קורונה – ההבדל בינינו לאומות העולם

ד"ר פקטורוביץ: חייבים לעשות השתדלות ולהוריד כמה שיותר את אחוז המקרים בכלל כדי למנוע סכנה מקבוצות הסיכון ולהקפיד ביתר שאת וביתר עוז על הוראות משרד הבריאות בכל המישורים

מחקר אוסטרלי שעקב אחרי חולה קורונה במצב לא קל, בן ארבעים וללא מחלות רקע, הגיע למסקנה השבוע שהתנהגות של הווירוס עצמו ומערכת החיסון באופן שהיא מגיבה לווירוס דומה מאוד לדרך שהיא מגיבה במחלת השפעת.

בשנים 2016-2017 מתו באיטליה כתוצאה ממחלת השפעת 25,000 בני אדם. ב-2017 מתו בארצות הברית 60,000 בני אדם משפעת. באותם זמנים המספרים בארץ היו נפטרים בודדים ביותר כתוצאה משפעת.

עם כל הסטטיסטיקות שאיטליה היא ארץ עם הכי הרבה אנשים מבוגרים, עדיין אנחנו בפער אדיר ב"ה בכל מגיפה ומגיפה לעומת איטליה ואפילו ארצות הברית, ולכן כל המתרחש בארץ צריך לקחת בפרופורציה מההיסטוריה הקרובה של מחלות כאלו ואחרות כדוגמת שפעת מקסיקו, שפעת עופות וכל מיני וירוסים שונים ומשונים.

עם כל זאת ברור שיש סיכון יותר גבוה לאנשים בקבוצות אוכלוסייה מעל גיל שמונים במיוחד, בגיל זה ישנם 15% תמותה מהקורונה לפי הנתונים העולמיים. מעל גיל שבעים ישנם 8% תמותה ומעל גיל 60 ישנם כ-4% תמותה. אנו כמובן לא נמצאים שם ב"ה.

רואים בחוש שגם במצבי הסתר פנים ההנהגה של הקב"ה איתנו היא בחסד, כשם שמרומז בפסוק בתהילים 'על יד ימינך' שכידוע בספרי סוד ימין הוא חסד, כך שקודם כל יש להודות ולהלל.

עם זאת חייבים לעשות השתדלות ולהוריד כמה שיותר את אחוז המקרים בכלל כדי למנוע סכנה מקבוצות הסיכון ולהקפיד ביתר שאת וביתר עוז על הוראות משרד הבריאות בכל המישורים.

***

מבחינת החולים קשים יותר המהלך הוא, כי הם מפתחים מחלה ריאתית שכפי הנראה לא רק פוגעת באופן מיידי אלא גם מותירה סיבוכים לטווח ארוך יותר ועוד מוקדם לדעת כעת לאיזו תקופה. מהדיווחים המקצועיים עולה שישנה ירידה תפקודית נשימתית כ-20-30% לאלו שהחלימו מפגיעה ריאתית.

עצמת ההידבקות של הווירוס המדובר בהשוואה לווירוסים אחרים פחותה מחצבת, אלא שכנגד חצבת יש חיסון ופחותה משעלת אלא ששיעור התמותה העולמי משעלת נמוך בהרבה, אך למשל ההידבקות קלה יותר מאשר בנגיף שפעת.

בנוגע לטיפולים אפשריים, נוסו תרופות רבות, כולל תרופות המכוונות כנגד נגיפים אחרים, כגון וירוס אבולה ווירוס hiv עם יעילות שלא הוכיחה את עצמה, כמו כן נוסה טיפול מוכר, תרופה המשמשת כנגד מלריה ודלקת פרקים עם תועלת מסוימת והתרופה הזו אף נכללה בפרוטוקול בביה"ח רמב"ם. פרט לכך קיימות אופציות תיאורטיות יותר של הזרקת נוגדנים של המחלימים מקורונה כדי להעצים תגובה חיצונית ולהוריד סיכון לפתח סיבוכים.

קיצורו של ענין העולם כולו עמל בשכם אחד ובאחדות שלא נראתה כנראה מעולם בהיסטוריה כדי למצוא דרכים יעילות להורדת התחלואה ותמותה.

***

כעיקרון אם נסתמך על הנתונים מאוסטרליה, הווירוס הזה אינו כה שונה בפעילויותיו משפעת, לכן מעקב צמוד קליני של הצוות הרפואי ובפרט של המרפאה המכירה את המטופל שנדבק מהווה גורם העיקרי למניעת ההידרדרות ואיתור הסיבוכים עם מענה הולם בהתאם למציאות המשתנה.

עם זאת אנו למדים מהניסיון של עשרות דורות הרופאים וניסיון שלנו אישי, כל אחד עם ניסיונו והיקף עבודתו וכמובן בזכרנו מאמרי חז"ל והלכות העוסקות בשמירת הגוף יש לעשות השתדלות על-ידי חיזוק הכללי של מערכות הגוף, כגון הימנעות מהתקררות, התחממות יתר, צריכת הנוזלים והמזון באופן מסודר ובריא, צריכה מוגברת של מוצרי מזון ותוספי מזון איכותיים שמכילים אבץ, ויטמיןc  וויטמין d  והעיקר להשקיע מאוד להשרות אווירה שמחה ורגועה כפי שהודגש במכתבו המיוחד של הפוסק הגאון רבי משה שאול קליין שליט"א.

על אנשים מבוגרים מעל גיל 70 יש להישאר בבית ועל כל הנוגעים בדבר ובני משפחתם לדאוג לאספקה מסודרת ואיכותית אליהם של מוצרי מזון, תרופות וכל הנצרך וכמובן שיחות טלפון משמחות ומעודדות.

עלינו לדעת שאנו שונים לגמרי גם בגופינו מאומות העולם, אנו אומרים "אשר קדשנו במצוותיו" והמילה "קידשנו" אומרת "הבדלה", אנא זכרו זאת ואל תשתעבדו לסטטיסטיקה אלא לאמונה ולהשתדלות הנכונה היהודית. העיקר לפתח את נקודת האחדות שהיא זאת שתציל אותנו בע"ה מכל צר.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן