הרב חיים ולדר: מה עושים כשאין פתרון

לפעמים הפתרון הוא להותיר את המצב בלתי פתור, להתמודד אתו תוך ידיעה שהוא עדיין יישאר בלתי פתור

 

– 1 –

הדברים נכונים גם לחיי היום יום של בני האדם.

כאשר מציגים בפני בן אדם בעיה, הוא חש צורך לספק פתרון, וההנחה השגויה הזו יוצרת יועצים רעים ועצות רעות.

מפעם לפעם מגיעים אליי (ובוודאי גם אליכם) להתייעץ לגבי שינוי במקום לימודים/עבודה. לעיתים מדובר במישהו מאוד קרוב כמו בן הזוג או שכן או חבר.

בדרך כלל הם יבואו עם שק של טענות כלפי המקום הקודם: משכורת נמוכה / יחס לא טוב / קושי בעבודה. בדרך כלל אתם תחושו מעט לחץ, משום שאתם נדרשים לתת מענה לבעיה, ותתפלאו, קורטוב של אשמה באופק במקרה שלא נתתם פתרון.

ומה הפתרון שמוצאים רוב בני האדם? "תעבור", "תדבר עם הבוס ותגיד לו שיש לך הצעות אחרות", והכי גרוע, "קח אבטלה חצי שנה ויהיה לך ים של זמן לחפש עבודה".

ברוב הפעמים עצות אלה הינן עצות רעות. הבן אדם יוצא ממך עם המון כוח – למלאכת ההרס שהוא הולך לעשות לעצמו…

 

– 2 –

ואני אומר: לפעמים הפתרון הוא לומר ש"אין פתרון". לפעמים הפתרון הוא להותיר את המצב הקיים גם אם איננו מושלם. והכי לפעמים הפתרון הוא לספר לבן אדם שמצבו אינו כה רע כמו שהוא מתאר, ומצבם של אחרים גרוע משלו.

אבא שלי שיחי', שהוא אדם חכם מאוד, הזהיר אותנו משחר ילדותינו שלא להתפטר משום מקום, ולא, אפילו לא לאיים בהתפטרות…

הוא טען שאם נרמז לבוס שיש הצעות אחרות, הבוס עשוי לרמז לנו שניענה להצעות אלה ואם נאיים בהתפטרות הבוס שלנו עלול לקפוץ על המציאה ולקבל אותה…

בן אדם שמקבל עצה ללכת לקבל אבטלה ובינתיים לחפש, עשוי לגלות שחצי שנה עוברת מהר… כמעט כמו חצי שנה, ואז יבואו שנים קשות ומרות בלי עבודה ובלי הצעות עבודה וסופו שיתפשר על מקום פחות טוב עם בוס פחות טוב ועם משכורת נמוכה מזו שהוא מקבל היום.

 

– 3 –

אישית, השתדלתי לשמוע בקול אבי שיחי', מעולם לא עברתי מיוזמתי משום מקום בגלל פיתויים לשכר טוב יותר או אי שביעות רצון מהמקום הקודם (פרט למעבר מעבודתי רבת הסיפוק כמחנך להקמת וניהול "המרכז לילד ולמשפחה", מעבר שבתחילה לא רציתי בו אך "נכפה" עליי על ידי גדולים ממני, והתגלה כדבר הטוב שקרה בחיי). הוריי לימדו אותנו להיות מרוצים מהמצב הקיים, וזו אחת המתנות הגדולות שהם העניקו לנו.

את ספריי אני מפיץ אצל אותו מפיץ איתו התחלתי לעבוד לפני עשרות שנים, מדפיס באותו בית דפוס, עם אותו ספק נייר, באותו צוות שעושה את מלאכת הניקוד/הגהה/עימוד וכו'. אפילו ב"יתד נאמן" אני מחזיק כבר עשרות שנים, שזו משימה לא קלה בכלל…

זה לא אומר שלעולם אסור לעבור ממקום עבודה לאחר, זה אומר שצריך לבדוק בדיקות מדוקדקות לפני שעושים דבר כזה.

אל נסיק מכך שלעולם אין פתרון לשום דבר. אלא שיש לפעמים מצבים שאין להם פתרון. נא לשים לב להבדל (אחרת אנשים לעולם לא יציעו פתרונות).

לכל דבר יש פתרון, אך ישנן בעיות שהפתרון שלהם הוא לדעת שאין פתרון.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן