מנייני תפילה בהרי האלפים והיערכות לשבת

לאחר שהתארגנו על כלכלה ותנובת השדה, נותר לטפל בארץ חמדה טובה, ואין חמדה אלה תורה ותפילה, וודאי בבין הזמנים ובמניין כראוי. 

ישנן התארגנויות רבות מדי שנה של מניינים שבהם נקבצים שוהים פרטיים ומתפללים במניין. אך לפני כן הבהרה חשובה: בהרי שוויץ מתארגנים להם נופשים כשרים שהושקעו בהם הון רב, מחשבה ותכנון, על מנת לתת למשתכן בנופש הרגשה של מקום ראוי ליהודי שומר תורה ומצוות.

התארגנות שכזאת כוללת הכנת ושינוע ספרי תורה, ספרים חומשים וסידורים, בימה, ארון קודש וסטנדר לעמוד תפילה, וכל הנחוץ לקיום מניין יהודי כראוי. הדברים הללו עולים הון רב, מיועדים לאורחי המלון.

רוב היזמים ישמחו שיבואו אליהם יהודים ויזכו אותם בעוד יהודי שמתפלל במניין. אבל… ויש כאן אבל גדול, שזה לא יהיה על חשבון האורח ששילם ממיטב כספו.

אורח ששילם למלון שבו יהיה לו מקום ישיבה בבית כנסת, אשר נתפס בידי אורח אקראי שלא מאורחי המלון, הרי האורח גזלן. אורח אקראי שמעז ומנשנש עוגה וקפה שמוצעים לאורחי אותו מלון, הוא גם גזלן. ואותם מעטים גורמים נזק לרבים אחרים החפצים בסך הכל להתפלל במניין.

הרשימה המלאה למקומות שיתקיימו בהם מניינים ברחבי שווייץ ואוסטריה במקומות הנופש – ניתן לראות בכתבה מורחבת באתר במה bama.org.il. מידע זה יעזור לכם למקם עצמכם בקרבת מקום.                         

 

הכנות לשבת

 

יודגש כי כל הנושאים המובאים בשורות הבאות הם לעורר את תשומת לב הנופשים ויש לשאול רב הלכה למעשה כיצד לנהוג בכל פרט, כולל הרעיונות ההלכתיים המובאים כאן.

יש להתמודד עם בעיית הטלטול. גם למטלטלים בארץ בזכות העירוב, בהרי הנופש באירופה אין עירוב. למותר לדבר בכלל על איסור הוצאה מרשות לרשות, שהוא מל"ט אבות מלאכות החמורות.

יש להתמודד עם תאורת חדרי המדרגות והפרוזדורים האוטומטיים, שנדלקים בעת קליטת אדם העובר שם.

את בעיית הטלטול יש בעיקר למפתח הדירה וזאת ניתן לפתור על-ידי רכישת/הכנת חגורת מפתח המקובלת באירופה מאוד. החגורה מורכבת מרצועת גומי לבגדים ושתי לולאות בקצוות, כשהן נכנסות זו בתוך זו והמפתח בינותם.

בעיה נוספת שתתעורר היא בעיית הדלת החשמלית. יש לוודא שהכנסת המפתח לא מפעילה סוויץ חשמלי, משום שאז המפתח לא יועיל לכניסה ותצטרכו לחפש פתרון יצירתי: המתנה לגוי שיפתח לכם, או ביטול הסוויץ בערב שבת בהסכמת הבעלים / השכנים. ברוח נעימה הדברים תמיד נפתרים עם חיוך, ואם תבואו עם שוקלד בעטיפה ביד, תתקבלו עם הבנה וחיוך תמיד.

הנושא הבא הוא התאורה הנדלקת מאליה. מרן הגאון רבי שמואל הלוי ואזנר פסק שזה פסיק רישא דלא ניחא ליה, ולכן יכול לעבור מבלי להתעכב. אך יש החולקים. לכן, מראש כדאי לדבר עם הבעלים על ניתוק המנגנון, או לבקש רשות שבקומה עד אליכם יאפשר לכם לעטוף את החיישן עם חתיכת נייר כסף כפולה מה שימנע את הפעלתו. תוסיפו עוד כמה יורו שלא ירגיש שאכלתם לו חשמל…

בנוסף, אם הכניסה לדירה היא רק עם כרטיס, צריך למצוא פתרון חליפי של מפתח, ולא תמיד הוא זמין וישים. במקרה כזה, הכינו מערב שבת, חוט עבה ודק, לפפו אותו על ידית הדלת מבפנים בקצהו, וודאו שמהודק היטב ושלא יברח. את קצהו תשלשלו מחוץ לדלת והניחו בצד שלא יבלוט מדי. בהגיעכם לדירה, משיכה טובה של החוט תמשוך את הידית מבפנים והדלת תיפתח. נסו זאת לפני שבת, שתתרגלו ותוודאו שזה אכן עובד היטב.

על המסלולים בהרי אוסטריה ושוויץ נרחיב בע"ה בגיליונות הבאים.

גוט שאבעס וחופשה כשרה ונעימה.

תוכן קשור

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן