א שבת און קערסטיר

א שבת און קערסטיר

 

ברוכים הבאים לשגרת הקיץ הבא עלינו לטובה. חלפו ימי החירות, אך ניחוח החג והחירות שנשאה בכנפיה, מלווים אותנו בדרכנו לקראת הקיץ שכולנו מתפללים שיחזור לשגרה מבורכת ובריאה.

כפי שהעלנו על הכתב, זכינו לחוש את חירותם של אחינו בני ישראל שנמלטו מאפילה לאור גדול, ברוחניות וגשמיות, כשעל מלאכת ההצלה עומד עליהם רבם ומנהיגם הרב ר' יעקב בלייך שליט"א, בהעניקו להם יד רחבה של שפע גשמי, מלווה בשפעת חיזוק רוחני. אשרי העם שככה לו.

אמש, בשעת לילה שלאחר חצות, הזדמנתי לנמל התעופה הבינלאומי של בודפשט, ולרגע התבלבלתי וחשבתי שהגעתי לשטיבל חסידי שוקק חיים. המוני יהודים שבגאון מקפידים על לבושם החסידי התרוצצו הנה והנה, כשהשפה השולטת בשדה היא יידיש. נזכרתי שאנו בשבוע שלפני היארצייט של רבי ישעיה מקערסטיר זיע"א שיחול בשבוע הבא, והנה כבר החלו משלחות חסידים ואנשי מעשה להגיע לשפוך צקון לחשם בציונו של הצדיק.

שמחתי שהפתיחה לעונת הנסיעות והסיורים מתחילה עם אוירה מרוממת של תפילה. כשמסיירים אחרי שמתפללים, כשמטיילים אחרי עיון תפילה, המימד של הסיור/טיול, מקבל נופך רוחני אמוני, והתועלת רבה ומועילה לגוף ולנפש.

 

***

 

לכבוד המגיעים לציון הצדיק ליארצייט, אעלה נקודות מעניינות לסיור והנאה בצילא דמהימנותא.

  • לנוחתים בבודפשט וירצו להחיות נפשם, נפתחה השנה מסעדה בשם SY KOSHER EVENTS בכשרות הרב אוברלנדר שליט"א (חב"ד) בימי ההילולא במתחם בית ספר חב"ד בכתובת: Dohany 34 טלפון: +36-20-5302462
  • מסעדת חנה – תיפתח בתגבור מיוחד לבאי ההילולא ומתחדשת ומתהדרת בכשרות חדשה ע"י הגאון רבי פנחס לייביש פדווא שליט"א כתובת: Kazinczy utca 29 במקום בית כנסת שיפתח לטובת האורחים הבאים ברציפות בע"ה.
  • ציון הצדיק ר' ישעיה ב"ר משה מקערסטיר נמצא בכתובת: Bodrogkeresztur Temeto utca,
  • טוב לדעת – במרחק חצי שעת נסיעה נמצאת העיירה איהל – מקום משכנו ומנוחתו כבוד של מרן בעל ה"ישמח משה" זיע"א. המקום ערוך לקליטת אורחים, יש בו הכנסת אורחים ביד רחבה, ומקום לשפוך צקון לחש לישועה והצלחה. הכתובת: Pataki utca, Satoraljaujhely
  • במרחק קצר מהציון, ישנו פארק מגלשות הרים מהיפים והמעניינים של הונגריה, אטרקציה מעניינת ושווה בהחלט. הכתובת: Torzsas utca 25, Satoraljaujhely
  • מזג האויר בימים אלו הוא הפכפך למדי, ומומלץ להתכונן בשיטת הבצל. כלומר, ללבוש משהו קליל – כי אין מקום פה שאינו מחומם, ובמידת הצורך לשים על הבגד הקליל עוד סוודר, ועוד מעיל למקרה קרה.
  • למתגעגעים למאפה הקיורטוש ההונגרי על הגחלים המפורסם, צר לי לאכזבכם. קונדיטוריית פרויליך המפורסמת, נסגרה סופית בתחילת הקורונה – עדיין לא קם לה מחליף (למתעניינים להשקעה – מוזמנים לכתוב לי להכוונה ומידע) ומה שנמכר במכולת או בקפה תל אביב, נראה אולי כקיורטוש, אך לטעמי, אינו מתקרב למקור, לא בטיב ולא בטעם. הנמכר בחוצות בחשש טריפות ושומר נפשו ירחק.
  • אזהרה – הוזכר כאן בעבר רבות, הרחבנו בעניין לא פעם, אודות הקהילות היהודיות בהונגריה, ועל הרעה החולה, נגע ממארת של הקהילה הניאולוגית.
    • הקהילה הזו היא מהקהילות מחוץ לאורתודוקסיה הגדולות בעולם, מונה רבבות תושבים ממוצא יהודי.
    • הניאולוג – להבדיל מהרפורמי, נראה חיצוני לעיתים דומה בלבושו ליהודי חרדי, מתהדר הוא בכיפה שחורה, כובע מהודר ישיבתי קלאסי, אך הוא נשוי לנכרית רח"ל.
    • אסור לטעות בהם – הם כופרים בסמכות השולחן ערוך כמנווט דרכם, נשענים על חידושים ורפורמות רח"ל בהלכה שעשו כרצונם, הכשרות שלהם היא טריפה ממש עפ"י שולחן ערוך. אני חוזר ומתריע ומתבייש למראם. שומר נפשו ירחק מהם ובתי האכילה שלהם. בקהילתנו נמנעים החרדים השומרים תורה ומצוות מלהיכנס אף למכולת שלהם לצרוך מהם מוצרים סגורים.
  • המטבע המקובל לתשלומים בהונגריה נקרא פורינט. סימנו HUF שער המטבע לעומת הש"ח עומד על 1 ש"ח = 106 פורינט – למרות שהיורו הוא מטבע חוקי בהונגריה, הוא לא שימושי, ואם כן, סביר להניח שתקבלו עבורו שער לא ריאלי.  לכן: לא מומלץ להשתמש ביורו.
    • ההמלצה שלי: תרכשו יורו בישראל, תפרטו בהונגריה לפורינט.
    • המלצה נוספת שלי: שירות מוניות יעיל וזול ואמין ממתין לכם מחוץ לטרמינל, הצטיידו בכתובת מדויקת, הראו לפקידי המוניות בבודקה מצד שמאל של היציאה לכביש, ותקבלו שרות אדיב וישר.
    • המלצה נוספת: הורידו אפליקציית BOLT בבית, והשתמשו בזה בהונגריה – מוניות יעילות ואמינות.
    • המלצה אחרונה לעתה: אל תעצרו בשום אופן מונית ברחוב – 99% מהם לא ישרים וינסו לעקוץ אתכם. קרה ונאלצתם לעצור מונית? וודאו מיד בתחילת הנסיעה שהמונה מופעל בתעריף מספר 1 (הם ינסו לעבור לתעריף 3 היקר פי 4 מהתעריף הרגיל).
  • זכרו: הגענו ופתחנו את עונת הנסיעות עם תפילה ותחנונים לבורא עולם, שימשיך הקיץ הזה בבריאות איתנה, שנחזור כולנו לשגרה המבורכת. אני תפילה ברגעים אלו עם בני התשחורת שחוזרים בתחילת השבוע הקרוב לספסלי וחובשי בית המדרש. בהם ועליהם גאוותינו, עלו והצליחו גיבורי החיל.

 

בשבוע הבא, נעלה רשמי ביקור מהיארצייט וחוויות מהילולת רבי ישעיה ב"ר משה, אהיה שליחכם הנאמן להזכיר למעוניין על הציון.

גוט שאבעס וקיץ בריא לכולם.

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

לאור באור החיים

תולדות הרה"ק רבי חיים מטשערנוביץ זי"ע מתוך הספה"ק 'סידורו של שבת' מהדורת 'פאר מקדושים' הנמצא על מכבש הדפוס ועומד לראות אור בימים הקרובים * יריעה

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן