ביקור מרתק בעיר הנמל עתיקת יומין ברינדיסי

השלום והברכה לקוראים החביבים, ברוכים המצטרפים למסענו בגלות יוון – היא איטליה. 

השבוע התבשרו יושבי אירופה, בכללם גם תושבי הארץ הקדושה והטובה, כי הסגר חוזר אל חיינו, קריאתו של הנביא: לֵ֤ךְ עַמִּי֙ בֹּ֣א בַֽחֲדָרֶ֔יךָ וּֽסְגֹ֥ר דְּלָֽתְךָ֖ בַּעֲדֶ֑ךָ חֲבִ֥י כִמְעַט־רֶ֖גַע עַד־יעבור־יַעֲבׇר־זָֽעַם׃ (ישעיהו כו ו).

התלבטתי האם יהיה נכון לכתוב על סיורים רכובים בעת שהעולם נעצר? אך דומני, שהתשובה הפשוטה, שאם מהסיור נלמד לדעת את השם ופועל ידיו, נאהב את הבורא יתברך במסע מופלא אל יפי הטבע, אזי יצא שכרנו ברווח גדול. הרי מטרת חיינו היא: יתגדל ויתקדש שמיה רבא.

ואם בימי הסגר ניזכר במעשיו הנפלאים, יתעורר בנו כדברי הנשר הגדול, תשוקה לידע ולאהוב את הבורא יתברך, והיה זה אך במעט מהכרת הטוב לבורא יתברך, תהיה הכתבה הקצרה הזו לזכות חולי עמך בית ישראל, ולברכה שתסור המגיפה מעלינו במהרה אמן.

 

***

 

עצרנו בשבוע שעבר בעיצומו של מסע נפלא בעיירה ציורית ואנו ממשיכים, אך הפעם נעשה עצירה קצרה בעוד עיר מרכזית בדרום, ושמה ברינדיזי (Brindisi).

ברינדיזי או ברינדיסי – עיר נמל איטלקי עתיקת יומין, השוכנת לחוף הים האדריאטי. נמל העיר מזכיר צורה של ראש צבי – מכאן המקור של שם הנפה והעיר. Brentesion ביוונית הוא ראש צבי. ואכן שם העיר הרומית הקדומה היה: ברונדיזיום (Brundisium).

העיר ממוקמת במחוז הדרומי פוליה, שבה כרגע אנו מתמקדים, היא גם עיר הבירה של הנפה הקרויה נפת ברינדיזי.

על חשיבות העיר ומרכזיותה – אנו לומדים מהמשנה במסכת עירובין פרק ד' משנה א', שביקרו בה התנאים: רבן גמליאל, רבי אליעזר בן עזריה, רבי יהושוע ורבי עקיבא (מעשה שבאו מפרנדיסין והפליגה ספינתם בים).

ככל הנראה הם שבו משליחות עבור כלל ישראל ממלכות הרשעה שישבה ברומי, ומעיר הנמל הייתה הדרך הראשית לרומא הקיימת עד היום ושמה נקרא: ויה אפיה, על שם אחד המדינאים הרומיים בשם אפיוס קלאודיוס קאיקוס (שימו לב לאקצנט היווני בשם) והדרך הקונסולרית הזו, הייתה ביטוי לחשיבות המקום בעיני השלטון הרומי.

הרומאים אכן היו המובילים בתקופתם בסלילת דרכים ובניית אמות מים – אנו מכירים את שרידי אמות המים שבנו בארץ ישראל – כאשר סלילת הדרכים, הייתה אחת מהמושכלות הבסיסיות בדוקטרינה הצבאית שתשמש את הצבא לצרכי תעבורה ולוגיסטיקה.

כח עבודה בזול היה להם בשפע מהעבדים ששבו במלחמותיהם, כך שהם דאגו לראשונה לסלילה נוחה של הדרך. קרי: חפירת מנהרות ובניית גשרים.

אכן הרומאים סללו בשיא תפארתם 85,000 קילומטרים של דרכים סלולות – מספר בלתי נתפס בהתחשב בטכנולוגיה שעמדה לרשותם אז – שהצדיקו את הפתגם: כל הדרכים מובילות לרומא.

 

***

 

נשוב לברינדיזי – עיר הנמל בה ביקרו התנאים הקדושים. תסכימו עמי, שביקור בנמל עם הידיעה המפעימה הזו של המשנה, נותנת נופך שונה למבט על הנמל?

העיר הייתה כה מרכזית שהייתה יעד אסטרטגי מובהק וצבאות העולם ניסו להשתלט עליה במלחמותיהם. העיר החליפה ידיים בזה אחר זה, מהביזנטיים ללומברדים ומהם לערבים שכמיטב המסורת הישמעאלית החריבוה…

בהמשך אנו מוצאים אותה כמקום מרכזי במסעות הצלב של הנוצרים יימח שמם, שיצאו למלחמותיהם כשהיהודים תמיד היו המטרה הקלה להשמדה וביזה. בהמשך ההיסטוריה, בשנים תס"ז ועד לשנת תצ"ד, הייתה העיר נתונה בשליטת הממלכה האוסטרית הגדולה. בהמשך השנים, בשנת תרכ"ט עם פתיחת תעלת סואץ, קיבלה ברינדיזי מעמד חשוב ביותר כנקודת סחר מרכזית עם המזרח הרחוק.

בשנות הזעם, עם המהפכות שחוותה איטליה ועד עליית מוסליני שר"י לשלטון, מהקיץ של שנת תש"ג ועד אמצע חורף תש"ד – שימשה העיר חצי שנה כעיר הבירה הזמנית של איטליה.

במקביל, בזמן שלטון המנדט הבריטי בארץ ישראל – היה נמל ברינדיזי, נמל מרכזי ליציאת אניות המעפילים המפורסמות שעשו דרכם לארץ ישראל.

על מחנה אחד מהם באזור בארי – כ 150 ק"מ צפונה מהנמל הזה, קראתם בגיליונות במה בעבר.

הסיור בעיר ובנמל, הוא סיור מהנה מאוד, נשוטט בסמטאותיה הציוריות, נתור אחר הסינגוגיה – בית הכנסת העתיק. לצערי, המתחם היה נעול בעת ביקורי ובימי קורונה אין ממי לבקש סיוע בפתיחת האתר – נצפה בספינות הדיג הרבות וכשנגיע לנקודת המשטרה בחוף, הממוקמת במעין לשון בתוך הים, נביט לאחור על בתי הנמל ונבחין בצורת ראש הצבי – שעל שמו נקראת העיר.

בשבוע נמשיך את סיורנו לנמל הקסום הבא בע"ה. גוט שבת קוראים יקרים.

 

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן