מתכון לנפש בריאה

1.

לכל אדם יש איזושהי אמירה שהיה רוצה להשאיר לדורות אחריו. עצמו רגע את העיניים וחישבו איזה מסר מרכזי הועבר אליכם מהוריכם ואיזה מסר הייתם רוצים להעביר לילדיכם.

רוב בני האדם אינם עושים זאת, כלומר, רובם ככולם מחנכים את ילדיהם, אך מרגישים קטנים בעיני עצמם מכדי להעביר מסרים מדור לדור. אנשים גם מעדיפים שלא לחשוב על הימים שהם לא יהיו עוד. זו הסיבה שרוב בני האדם אינם מותירים צוואות. איש אינו שש לחשוב על אחרית ימיו.

2.   

ובכל זאת, בני אנוש רוצים שצאצאיהם יהיו טובים יותר מהם, יראי שמים יותר, בעלי מידות טובות יותר, מצפוניים יותר, בעלי יכולת למידה טובה יותר, יכולת נתינה, יכולת התמודדות והשגה.

מחוץ לרצון שיהיו טובים יותר יש רצון נוסף: שיהיה להם טוב יותר. היינו, שיהיו מקובלים ואהובים, שתהייה להם רווחה, שיצליחו יותר בחייהם ביחסיהם עם בני אדם, שישגשגו חברתית, שיצליחו לבטא את כישרונותיהם, שלא ינסו לפגוע בהם, וגם אם כן, שלא יהיו פגיעים. שיקחו דברים בפרופורציות מתאימות, שידעו להתמודד ועם זאת שישימו גבול לעצמם בכל הנוגע להתמודדות מול הזולת.

בני אדם רוצים לראות את ילדיהם בעלי יכולת הענקה. הם רוצים אותם שקולים, רציניים במידה, בעלי חוש הומור במידה, בעלי שליטה על עצביהם ויצריהם, בעלי יכולת להבין את הזולת וגם להסביר עצמם לזולת ולגרום לזולת להבין אותם.

בני אנוש רוצים שילדיהם יזכרו אותם לטובה, ירחשו בליבם הערכה והכרת טובה ליחסם כלפיהם, מחוץ לציווי האלוקי "כבד את אביך ואת אימך". שכיבוד ההורים ייעשה גם מתוך הכרה ואהבה ולא רק בשל הציווי. הנה הצבנו רשימה חלקית של כל החלומות שלנו. של הדברים החשובים לנו באמת.

3.

הביטו שוב ברשימה ושאלו עצמכם איך אתם מגיעים אליה? ליתר דיוק, מדוע לא כולם אינם מגיעים אליה? איך בדיוק נהרסים דברים בדרך הקצרה מלידתו של ילד עד הגיעו לגיל 18. מהו הגורם שמפריד בין הורים לילדים, שמחבל בדימוי העצמי של הילדים, שמפחית את החשק שלהם להתקדם, שמשנה את התנהגותם לרעה, שמוריד את שליטתם ביצריהם וגורם להם להעדיף סיפוקים מידיים על פני טוב נצחי?

מהו הדבר הגורם לילדים לחוש שהוריהם אינם אוהבים אותם, על אף שהם כן?

מהו הדבר הגורם להורים לחוש שהילד שלהם מנסה לצער אותם במתכוון על אף שהוא לא?

היכן קו הגבול בין אהבה לבין פינוק? בין הטלת מרות לבין פגיעה והתעללות? בין תמיכה הורית לבין החלשת יכולת ההתמודדות. בין חינוך לבין הפעלה, בין אמירת האמת לבין פגיעה ברגשות. בין מעורבות למעורבות יתר?

4.

הדברים שייכתבו כאן כבר נכתבו בעבר, ואולי יהיו שיזהו אותם מתוך קריאה שוטפת של מאמריי, אך לטובת אלה שלא, ולטובת אלה שכן ושכחו, ראיתי לנכון להעלותם על הכתב בבמה מכובדת זו.

הדברים אינם נכתבים מהראש או מהדמיון, כי אם מניסיון חיים עמוס ודחוס בדברים עצמם: ילדים, הורים, בעיות, התלבטויות, התמודדויות, תכניות, קשיים, כישלונות והצלחות. ברגע שאתה מצליח להבין את מנגנון הנפש האנושית מבפנים, אתה יכול להמטיר תובנות מבחוץ.

כמורה ומחנך, ולאחר מכן כיועץ חינוכי ובתפקידי ב"מרכז לילד ולמשפחה" עסקתי בדברים עצמם ורק לאחר מכן כתבתי עליהם. לא להיפך.   

בשורות הבאות אנסה להעניק קמצוץ של הסתכלות בריאה, נכונה ונבונה על נפש האדם.

5.

באופן הטבעי והרגיל, ילד ילך בדרך של הוריו ולא יסטה ממנה לכאן ולכאן. בני אדם בטבעם מצייתים לבכירים מהם, לא דחוף להם להרוס לפגוע בזולתם. הם מתיישרים עם הקו, מעוניינים לאגור ידע ומידע, ובסך הכל מחפשים חיים שלווים וטובים.

וכמו עץ שבטבעו גדל ישר וכשמשהו גורם לו להתעקם מילימטר – הוא יגדל עקום, כך גם ילד רך. השריטות שאנו נשרטים בחיים – וכולנו נשרטים, הן אלה שגורמות לנו לזוז לכאן או לכאן.

להלן ה"חומרים" מהם בנויה נפש. ברגע שאלה לא מסופקים, או שמסופקים בצורה בלתי נכונה, תהיה בעיה.

6. 

נפש האדם זקוקה לכבוד. זהו מזון לנפשו. לא מדובר בכבוד של לשבת במזרח אלא במובן של  הכרה באישיותו ואמירותיו ובעיקר אי התעלמות ואי פגיעה בו.

בן אדם הוא יצור פגיע. יש פגיעים יותר ויש פחות. כאשר יש פגיעה בכבוד– תהיה גם תגובה שמטרתה להרוות את צימאונו הטבעי לכבוד. זה עלול להגיע לשאיפה ל"כבוד" שלילי כמו כוחנות או התבלטות שלילית. אם נעניק את הכבוד החיובי לא יהיה צורך בכך.

7.

נפש האדם זקוקה להערכה ואהבה. אהבה היא משהו שניתן ללא תנאי. אתה הילד שלי אני אוהב אותך. ללא כל התניה. הערכה יושבת על משהו שהילד עשה. ועלינו למצוא דבר מה להעריכו כדי ליצור תגובת שרשרת שתגרום לו להצליח ולהתאמץ כדי שיוערך. כאשר ילד או ילדה לא מקבלים אהבה והערכה, נוצר אצלם צימאון בלתי נשלט והם עלולים לחפש זאת במקומות מזיקים.

8.

נפש האדם זקוקה לאמת ויציבות. אמת, זה להיות מחוץ לבית כפי שאתה בתוכו. יציבות זה לשמור על הבית רגוע ללא התפרצויות כעס חסרות שליטה וללא מצבי רוח שמניעים את הבית כמו ספינה בסערה. כאשר ילד מזהה שקר וחוסר יציבות, הוא יחפש את האמת והיציבות במקום אחר, וגרוע מכך: הוא עלול חלילה לוותר עליהם ולפעול בכל דרך שנראית לו, גם אם אינה דרך אמת וגם אם אינה יציבה.

9.

נפש האדם זקוקה לבית. בית הוא אבא ואמא שמכבדים זה את זה ופועלים בהסכמה מול הילדים. ילד יכול לקבל שהוריו מתווכחים ביניהם אך לעולם לא יקבל שהם אינם מכבדים, או חלילה נוהגים בחוסר כבוד זה כלפי זה. בתים שיש בהם בעיות שלום בית שהילדים חשופים להם הרי הם כמקומות סכנה לנפשם של בני הבית.

10.

נפש האדם זקוקה לגבולות. כאשר תהיה פגיעה בהבנת הגבולות, או כאשר תיעשה הסטה בלתי הגיונית של קו הגבול –תהיה פריצת גבולות.

גבול הוא שרטוט מדויק לילד מה טוב ומה רע. מה ההורים מסכימים ומה לא. מה הם דורשים ועל מה הם מוותרים. האויב הגדול ביותר של הגבולות הוא הויכוח. גבול מציבים והוא אינו נתון למשא ומתן. הויכוח מערער ולבסוף ממוטט אותו. שומרי הגבול הם השכר והעונש ויש לעשות בהם שימוש בתבונה.

11.

והחשוב מכל: נפש האדם זקוקה לרוחניות. לתכלית. לאמונה. לדרך. לחינוך ליראת שמים ולאהבת תורה. גם אם ההורים אינם מושלמים, ומי מושלם? הם יכולים לפחות להצביע לעבר המקום בו נמצאת השלמות וזה גדולי הדור והדרך שהם מתווים. ילד יכול להשלים עם כך שהוריו אינן מושלמים, אך אם אינם מתווים לו דרך של גדולי עולם הוא עלול להיות כמותם… או גרוע מהם. 

12.

ברגע שנעניק לילדינו את הצרכים הבסיסיים שהזכרנו כאן ונוסיף לזה כמות בלתי מוגבלת של תפילות ודמעות, (מעינינו, לא מעיניהם…) הסיכויים שלנו לרוות נחת מילדינו בסייעתא דשמיא, הופכים לגבוהים במידה ניכרת. אם נגרום להם לשנן את הכללים שילכו איתם הלאה, נוכל לזכות לדורות ישרים מבורכים. 

תוכן קשור

תגובה אחת

  1. ואוו!
    אחד הכתבות הטובות ביותר שקראתי בזמן האחרון!!
    בהצלחה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן