הקהילה היהודית נערכת למלחמה: ראיון מהשטח

בתחילת השבוע שעבר המריא הגאון רבי שלמה בקשט שליט"א, רב העיר אודסה והמחוז, מישראל לאוקראינה, לבני קהילתו באודסה.

הימים הללו אינם פשוטים כלל בין הגבולות אוקראינה ורוסיה. מכל העולם עוקבים בדאגה אחר הגבול המתחמם בכפור העז, מדינות המערב מחמשות את אוקראינה והאזור הפך להיות נפיץ כלפי העולם כולו.

 

הרב בקשט, במקום לברוח הרב נסע למעוז הדריכות והפחד?…

"מה השאלה, קפטן עוזב אחרון את האנייה".

 

האם לא היה פחד לעלות על המטוס לאוקראינה בימים אלו?

"כשצריך לבצע תפקיד ויודעים שזהו הדבר הנכון לעשות, הפחדים זזים הצידה. כשיש ברירה הפחד מוביל, אבל כשיודעים שזה מה שצריך לעשות, לא חושבים על כך".

 

אתם נמצאים במוקד החזית?

"שאלה מאוד גדולה האם אודסה תהיה חזית או לא. אי אפשר לדעת מה פוטין רוצה, כשמדברים על אוקראינה אז אודסה היא אחד המקומות".

 

ברחוב שוררת אווירה של פחד, רוחות מלחמה?

"ודאי, כל הזמן זה מה שמדברים, גם המקומיים וכולם בכל מקום. הציבור האוקראיני היום הרבה יותר פטריוטי מאשר לפני עשר שנים, הרבה יותר עם אמביציה לעמוד על שלו ולהילחם ולכן כל זה מגביר מאוד את הדריכות באזור כולו".

בית הכנסת הגדול באודסה

"לברוח זו לא אופציה"

 

כמה משפחות מונה הקהילה היהודית באודסה?

"הקהילה שלנו היא הקהילה היהודית הכי גדולה בברית המועצות והיא מונה מאות משפחות".

 

יש בקהילה מוסדות חינוך וכל צרכי הדת?

"בהחלט, בקהילה כיום 17 מוסדות הכוללים בתי ספר, חיידר, בית יעקב, ישיבה קטנה, ישיבה גדולה, שני כוללים, כולל בעלי בתים, כולל כל המוסדות וכל ענייני הדת. מדובר על סדר גודל של קהילה ענקית. אם חלילה תהיה בעיה ונצטרך לדאוג לכולם, מדובר על סיוע מיידי לאלפיים אנשים, נשים וטף".

 

למה לא בורחים?

"לברוח זו לא אופציה כאן, בקהילה אצלנו הדינמיקה היא אחרת. ב-2014 היו כאן את המלחמות וגם באודסה הייתה היתקלות ואף נהרגו אנשים והייתה סכנה, לקחנו את כל הקהילה שלנו מאודסה, שכרנו מקום ענק של מחנה קיט במרחק של 180 ק"מ לאודסה, הוצאנו את כל הקהילה מהעיר ודאגנו להכל, על כל משפחותינו ותלמידינו והורי תלמידנו".

 

האם זה הפתרון המסתמן הפעם?

"בימים אלה דנים על כל האופציות ואנו נמצאים בקשר עם כל הגורמים מה האופציה הכי טובה ועדיין לא קיבלנו הערכה סופית מה נעשה, הכל תלוי בהערכות מצב עם כל הגורמים האחראים. אנו בהחלט מתכוננים לכל תרחיש, אך מה יהיה לבסוף אין לדעת".

 

אם חלילה יתחמם הגבול, אופציית בריחה עדיין רלוונטית?…

"נכון שזה מצב רגיש, אבל בדרך כלל אם יש משהו הוא לא מתרחש מהרגע להרגע. צריכים להיות מוכנים למקרה כזה של לקום ולברוח. אנחנו מאורגנים ויש תכנית ברורה. לקום ולברוח זה חלק היותר קל בסיפור המורכב הזה".

 

מהי הערכה של הרב, האם הגבול עלול להתחמם עד אודסה?

"הערכה האישית שלי וגם של אנשים מקצועיים, אין סיכוי גדול שהסיפור יגיע לאודסה, אבל גם יש סיכוי שכן, לכן מתכוננים לכל תרחיש".

 

מה עושים במצב של בריחה?

"יש הרבה אלמנטים שצריך לדואג להם אם צריך להתפנות: איך דואגים לאבטחה, איזו אבטחה וסוג של אבטחה, האם אבטחה מקומית? הם הרי יהיו עסוקים בבעיות שלהם. ומה לגבי המזון, כל הדברים האלה צריך לדאוג בימים האלה ואנו מטפלים בזה באינטנסיביות".

פנים בית הכנסת הגדול באודסה

הנשק היהודי

 

מה הלך הרוח ברחוב, אנשים חיים עדיין כמו בימי שגרה?

"בינתיים כן. בקייב כבר יש מחסור במוצרי יסוד ודואגים לזה כל הזמן. ברור שאם העסק יתחמם מיד יהיה מחסור במזון או שלא תהיה אספקה. כבר כעת אנו נערכים לכמות של מזון למאות משפחות הקהילה".

 

רואים ברחובות תנועה של חיילים וטנקים?

"בהחלט רואים תנועה של חיילים, זה הנושא הכי בוער כאן כרגע".

 

היו משפחות שנמלטו בעקבות אווירת המלחמה?

"יש כמה משפחות שעלו לארץ ישראל, אבל לא בורחים. הקהילה היא מאוד מאוחדת ומדברים אחד עם השני, לא כל אחד חי עם עצמו. מדברים איתי ושואלים ומתייעצים מה לעשות. בשבוע שעבר כשהייתי בארץ קיבלתי טלפונים כל הזמן מתלמידים להתייעץ, לשאול וקבל חיזוקים. חשוב להם לדעת שדואגים להם וחושבים עליהם ובפרט שמתכוננים לכל תרחיש".

רבה של אודסה הגאון רבי שלמה בקשט שליט"א

מה הרב עונה למי ששואל אם לעזוב?

"יש לנו הוראה ממרן הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לפני שמונה שנים כשאירעו הפרעות כאן. בסופו של יום ולאחר שכל הדברים הוצגו בפני מרן זצוק"ל והוא דן בזה בכובד ראש, ההוראה הייתה להישאר במקום ולעשות כל השתדלות שאפשר למקרה של סכנה, חלילה.

"כשמתחילים לקום ולעזוב הצעד הזה גורם לפאניקה מיותרת, לפעמים זה צעד אל-חזור וסכנה של לאבד חלילה כל מה שיש גם מבחינה רוחנית. אני מסתכל גם מבחינת הקהילה, כשנמצאים בתוך מסגרת, הילדים לומדים בחיידרים, האבות לומדים בכוללים. לקום ולעזוב מסגרת רוחנית, הם לא יוכלו לקיים חיי אברך במקום אחר, וזה גם שיקול, וכבר בזמנו אמרו מרן הגה"ק רבי אלחנן וסרמן זצוק"ל ומרן הגרי"ז סולובייצ'יק זצוק"ל לקחת בחשבון את החיים הרוחניים, הם מהווים חלק נכבד מהשיקולים".

 

כיצד חיי הקהילה בימים אלה? במוסדות החינוך, בישיבות ובכוללים הכל רגיל?

"בוודאי, תורה מגינה ומצילה, זו ההגנה הכי טובה. אדרבה, מתחזקים בתורה ובתפילה, מדברים על כך ומשתדלים לחזק אותם בעניין הזה. זה הנשק של היהודים".

 

מסר לסיום.

"אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים. מרגישים את זה במוחשיות".

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן