להסתגל למציאות המשתנה

ד"ר פקטורוביץ בטורו השבועי: לשנות את הגישה ולהסתגל למציאות המשתנה

בפתח ספר בראשית אנו עוד מונחים בצלילי הגעגועים ההשתוקקות מעומקא דליבא ושמחת אמת של הימים הקדושים שגדולי ישראל ועימם צאן קדושים שאגו מי בגרון ניחר ומי בקול דממה דקה את המילים "אדם ובהמה הושיעה נא". פעמים רבות נכנסו אלי יהודים עם בעיות סבוכות שהתכחשו למציאות באומרם סיסמאות כגון, "יש לי קצת סוכר", "יש לי קצת עודף משקל", "יש לי קצת לחץ דם" וכו'.

בתקופה הזאת כשלפי הנתונים לפני שבוע 40% ממאושפזי טיפול נמרץ באחד מבתי החולים המרכזיים בארץ היו אנשים פחות מגיל 40, רובם מונשמים ומורדמים, ה"קצת" הזה הופך לאיום חד וברור על חיי היהודים.

התפרסם בימים האלה מחקר שהוכיח שכ-50%-30% אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מתת-תזונה סמויה שלאו דווקא מתבטאת בתת-משקל, אלא גם בהשמנה והעובדה הזו מצביעה על כך שרובינו מחויבים להביט על נטו בשר ודם ולא על הנראות, כמה הכלי היקר שהוא רמ"ח אברינו ושס"ה גידינו ערוך למשימתו הנהדרת והנעלה בעולם הזה.

גדרי קבוצות הסיכון להיפגע מהנגיף המשתולל מביאים את ההסתכלות היהודית כמחויבת מציאות להצלת הכלל ופרט, השקר הולך ונמס והבחירה מתחדדת. "בריה קטנה יש לי בעולמי" כמובא בגמרא הידועה. מסביר בעל התניא זצוק"ל, את העובדה שיתוש הוא הבריה ברמה הנמוכה ביותר לפי סדר מורכבות הנבראים עקב כך שאין לו כלל מנגנון של הבירור והשלכת הפסולת מהגוף.

הדבר אומר שהבחירה שלנו משתקפת גם במורכבות הגוף על כל אבריו, כולל המוח כמובן ולכן טיטוס שבחר לא לבחור כלל בטוב אלא בהיפוכו, נשלט במוחו דווקא על ידי הבריה הזו. הדבר מעצים את האחריות שעלינו לחוות בכל רגע על כל העולם כשותפיו של הבורא יתברך שמו, כפי שמובא בספרים הקדושים שהרי אנו חלק אלוק ממעל.

***

פרופ' רוטשטיין, מנהל המרכז הרפואי "הדסה", פנה בקריאה לציבור לפני ראש השנה שכל אחד יבדוק את עצמו האם הוא לא שייך להגדרה של "מדבקי העל", האנשים שעל אף היעדר התסמינים או מיעוטם מסוגלים להדביק מאות אנשים.

הפרופסור הצביע על כך, שהאנשים הללו הם לרוב בעלי קשרים חברתיים נרחבים, בעלי תפקידים ציבוריים ובעלי חן מיוחד שלהם יכולת גישה לרבים.

צא ולמד מכך, מתוך העיקרון של "מידה טובה מרובה", כמה כוחם של ישראל כ"ממלכת כהנים וגוי קדוש" יכולה להדביק את העולם כולו לעבוד אותו יתברך ועל ידי כך להפוך את הגזירות ולאחד את העולם לטובה גלויה.

השבוע חל היארצייט של שני המאורות הגדולים רבי לוי יצחק מברדיטשוב זיע"א ובעל ה"חתם סופר" זיע"א, אשר לימדו אותנו עד כמה הדביקות בבורא היא-היא הדביקות באהבת ישראל וכל זה מכח התורה הקדושה, מתוך קדושה וטהרה והתמדת העבודה העצמית עם הסתכלות מחודשת בכל רגע ולימוד מכל הסובב.

***

התפרסם נתון מרתק של מחקרmri  הדמייתי מתקדם אשר עקב אחר מאות ילדים ואנשים צעירים הלוקים בהפרעות תקשורת שונות (אוטיזם). בכולם נמצאה מקובעות חולנית למחשבה או פעולה כלשהי ומצוקה מצורך לשנות את הגישה ולהסתגל למציאות המשתנה.

הכח היהודי הוא כפי שלימד בעל ה"חתם סופר" להידבק במנהגי ישראל מתוך הסתכלות והבנה של העולם כולו בהשתנותו ומתוך כך השפעת הטוב הנצחי עליו וכפי שלמדנו מרבי לוי יצחק מברדיטשוב להשיג את כל המדרגות בקדושה ניתן אך ורק על ידי התמסרות לכלל ישראל שעבורם – עבורינו נברא העולם.  

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן