אלא לראותם בלבד

התבוננות בנרות חנוכה זו מצווה מיוחדת והיא חלק בלתי נפרד מהמצווה של הדלקת נרות חנוכה. האופן של 'אלא לראותם בלבד' מלמד אותנו כיצד להתבונן באור הפנימי הטמון בעולם הזה במקום כה נמוך דווקא, והמרכז שלו שבכוחנו להדליק אותו, כמובא בספרים הקדושים, כל יהודי זוכה לראות אור הגנוז בנרות הללו והרמז לכך במה שאנחנו אומרים בהלל, "המגביהי לשבת, המשפילי לראות", דהיינו הדבר הגבוה ביותר מתגלה במקום הנמוך ביותר דווקא.

התבוננות בכח שלנו לממש את האור העליון הזה מלמדת אותנו כיצד להתנהג בכלל בעולם הזה. הדבר כמובן נכון גם לענייני ההתבוננות בדרכי ההשתדלות הנצרכת בתחום ה'ונשמרתם'.

לפני מספר ימים הגיע אלי יהודי צעיר הסובל ממחלת ריאות נדירה שנגרמה מדלדול של שרירי דרכי הנשימה עקב תת תזונה מתקדמת ומצבו נובע מחוסר התבוננות.

לפני מספר שנים אותו אברך הגיע אלי לצורך טיפול בבעיה רפואית סבוכה שבחסדי שמים השתפרה באופן מלא, אך כחלק מהטיפול בבעיה הקודמת הסברתי לו שעליו לבנות את גופו בצורה קבועה בלא הפוגה במשך כל השנים ולצורך כך יש גם ליטול תרופה שהזכרתי אותה במאמר העוסק בכשרות התרופות שהיא מכילה אנזימי עיכול של לבלב של 'דבר אחר'.

האברך לא נטל את התרופה מסיבות רגשיות יותר מהלכתיות וכתוצאה מכך כעבור שלוש שנים לקה במחלה קשה זו שבעצם פורצת את ריאותיו.

עובדה מרתקת שגם לאחר הסבר לגבי שרשרת האירועים שהובילה אותו לפגיעה כה קשה והטעמה ברורה אודות צורך מיידי להתחיל את התרופה ההיא כדי לנסות לעצור את ההידרדרות ולהחזיר את ריאותיו לתפקוד סביר, בכל אופן האברך שאל בסוף האם מדובר בסכנה ממשית.

היות ומדובר ביהודי העוסק בתורה באופן קבוע וכפי שהכרתי אותו גם לשם שמים, נשאלת השאלה, הכיצד הלכה כה ברורה נעלמת על רקע הרגש.

התשובה היא שוב אותה נקודה של חוסר התבוננות שגורם לבלבול.

***

דוגמא נוספת עד כמה התבוננות והתעמקות בעולם של גלות הדעת מצילות הן ברוחניות והן בגשמיות.

אישה צעירה שהגיעה אלי לאחר אירוע מוחי, היא ילדה רק לפני מספר חודשים ונטלה תרופה הורמונאלית מסוימת על-פי המלצת רופא הנשים.

נציין כי לפני כן המדוברת סבלה מתופעה מסוימת שכבר הייתה אות האזהרה נגד שימוש בתרופה ההורמונאלית ההיא ורופא נשים לא התייחס לכך. בסופו של דבר התוצאה הייתה כה מזעזעת.

כאן נכנס מושג של "רחוק מן הלב", הוא אומר שרופא נשים שבדרך כלל אינו מטפל בפועל בתופעות הלוואי לתרופות שהוא ממליץ עליהן גם כשהוא יודע באופן תיאורטי על קיום האפשרות של התופעות השלישיות אך אינו חי אותן, כחלק מהמציאות שקרובה אליו.

בדומה לכך ישנן תרופות לפצעי בגרות, למשל, הגורמות לתופעות לוואי עד כדי פגיעה קיצונית בריאות, כליות, מערכת כלי הדם, לב וכו', אך לא רופאי עור שממליצים על התרופות הללו אלה שמטפלים בפועל בתופעות הלוואי ולכן למרות שבכל שנה קרבנות של התופעות הללו מגיעים למחלקות אשפוז כולל טיפול נמרץ, עדיין השימוש אינו פוחת.

***

לא מכבר התבוננתי בתוצאת בדיקת תפילין שעברו כבר בדיקה דומה שהכשירה אותם לחלוטין אך הפעם הם עברו בדיקה במקום ברמה מקצועית הגבוהה ביותר בעולם. נמצאו שם עשרות בעיות שהופכות את התפילין לכשרות בדיעבד בלבד. זאת כאשר בבדיקה שנערכה תקופה קצרה קודם לכן, נאמר שהתפילין כשרים לגמרי. 

מדובר בהבדל תהומי מבחינת קיום המצווה, אך סך הכל בנקודות זהירות ביותר, הדבר מלמדינו עד כמה ההתבוננות וההתעמקות מחויבות המציאות ועד כמה אפשר להציל נפש ברוחניות ובגשמיות על ידי חיבור אליהם.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן