השמים נפתחו למדינת קרואטיה

הפעם נסייר באחת משמורות הטבע היפות בעולם, אשר מעבר להיותה אטרקציה תיירותית בקרואטיה, היא התברכה באגמים מרהיבים שלמראם יתנגן לכם בראש מזמור השבת 'מקולות מים רבים אדירים משברי ים אדיר במרום השם'

שלום לכם קוראים יקרים, השבוע, נשים פעמינו (בתקוה שלא יישארו וירטואליים) אל עבר מערב הרי הבלקן, אל מדינת קרואטיה.

קרואטיה, חולקת גבול עם הונגריה וסלובניה בצפון (סלובניה ממשיכה לכיוון מערב קרואטיה יחד עם הים האדריאטי). במזרח המדינה נפגוש את סרביה ואת מונטנגרו שנמצאת בצידה המזרחית דרומית, בנוסף לבוסניה והרצגובינה שנמצאת בחלק המזרחי והדרומי לה.

היתרון עבורנו הישראלים, שלפני כ-7 שנים בשנת תשע"ג הצטרפה קרואטיה רשמית לאיחוד האירופאי (מכאן גם הסכנה האורבת שתיכנע לתכתיבי האיחוד ותאסור הגעת ישראליים אדומי הקורונה), אך עדיין אינה חברה בברית מדינות השנגן, ולכן היא לא ממש כפופה להוראות האיחוד המחייבות בעיקר את מדינות ברית השנגן (על ההבדל בין הבריתות הרחבנו בגיליונות 'במה' הקודמים).

גם חבל ארץ בלקני זה, זכה לחוות את המהפכות השלטוניות שעברו עמי אירופה ומלחמות שליטה לא חסרו בה מעולם.

נדלג על התקופה ההונגרית של קרואטיה, שהייתה חלק מהונגריה הגדולה, נקפוץ ישר לשנת תרע"ח (השנה בה העולם כולו ואירופה בפרט חוו את המגיפה הספרדית שחיסלה מעל 40,000,000 בני אדם ביבשת), אז הצטרפה קרואטיה לברית האזורית שנקראה בשם המלכותי: "ממלכת הסרבים הקרואטים והסלובנים", בהמשך נשאר השם "ממלכת יוגוסלביה".

תקופה זו התאפיינה בשגשוג חיי היהודים בחבל הארץ הבלקני, אך למרבה הצער לא נותר חותם מיוחד מיהדות זו, וקרואטיה כמו שאר המדינות שהרכיבו את ממלכת יוגוסלביה, ספגה מהלומת מוות בימי עברה וזעם של מאורעות השואה.

***

כדרכנו תמיד, נעלה את זכרם של יהודי קרואטיה הי"ד, אשר נרצחו בשנות הזעם, יחד עם שאר שישים אלף יהודי יוגוסלביה (מתוך כ-80,000 יהודים שחיו בה לפני המלחמה), כאשר בהקשר הזה, חובה עלינו להעלות עלי זיכרון, שרב רובם של מרצחי היהודים במרחב לא היו הנאצים יימח שמם, היו אלה כנופיות לאומניות בראשות פשיסט קרואטי בשם אנטה פאבליץ' שר"י, שעמד בראש ממשלת בובות שהקימו הנאצים יימח שמם לאחר כיבוש יוגוסלביה.

כנופיות אלו רצחו וטבחו במאות אלפי יהודים, צוענים וסרבים. לא רק שעסקו יימח שמם בהשמדה במו ידיהם, אלא הם היו היחידים שהעזו והקימו מחנות ריכוז של ממש בעצמם, כאשר אכזריותם הייתה לאין ערוך גרועה משל החיה הנאצית הארורה. זכור לשמצה מחנה יאסנובאץ, שהיה הגדול במחנות הריכוז האכזריים, וכדברי איוב (ט"ז י"ח): אֶרֶץ אַל תְּכַסִּי דָמִי וְאַל יְהִי מָקוֹם לְזַעֲקָתִי.

***

עם סיום מלחמת העולם, הפכה קרואטיה לרפובליקה במסגרת יוגוסלביה, הרפובליקה החזיקה מעמד עד לשנת תשנ"א, אז הכריזה קרואטיה על עצמאותה.

הכרזת קרואטיה, גררה את שכנתה הצפונית סלובניה להכריז גם היא על עצמאות, מה שהביא מהר מאוד למלחמה עקובה מדם בין הקרואטים לסרבים שנמשכה ארבע שנים רצופות והסתיימה עם כיבוש המובלעת הסרבית במרכז קרואטיה על-ידי הקרואטים בשנת תשנ"ה, ומאז הפכו קרואטיה וסלובניה למדינות חזקות ויציבות, בולטות בנחישותן להצליח ברחבי הבלקן והן אכן משגשגות.           

יהדות קרואטיה כיום מורכבת בעיקר מניצולים ובני הדור השני, כשלצערנו אפשר להגיד שחיי קהילה יהודית – הווה אומר, מוסדות חינוך וכו' אינם קיימים ממש, למרות שיש ניצנים של החזרת הדופק היהודי על-ידי יהודי יקר בשם ר' פנחס זקלס הי"ו, המשמש שליח חב"ד במדינה, אשר מתמודד כיום גם עם נזקי רעידת האדמה הקשה שפקדה את המדינה ואת זגרב הבירה בערב פסח שנה זו, ומפיח רוח בעצמות היבשות.

***

בנקודה זו אנו מתחילים את מסע הטיולים שלנו, הפעם נתמקד דווקא במערב המדינה, כאשר כמעט כמו קודמתה לסקירה, יוון, בגיליון הקודם, גם קרואטיה משופעת ב-1.185 איים הפזורים לאורך חוף הים האדריאטי.

אדגיש כבר בתחילת הדברים, מה שהוזכר אין ספור פעמים, לא הרי המטייל המאמין והשומר מצוות, כמטייל שלא זכה. המחייב אותנו הוא ההידבקות בשמירת המצוות בדקדוקיה בניכר, לא פחות ואולי יותר מאשר בעיר ובשגרה. מטייל ששומר על צורתו והתנהגותו ראויה, מקדש שם שמים בעצם הילוכו. 

הקיץ, מזמן לנו קשיים רבים בבואנו לטייל בפרהסיה, ברשות הרבים, לכן ולא בכדי, מקומות שכביכול נחשבים לחובה למטייל המצוי, הרי עבור קהל קוראי מגזין 'במה', הוא חובת ההתרחקות והינזרות.

המקומות שאזכיר כאן, טובה השעה לבקר בהם בשעת בוקר מוקדמת, עת הצעירים עדיין נמים את שנתם, כשהסיכוי להגיע למקום נקי וראוי גבוה ביותר.

***

הפעם נסייר באחת משמורות הטבע היפות בעולם או בשמה שמורת פליטביצה. מעבר להיותה אטרקציה תיירותית פופולארית בקרואטיה, היא התברכה באגמים מרהיבים ובשטחי פארק גדולים, יש בה אוסף מפלים שלמראם יתנגן לכם בראש מזמור השבת 'מקולות מים רבים אדירים משברי ים',  יש בה המון ירוק ומראות מופלאים, עד שמאליו יתנגן לכם הסיפא: אדיר במרום השם'… למראות היפים והבלתי נשכחים.

האגמים (שישה עשרה במספר הכולל) מחולקים לרמה העליונה, בה 12 אגמים, וברמה התחתית בה 4 אגמים, כשאנו נתחיל את המסלול באגם פרושצ'ה Prosce)) שממנו נשפך מפל גדול של 13 מטר הנחשב למפל היפה מבין 90 (במילים: תשעים) המפלים הפזורים בשמורה גדולה ויפה זו.

הצטיידו בנעליים נוחות, בכמות מים מספקת ובתיק גב עם מזון שיספיק לצעידה של 5-7 שעות למיטיבי לכת.

המסלול שאני ממליץ עליו בחום, למרות היותו ארוך יותר, הוא מרתק יותר, וגם נח יותר כי רובו בירידה…  הוא מסלול שמכונה בשמורה מסלול H. יש מסלול קצר יותר שעולה לכיוון המפלים המכונה מסלול C . מסלול מאלף, אך כאמור המלצתי היא המסלול H דווקא, כולל מטעמי היותנו מטיילים מהודרים.  

השמורה מאלפת ביופייה, אוצר הצבעים והצומח המגוון שתמצאו כאן, לא תפגשו בכל יום, כך שצעידה איטית ונעימה תמלא את עולמכם בהודאה שיר ושבח לבורא עולמים על ציוריו הנפלאים בבחינת אין צור כאלוקינו.

והזמן? לא תחושו שחלפו להם כה הרבה שעות. הנאה מובטחת.

נתונים טכניים: ההגעה מזאגרב היא כשעתיים נסיעה, המקום פתוח כל השנה בין השעות 08:00-18:00, אך שימת ליבכם שכרטיס כניסה לשמורה ניתן לקנות עד השעה 15:30.

מחיר הכניסה משתנה בהתאם לעונות השנה (היצע וביקוש), אך בכל מקרה לא יעבור את המחיר של 180 קונות = 25 יורו בחודשים יולי אוגוסט. ילדים עד גיל 7 חינם.

חוויה משנית במקום היא השיט במעבורות הפנימיות המשוטטות בין האגמים, חוויה מומלצת בהחלט  תחנות המעבורת מסומנות P1, P2, P3 –  שהיא המעבורת של המפלים התחתונים. 

במקום חניה גדולה מסודרת ומרווחת בתשלום סביר בהחלט.

***

קרואטיה – מדינה שמאפשרת נכון לשעת כתיבת השורות כניסת ישראלים בכפוף לאישור קורונה שלילי.

באוזניה לוחשים לי מקבוצת חו"ל מהודר, רגע לפני סגירת הכתבה, שחברת ישראייר (גיבורת הקורונה והאמונה שלי מהמגזר העסקי תעופתי – זכו לצוות ניהולי נדיר באיכותו המקצועית בליווי אמונה בבורא עולם, זו הזדמנות להוקיר טובה ליחיד ומיוחד שפשוט קפץ כמוצא שלל על כל הזדמנות לעשות חסד עם החיים ולגמול חסד אף עם המתים, ילדי ישראל רבים חבים לו את הכנסתם בבריתו של א"א בעתו וזמנו, מר אורי סירקיס – מנכ"ל ישראייר וצוות עובדיו המדהימים) תבצע טיסות לזאגרב (בירת קרואטיה) ב-25.8 ולפולה – שהיא הריביירה הצפון קרואטית ב-2 סבבים נוספים. סבב א' 18-24.8,  סבב ב' 24-31.8.

קרואטיה היא כאמור המדינה השנייה, בה יש מיזם חופש למהדרין בהשגחתו המהודרת של הגאון ר' נחמיה רוטנברג שליט"א על-ידי חברת GAYA תיירות בניהול ידידי ר' אבי חן.

אמנם על קצה המזלג, אך בכל זאת מקום להתהדר בו ולהחליף כח לקראת זמן אלול שכולנו תקווה שיחל כלפיד אש שימגר את המגיפה מעלינו אמן.

בברכת חופשה מהנה ושבת שלום.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן