב בזמן השירה בגלל אימתא דציבורא, כיצד אתה יכול לחשוב על המילים?

מוטי: "השאלה לא אקטואלית, כמו שאמרתי, ב"ה אני לא סובל מתופעה זו, לכן כשאני שר אני חושב על כוונת המילים וגם מקשיב לעצמי האם אני מפיק את הקול בצורה הנכונה".

 

(אנו מנצלים את השאלה ומבקשים לדעת: לך, הרב פינקי וועבער, יש אימתא דציבורא?…

"לא… כבר 32 שנים אני שר בפני ציבור".

 

כמה זמן חלף עד שעבר לך פחד הקהל בהתחלה?

"כמה חודשים. עם הזמן זה הולך").

 

מהי ההרגשה כשאתה זוכה לשיר בפני גדולי ישראל ואדמו"רים?

"הרגשה שאני זוכה למלא את הייעוד שלי לשמח את עם ישראל, אני חושב כמה מצוות אני זוכה לרכוש על כל בנאדם שמקשיב לי באותו זמן. ודאי במעמד גדולי ישראל ואלפים ורבבות מעם ישראל. זכות עצומה לשמח את עיניהם וליבם של עם ישראל הם גדולי הדור שמוסרים את כל חייהם למען התורה והכלל".

 

האם כשאתה שומע לחן אתה כבר יודע האם יתפוס בציבור?

("אני אומר לך", אומר הרב וועבער, "דעתי היא שאי שאפשר לדעת. לפעמים חושבים על לחן מסוים שיהיה מאוד גדול ויצליח מאוד ואחר כך הוא לא תופס").

מוטי: "מסכים איתך בהחלט, שיר עם הרגש הנכון יכול להחזיק מעמד לאורך ימים ושנים, ולמרות זאת כבר שנינו שאפילו ספר תורה שבהיכל צריך מזל. בסופו של דבר, כמעט אי אפשר לזהות באופן מוחלט מה יחזיק מעמד לאורך שנים ומה יישאר בתעשייה חצי שנה".

 

את שאלת הסיום למוטי הוא בוחר בשאלה הבאה:

מהי ההרגשה שלך שבכל העולם היהודי שרים את השירים שלך? אתה נמצא כעת בעיצומו של מסע בארה"ב ובאותו הזמן יהודים בוכים, שרים ומתחזקים עם השירים שלך בחתונות, בחצרות ובישיבות בכל רחבי העולם.

"התרגשות עצומה שהקב"ה זיכה אותי להיות במקום הזה ושמחה עצומה שאני זוכה למלא את היעוד שלי בעולם, לעורר ולחזק ולשמח אנשים על-ידי מוזיקה חסידית ועל-ידי זה להכניס בהם אהבת הקב"ה ויראתו".

 

(ומה איתך הרב וועבער, השירים שלך מושרים בכל העולם?

"ההרגשה היא טובה וזכות גדולה מאוד. אלו שירים חסידיים שמחזקים מאוד").

 

המלחין והמעבד ר' משה לאופר:

מה החלום שלך?

 

המלחין והמעבד, ר' משה לאופר, עיבד את האלבום החדש של שטיינמץ, יחד עם רובי בנט.

 

ר' משה, האם כמעבד, משנה לך מי הזמר ששר איתך?

"בהחלט. אני תמיד טוען שהקול משמעותי מאוד בחלק של העיבוד. זמר משובח מעלה את איכות השיר. כאן אצל מוטי ודאי שאני מרגיש בשירה שלו את העיבוד שלי מתבטא עוד יותר והוא משלים את כל התמונה".

 

עבדת כבר עם כל האמנים הגדולים ביותר, האם אתה רואה משהו מיוחד בשירה של מוטי ואיך אתה יכול להגדיר זאת?

"כל הזמרים הגדולים, מרדכי בן דוד, אברהם פריד, בני פרידמן, שלמה כהן וכולם יש להם קולות של מבוגרים, ודאי שיש לכל אחד את הייחודיות שלו, אבל הצבע של כולם אותו הדבר.

"אצל מוטי יש כאן סיפור נדיר של אדם עם קול צעיר, ומלבד הנשמה המורגשת מאוד בשירתו, יש לו צבעים ייחודיים שאין לאף אחד ופה החידוש הגדול של שטיינמץ. יש לו מתנה מיוחדת מד' בצבע של הקול יחד עם הביצוע מכל הנשמה".

 

מכאן פונה ר' משה לאופר לשאלות אל מוטי:

אני חושב שניגון עם נשמה זה מה שעובר לסוחר ומשתבח כמו יין ישן, מה דעתך בעניין זה?

מוטי: "אני חושב שזה עניין של טעם אישי, יחד עם זאת אני רואה עכשיו תנועה מאוד חזקה של חידוש שירים עתיקים, בין במוזיקה החסידית האותנטית ובין זמרים שמוציאים אלבומים ללהיטים היסטוריים מלפני 40 שנה ויותר".

 

האם אנשים חוזרים לשורשים או רוצים יותר מוזיקה מודרנית?

מוטי: "אנשים מאוד מחוברים לעבר ומחפשים את השורשים האלו. יחד עם זאת המוזיקה שמנוגנת היום ברוב החתונות, ואני מתכוון לקלידנים, לא תזמורות, היא לפעמים כבר יותר מדי, לטעמי. לפני חמש שנים גם היו מקצבים טובים ומקפיצים, עכשיו זה כבר הגיע למקום ממש 'גוייש' וחבל. אני מאמין שיש עוד קלידנים בתעשייה שלא נסחפים למחוזות האלה, בתקווה שישפיעו על שאר התעשייה לטובה".

 

עיקר השירים שלך הם מוזיקה חסידית אותנטית, אך יש גם שירים שלך עם סגנון עכשווי. האם את השירים הללו אתה שר בגלל הקהל, או אתה גם אוהב את הסגנון הזה?

מוטי: "ב"ה, אני מוציא שירים חדשים ועדיין עדינים, ברוח חסידית מאוד. מקפיד לא להיות 'פרוסט' ולהיות זה שלא מתכופף למודרניזציה. אפשר לעשות שירים עם תופים אלקטרוני ועדיין כמו בחתונות האדמו"רים".

 

אתה עושה תרגילים מסוימים לשמור על הקול כמו פיתוח קול וכדו', או הקול אצליך יוצא מהנשמה?

מוטי: "בשביל שאוכל להיות בתוך האווירה הנכונה שהשם נותן לי, אני עושה פיתוח קול לפני אירוע. אנשים חושבים שזה נשלף מהשרוול, ממש לא. כל אירוע דורש תכנון והכנה רבה של כמה שעות קודם לכן.

 

כיצד אפשר להחזיק מעמד באירוע לאורך שעות?

"אני משתדל לשיר לפי הכללים שזה עוזר להחזיק מעמד לאורך זמן על הבמה. כשאני שומע במוניטור ואני מרוצה ממה שאני שומע, אני רגוע על הבמה, הנפש שלי נפתחת והרגש צף ועולה".

 

בשולחן שבת כשאתה לא לפני קהל ובלא ליווי של כלי נגינה שמאוד עוזרים לשירה, האם אתה שר הרבה או פחות?

מוטי: "כמובן שיש את זמירות שבת הקבועות, בכל מקרה תלוי בכל שבת לפי ההרגשה".

 

לסיום, מהו החזון: איך אתה רואה את העתיד שלך במוזיקה החסידית, האם הנך ממשיך לעשות את מה שאתה עושה עכשיו או יש לך חלום מסוים?

מוטי: "אני רוצה שהשם יזכה אותי להוציא עוד כמה וכמה אלבומים שיהיו אהובים באוזני הציבור. יש לי גם חלום על מיזם שאני מאוד רוצה לעשות, אך אני לא יכול עדיין לחשוף אותו. הלוואי ואזכה".

 

 

 

המלחין ר' חיים בנט:

"אנחנו לא כושים, איך אפשר לחזור לשפיות?"

 

המלחין הנודע, הרב ר' חיים בנט, מלחין החצר של חסידות סערט ויז'ניץ, מלא בהודאה ושבח על האלבום החדש של שטיינמץ. הוא רואה בזה חזרה לשורשים ובלימת הידרדרות המוזיקה לשפל מוסרי.

"מוטי, ממש כל הכבוד לך שבימים האלה שלצערנו יוצאים הרבה שירים שאין דעת חכמים נוחה מהם, אתה הולך ומוציא אלבום חדש ומשקיע הון תועפות בשירים של פעם, פשוט נכסי צאן ברזל. מי שמכיר את כל השירים האלה, ואני הכרתי כמעט את כולם, יודע עד כמה המשמעות היא עצומה.

"אתה הולך ומשקיע בדיסק הזה שהלוואי וכולם יושפעו מהסגנון הזה ויאהבו את השירים הללו. באופן אישי מאוד התרגשתי מכך שהוכחת שאפשר להוציא דיסק עם שירים של פעם ועם עיבודים מיוחדים מאוד, עדינים, של משה לאופר והבן שלי רובי, שעשו עבודה מיוחדת מאוד.

"וכאן מגיעה השאלה שלי אליך. אני שומע המון תגובות מחברים חסידים ואני בטוח שגם מכלל הציבור התורני, שמאוד מאוד שמחים עם הדיסק הזה. היינו רוצים מאוד המשך של הקו הזה, האם אתה מתכוון להמשיך בזה?"

מוטי: "בסייעתא דשמיא זה הקו שלי בכל מצב, גם בדיסק הבא שאני כבר עובד עליו היום, אלבום של שירים חדשים, הקו הוא חסידי אותנטי.

"יש לי גם תכנון אחר על אלבום נוסף כדוגמת האלבום שהוצאתי עכשיו משירי העבר, השירים שהם מביאים אותנו מעט לחוש איזה רגש היה פעם".

 

שאלה נוספת: מה אתה יכול לעשות לגבי החתונות, המוזיקה הרעשנית והמקצבים הרעשניים וכל מיני סגנונות חדשים שדעת חכמים לא נוחה מהם. אנחנו זוכרים את החתונות של פעם, עם המקצבים החסידיים, איזו שמחה הייתה באולם, שמחה אמיתית של הרבה יראת שמים, מה אתה יכול לעשות כדי להביא את הימים הטובים האלה בחזרה?

מוטי: "אני חושב שהתשובה נמצאת אצל הקלידנים המובילים בתעשייה, זה בידיים שלהם. אני בכל מקרה משתדל להוציא דברים עדינים ברוח חסידית והלוואי שאזכה להשפיע על כל יוצרי המוזיקה להיצמד לקו הזה".

 

הרב בנט, יאמרו לך הבחורים שהם לא מתחברים למוזיקה הישנה.

"אין דבר כזה", מזדעק ר' חיים בנט. "שנים רבות הייתה לי תזמורת גדולה וניגנתי בהרבה שמחות, תזמורת מקצועית עם כלים רבים, רובי גדל בתזמורת שלי ומתוך זה הוא התפתח, הייתה אווירה שמחה ומיוחדת מאוד, היו מקצבים חסידיים וכל כך מיוחדים, ניגוני מירון ועוד-ועוד והשמחה הייתה עד לב שמים. לא רק אצלי, כל התזמורות שהיו אז היו משהו מיוחד.

"אני יכול גם לומר לך שהיו ישיבות שהקפידו מאוד שהאווירה תהיה טובה, לא כל שיר יכלו לנגן ולא כל מעברים, יש מעברים מדי רועשים שהביאו את הבחורים לריקודים שאין דעת חכמים נוחה מהם, והחתונות האלה היו הכי יפות.

"לסיום אספר לך סיפור: לפני שנתיים פגשתי את אחד המתופפים, מתופף חילוני, שעבד איתי יחד מדי פעם לאורך השנים. כשהיה לי אירוע גדול הייתי קורא לו, הוא היה מקצועי מאוד בקריאת תווים. שאלתי אותו, אתה מנגן עוד חסידי? הוא אמר לי, 'אין היום הרבה חסידי, כי יש הרבה אורגניסטים, אבל אני מתגעגע לימים של פעם'.

"למה אתה מתגעגע? שאלתי.

"הוא אמר: היו ניגוני מירון, ירושלמי, הורה, היה משהו מיוחד ובכל פעם לאחר האירוע נסעתי הביתה עם מטען מלא של יידישקייט. אתה יודע שאני עובד בכל מיני מקומות, היום אני מרגיש שאני יוצא מאולם בתל אביב ונכנס לאולם דומה באזור בני ברק, לא מרגיש כמעט הבדל במקצבים של המוזיקה.'

"כששמעתי את זה, הוא ממש נתן לי מכה בלב. פתאום הבנתי לאן הגענו, לא היה דבר כזה".

 

לכן אני שואל דווקא את מוטי, שכל כך משקיע בחזרה למוזיקה השורשית של פעם, בפרט באלבום החדש, מה אפשר לעשות כדי להחזיר אותנו לשפיות גם בחתונות והאירועים, אנחנו לא כושים!

מוטי: "אני חושב שאם זו תהיה דרישה מצד הקהל לקחת רק קלידנים שמנגנים באופן עדין, זה ישנה  את התמונה. כל עוד שיש מי שתומך באלה שמנגנים מוזיקה פרועה, לצערי קשה לי לראות איך המצב הזה משתנה. אני חושב שגם לזמרי החתונות יש את הכוח להשפיע על הנגנים. אני לא שר חתונות שלימות ולכן לא כל כך נמצא בתעשייה הזה".

 

"לא להישבר"

 

מסר לקוראים לסיום:

מוטי: "כל אחד צריך שידע שהוא עולם מלא ויש לו מה לעשות ולהועיל בעולם. גם אם עכשיו ספציפית  הוא נמצא בתקופה קשה, זה לא אומר שכל החיים ייראו כך, להיפך, 'אחרי שבר גאון', מתוך הקושי רואים את הצמיחה הכי גדולה. תראה איך גדל עץ, הגרעין צריך להירקב עד הסוף ורק אז הוא מתחיל להוציא את הניצנים הראשונים עד שהוא גדל לאילנא רברבא.

"גם אם יש נפילות בדרך, זה מהלך החיים, 'שבע יפול צדיק וקם', גם כשבנאדם נופל עדיין קוראים לו צדיק, כך לימדוני רבותי, זה עיקר עבודת האדם, לא ליפול ברוחך. נפילות, זה בדיוק מה שהיצר רוצה, הוא חפץ בעצבות. אז תחזיקו חזק, תהיו בשמחה, ואם צריכים קצת חיזוק בנוסף לספרים הקדושים, תקשיבו לשיר טוב שינחם ויעלה אתכם. ברוכים תהיו והלוואי שנזכה כבר לצאת מגלות הדעת לגאולת עולם".

 

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן