בית הכנסת בבנין הגבוה בעולם

שלום לכם קוראים יקרים, ברוכים השבים למדורנו.

בשבוע שעבר העליתי את סיפור ההצלה הרוחני (והגשמי) של יהודי שבערוב ימיו זכה להתקרב לאבא, בעת שליחות מצוה בעיר BAJA בהונגריה.

הרבה עדים עשה הסיפור, הייתה אף פניה מעניינת למערכת של משפחה יקרה, בניסיון להתחקות בעקבות הסיפור אחר שורשיה. המכנה המשותף שמצאתי בכל הסיפורים הוא מאמציהם הגדולים של הלוחמים במסורת בית אבא, אותם פשרנים שהרהיבו עוז לחבל בכרם, הם השועלים הרוחניים שאנו מבכים את נזקיהם עד עצם היום הזה.

טרחתי והתחקיתי אחר מעשיהם כשהתברר שבעזות פנים, בנצלם את כוח ההרס שהטמיעו בקהילות הקודש, הם, הראויים לכל גינוי ונידוי כקביעת מרנא החתם סופר זצוק"ל, השתלטו על נכסי הקהילות, הפכו את מקדש מעט למעוז פריצים שכלל הכנסת עוגב להיכל הקודש, שינוי סדרי המחיצות וההפרדה שנהגו עם ישראל קדושים.

כך היה כנראה, גם גורלו של בית הכנסת שאותו צילמתי. יסודו בהררי קודש, המשכו בחורבן המשכילים, תוצאות מעשיהם ניכר בספריה שמשמשת את המקום הקדוש לשעבר. ולמרות הכל, נחמה פורתא הייתה לי, שלא הפך למקום גרוע ושפל שהיו מנת חלקם של בתי כנסת רבים באירופה הכבושה.

אני ממשיך לעקוב אחר סיפורה של הקהילה שם, בע"ה בהתאסף המידע, נחלוק אותו עמכם הקוראים הנאמנים.

 

***

 

בשעת כתיבת שורות אלו, אני לקראת שליחות מצוה נוספת שמזמן לי בורא עולם בחסדיו. באישון לילה זה, בסיום כתיבת המאמר השבועי למגזין במה, אשים פעמי אל עבר עיירה בשם Kalocsa באזור שנקרא Bácsa-Kiskun . כבר עכשיו גונבה שמועה לאוזני שמצפה לי שם משימה שאם אזכה, אהיה טרוד בגינה להשיב לב בנים על אבותם… אתם תהיו הראשונים לשמוע על העניין בע"ה.

הפעם חשבתי לתת הצצה קצרצרה אל עבר יעד תיירותי חדש, שאם הייתם אומרים לי לפני חודשיים שאכתוב עליו, הייתי חושד שנסתרה בינתכם…  כן, ניחשתם נכון, אבקר עמכם באיחוד האמירויות, ניתן הצצה אל עבר אבו דאבי.

מסתבר שדווקא לקהל שומרי התורה והמצוות, קהל שדרישת הנופש שלו מותנית בקיום כללים בסיסיים ובעלי יכולת אכיפה, כמו צניעות, כשרות, קיום מניין ושמירה על הדמות והצלם – איחוד האמירויות הוא מקום שבהחלט נותן את המעטפת הנדרשת.

בזמן האחרון מאז כינון היחסים הדיפלומטיים בין המדינות עלו מהמסתור קשרים רבים ומסועפים הטומנים בחובם אינטרסים כלכליים וביטחוניים והבנה עמוקה על המשותף בין אנשי עסקים יהודיים שומרי תורה ומצוות, למקביליהם מדת ישמעאל במפרץ.

מתחת לרדאר – מסתבר עכשיו לכולם, רחשה פעילות של ממש בחלק מסתורי זה של העולם.

 

***

 

מי הם ומה הם השכנים המעניינים הללו? מה מאפיין מדינה שרק 10% מתושביה הם אזרחי המדינה, וכל שאר 90% מיושביה, הם נותני שירותים לסוגיהם השונים?

אבו דאבי, מדינת מדבר מוסלמית-ערבית עשירה בנפט, הנמצאת בצפון-מזרח חצי האי ערב (דרום מערב אסיה) שבמפרץ הפרסי. רק 1.4 מיליון מתוך 9.9 מיליון מתושביה הם אזרחי המדינה, כשהשאר בעיקר עובדים זרים.

איחוד האמירויות הערביות היא בעצם פדרציה שמורכבת מ 7 אמירויות, מונרכיות (מונרכיה=שלטון יחיד): אבו דאבי, אום אל-קיוין דובאי, עג'מאן, פוג'יירה, ראס אל-ח'ימה, שארג'ה.

האזור הזה היה ידוע גם בכינוי הזה שהיה בעצם שטח חסות בריטי שהקיף שבע אמירויות בחוף הדרום-מזרחי של המפרץ הפרסי, אזור שזכה גם לכינוי "חוף שודדי הים". לפני כ-200 שנים, בשנת תק"פ כפתה בריטניה על שליטי החוף הסכמים להפסקת השוד הימי, הסכם שהורחב בשנת תרי"ג לכדי חוזה שלום ימי קבוע, ומאז קיבל האזור את השם "חוף שביתת הנשק".

לא פלא כשאנו יודעים שמדובר בבדואים, שהתפרנסו במשך דורות ממעשי שוד וביזה בים וביבשה, הולכי מדבריות היו נתונים לטרף ליושבי המדבר, עד שבשנת תשל"א נחתם שוב הסכם שנקרא….  כקודמו, חוף שביתת הנשק בהובלת הבריטים ובתמורה הם קיבלו עצמאות מהוד הממלכה המאוחדת.

כשאנו מדברים על האזור, אנו מדברים על שטחי מדינה שכול כולה מדבר, אין בה אגמים ימים ונהרות כלל. למעט מעט מקווי מים, רוב המים הנצרכים במדינה הם מים מותפלים, ובחלקם הקטן מי תהום.  מדינת מדבר שלמרות זאת עיר הבירה שלה יושב על אי, כמו דנמרק וגינאה המשוונית.

פרנסת תושביה היא בעיקר מנפט וגז, התעשרותה באה מהמשאב שהעולם כה זקוק לו, זה גם מה שעמד לטובתה כשניסו העיראקים לפלוש לכווית השכנה והעולם המערבי נעמד על הרגליים האחוריות לסלק את האיום על המשאב היקר מפז.

 

***

 

שליט מיוחד צמח לאיחוד האמירויות השייח' זאיד בן סולטאן אאל נהיאן (מת בגיל 86 בשנת תשס"ד), אשר הנהיג את המדינה מראשית עצמאותה בשנת תשל"א. הוא השכיל לחבר את ראשי המדינות, לגשר על מחלוקות ולהביא לשגשוג יוצא דופן בעולם הערבי ולהביא את איחוד האמירויות למעמד של מדינה מהמפותחות בעולם, כשכסף קונה שם הכול, בעיקר ידע ומדע.

המדינה המפותחת הזו מחזיקה כיום בשיאי עולם חומריים, בתחומה נמצאים בתי חולים מהמשוכללים ועתירי הידע בעולם, כמו גם רופאים מומחים מהשורה הראשונה בעולם המדע.

היתרון הגדול לנו שומרי המצוות, הוא הקפדתם של אזרחי המדינה על כיבוד הדתות ושמירת כללי צניעות קפדניים, תוך הוכחה והטחת מוסר לעולם המערבי, שאפשר לנהל מעצמה כלכלית אדירה ומתפתחת, מבלי לפרוק כל עול.

בנו של השייח זאיד בן סולטן, הלוא הוא השייח חליפה בן זאיד, ממשיך בדרכו של אביו, הביא לקרבה גדולה בין היהודים המאמינים ושומרי המצוות, לשליטי המדינה.

 

***

 

ביום כתיבת המאמר התבשרנו כי חברת המזון הכשר המהודר, הגדול והיוקרתי בעולם (הרמוליס – בבעלות חרדים ובהכשר כדתיא) פותחת חברת קייטרינג ומסעדה כשרה למהדרין בהשגחת כדתיא לונדון, כשהיא מצטרפת לשרשרת מיזמי תיירות מהדרין, מסעדות כשרות למהדרין, כאשר השנה אף הוקמה סוכה מרווחת ומפוארת למרגלות הבניין הגבוה בעולם המצוי בעיר הבירה – אודותיו נקדיש בהזדמנות מאמר נפרד – לצד בית כנסת מפואר שהשלטונות דאגו לציידו בספרי תורה מהמהודרים ביותר בעולם, בבחינת זה קלי ואנווהו, כשאני הרגשתי תחושה של ימות המשיח, שגויים כה משתדלים להנעים זמנם של יהודים המבקרים בה ודואגים שהכל יהיה בפאר והדר הראוי למלך מלכי המלכים.

על חיי היהודים בה, על הקהילה הוותיקה, כמו זו החדשה שמצטרפת אליה, נרחיב בהזדמנות ראשונה בע"ה.

גוט שאבעס קוראי היקרים.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן