במחוזות קראקוב ובעיירת לנצוט

ושוב זוכה אני לראותכם עמי קוראי היקרים, במסע הקודש בין פרשבורג לאוקראינה, כשאנו הפעם מתחילים את המסע השמיני של המסע, ואחרי שסעדנו ליבנו ברוחניות שיש לקראקוב להציע, הגיע העת לשאת עיניים ולהביט אל יופייה של העיר בה צעדו גדולי ישראל, סבינו וסבתותינו שלאורם אנו צועדים עד היום.

נתחיל את הבוקר בסיור בכיכר העיר העתיקה Rynek Główny

כתובת: plac Wszystkich Świętych 5, Kraków  הגעה: למי שמגיע בתחבורה ציבורית, העניין פשוט וקל יחסית כשההתמצאות עם 'גוגל מאפס' כפי שציינו כמה פעמים, מסייע בהחלט.

למי שעושה את המסע ברכב שכור, זכרו: תחנו רק במקומות מסומנים, אל תיכנסו עם הרכב לתוככי העיר העתיקה, כנסו ברגל דרך רחוב Bracka עד לכיכר העיר העתיקה.

קצת על המקום: כיכר השוק העתיקה של קראקוב (Rynek Glowny). זהו מקום בו נאספים האזרחים והתיירים. הכיכר המרכזית של קרקוב היא אחת הגדולות באירופה – הגודל שלה הוא 200 200X מטר.

כיכר השוק שמרה על הצורה הישנה ונראית אותו הדבר כמו בימים בהם ברחובות קראקוב צעדו שליטים וסוחרים עתיקים.

שוק מזכרות: במרכז הכיכר עומד בניין עם קשתות מפוארות בסגנון הנאו-גותי. בימי הביניים – סחרו כאן בבדים, והיום, בקומה הראשונה ממוקם שוק תיירים חביב ובקומה השנייה של הבניין נמצא המוזיאון הלאומי של קראקוב. 

מבנים מעניינים בכיכר: באמצע הכיכר נמצא מגדל העירייה. המגדל הזה הספיק לתפקד בתור בית אוצר, בית משפט ולאחר מכן אפילו בתור כלא.

כרכרות: סביב הכיכר מומלץ לשכור כרכרה אותנטית עם סוסים אציליים לסיבוב מסביב. חוויה נחמדה בהחלט.

ארוחות יש כמה אופציות:

מסעדה של עציוני בכתובת: Świętego Stanisława 10, Kraków (בבית יעקב של שרה שנירר, הכיתות אותנטיות!) תחנו את הרכב וצעדו ברגל.

משגיח – חיים יענק'ל זילברברג: 0048508095408

ויש את המקום של זעליג קראון, מוותיקי אנשי ההצלה של ירושלים, כאשר אישית אני זוכר לו לילות ארוכים של משמרות במסירות עילאית לטובת חולי עמך ישראל. 

המסעדה נקראת בשם קראקוב זעליגס בכתובת Kupa 6 Krakaw   פתוחה מהשעה 09:15-23:00 וביום שישי בחורף עד השעה 13:00 ובקיץ עד 15:30. במוצאי שבת משעה אחרי צאת השבת, עד 23:00. לסעודות שבת יש להזמין מקום ולשלם מראש בטלפון 972-54-4460370 + או במספר פולני 48-884-323417 + המסעדה בכשרות כדתיא.

***

בהשכמה נלך להתפלל שחרית בית כנסת ר' אייזיק ר' יעקעלס עליו הרחבנו בגיליונות הקודמים, בכתובת: Kupa 18.   

אחרי שנסעד ארוחת בוקר נצא לטייל בחמודותיה של העיר היפה ונתחיל במצודת קרקוב: Wawel Royal Castle הכתובת לניווט: גבעת Wawel (בקצה העיר העתיקה).

ההמלצה שלי היא  ללכת ברגל מהמלון, לחצות את הגשר ולפנות שמאלה ל- Stradomska.

שעות פתיחה: השעות משתנות, בינואר עד 17:00 (לתערוכות במצודה יש לברר בנפרד) .

קצת על המקום: גבעת ואבל (Wawel Hill): על גבעה זו שכן הקומפלקס המלכותי, ששימש במשך שנים רבות כמקום מושבם של מלכי פולין, עד אשר וורשה הפכה לבירת המדינה.

בקרו בטירה המלכותית ובקתדרלה המפוארת (מבחוץ), הקתדרלה בנויה מערב רב של סגנונות, דבר המעיד על עברה הארוך, במהלכו נתווספו לה חלקים שונים בתקופות שונות. הכניסה לחצר הטירה היא חינם אך אם תרצו להכנס פנימה, תצטרכו לשלם עבור כל אחד מחלקיה בנפרד.

הכניסה לקתדרלה, בה נערכו טקסי ההמלכה, היא חינם, למעט הכניסה למגדל הפעמונים ולמרתף התת קרקעי, בו נמצאים ארונות הקבורה (10 זלוטי). תוכלו להעביר שעות בקומפלקס, ולשם כך יש שם גם בית קפה נחמד לרגעי העייפות. מומלץ. אל תפספסו את פסל הדרקון, שניצב למרגלות הקומפלקס ועל שפת הנהר. מדי כמה דקות פולט הדרקון להבת אש ומהווה מזכרת לדרקון שהתגורר במערות שמתחת לגבעה והטיל חיתתו על התושבים, עד שנסיך פולני אמיץ שם קץ לחייו. מנקודת התצפית שבקצה הגבעה נשקף נוף יפה של הנהר ושל הר Kościuszko – הר מלאכותי, שהוקם לזכרו של הגיבור הלאומי Tadeusz Kościuszko.

מאורת הדרקון – בירידה מגבעת וואוול תוכלו להבחין בפסל הדרקון, השמועה מספרת כי הדרקון יורק אש מדי שעה, לצערנו הדרקון לא ירק אש, נאמר לנו שיש תקלה והוא כבר לא פעיל…

***

המשך המסע שלנו יוביל אותנו לעיירה קסומה עם היסטוריה יהודית רבה, הלוא היא לנצוט:

לצורך הניווט נזין את הכתובת: Zamkowa 1, Łańcut

טירת לנצוט Łańcut Castle

לקחת בחשבון שהמקום נסגר ב -16:00

בלנצוט היה גר הגרף (נסיך) בשם פוטוצקי. הוא היה עשיר מאוד. היו לו ארמונות פאר, סוסים גזעיים, בית ספר לרכיבה, עדרי פרות כולם אותו צבע, כלבי ציד, כמו כן הייתה לו כרכרה עשויה בטעם טוב רתומה לשישה סוסים גזעיים וברגע שהוא היה עובר את העיירה עמד בכרכרה במדי שרד חצוצרן והיה מנגן בכדי שתושבי העיירה יוכלו להתבונן בו. הוא היה בן אדם טוב והיה עוזר ליהודים, בפולין של אז קראו לו "מגן היהודים". בחגים היה בא לבית הכנסת כדי לאחל חג-שמח.

נבקר בארמון ובגנים היפים ביותר באזור.

משם נמשיך לבית הכנסת בלנצוט  ניווט: plac Sobieskiego 16 (מול הטירה)

בית הכנסת בלנצוט הוא בית כנסת עתיק ומבתי הכנסת המרשימים ביותר ברחבי פולין בכלל. מבנה בית הכנסת הוא ייחודי בשל הסגנון הדומה למבצר בו הוא עוצב, ובשל שלל הציורים והתבליטים המקשטים את כתליו. על פי אחת מהמסורות, "החוזה מלובלין", התפלל בבית כנסת זה בתקופה מסוימת ששהה בעיר. הביקור במקום מצריך עין של יודע תרועה וספר, רמז: הביטו על ציורי הקירות מסביב ותשוו להלכות תפילה.

בית הכנסת העתיק בלנצוט. בתמונה: מרן הגרב"מ אזרחי שליט"א נושא דברים בביהכ"נ העתיק בלנצוט, במסע בעקבות העבר במלאת 40 שנה ליסוד ישיבת "עטרת ישראל", בשנת תשע"ו | צילום: שוקי לרר

בקרבת מקום יש את בית העלמין של לאנצוט  ניווט: Grunwaldzka, 37-100 Łańcut

הגעה: 7 ד' הליכה מהטירה ציוני צדיקים מפורסמים: רבי נפתלי מראפשיץ. רבי אלעזר בן רבי צבי אלימלך מדינוב, בעל ה"בני יששכר".

את המסע הפעם נחתום בנסיעה של כשעתיים (215 ק"מ) לציון הרבי ר' אלימלך מליז'ענסק.

ניווט: Studzienna 2, Leżajsk

על הציון:

הרבי ר' אלימלך, קבור בבית העלמין של ליז'ענסק בתוך ציון שנבנה באוהל בתוך היער, לידו בנו רבי אלעזר, שהיה הממשיך בעיירה.

נבקר ב"הכנסת אורחים" המפורסמת של ר' שמחה קרקובסקי. במהלך השנה גב' הרשקופ מארחת שם לפי הזמנה וביום היארצייט יש שם לינה ואוכל לאלפי יהודים בתרומות בלבד.

ארוחת צהריים: סנדביצ'ים מהרשקופ. המקום פתוח 24 שעות, במקום ניתן לקבל קפה חם ומהביל ברצף     וכמובן, לשפוך שיח בציונו הקדוש, שיאמר ד' לצרותינו האיומות די וניוושע בברכת ישועה ורחמים.

תודות למדריך המסע המופלא, ר' דוד רובינשטיין על ידיעותיו ועצותיו המחכימות.

בטרם אפרד מכם לשבת שלום ומבורך ולפני שנמשיך את המסע המופלא לתוך אוקראינה הגדולה והרחבה, נעשה עצירה לשבוע או שבועיים ונסטה מהמסלול, נאיר בזרקור רב עוצמה את יהדות ספרד ונתמקד בברצלונה והקשרה לימי החנוכה שזה עתה ליווינו אותה בסעודות סיום הש"ס העולמיות.

גוט שאבעס.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן