מוישי שלי לא משקר

בפרשת השבוע אנו רואים דבר מעניין: יתרו מגיע למדבר, למשה רבינו חתנו, והתורה מציינת את המניע: "וישמע יתרו כהן מדיין חותן משה את כל אשר עשה אלוקים למשה ולישראל עמו כי הוציא ד' את ישראל ממצרים" (י"ח, א'). רש"י מביא את דברי חז"ל, מה שמועה שמע ובא? קריעת ים סוף ומלחמת עמלק!

והנה בהמשך אנו רואים משהו מעניין. התורה מציינת, "ויספר משה לחותנו את כל אשר עשה ד' לפרעה ולמצרים על אודות ישראל, את כל התלאה אשר מצאתם בדרך ויצלם ד'" (י"ח, ח'), ונשאלת השאלה, יתרו הרי הגיע לאור מה ששמע, אז מה יש למשה רבנו לספר לו?

הסבר מפתיע שמעתי מידיד: יתרו אמנם שמע על קריעת ים סוף ומלחמת עמלק, אבל כל זה הוא שמע דרך התקשורת הכללית שהציגה את הדברים בצורה מעוותת, כאילו ואיזה עם יצא ממצרים, עם שרוצה לכבוש את העולם, כאן הם מטביעים מצריים, שם הם נלחמים בעמלקים, ולך תדע איזה עוד תכניות יש להם… יתרו שומע זאת ורץ למדבר לבדוק מה קורה כאן.

כאן בא משה רבינו ומספר לו: "את כל התלאה אשר מצאתם בדרך", הוא הסביר לו שזה לא כל כך תמים כפי שהם אומרים, זה לא שסתם מטביעים מצריים ונלחמים בעמלקים, הייתה כאן תלאה, היה כאן סבל, צריך לראות את כל התמונה, אי אפשר להתרשם מהתוצאות ולבוא בטענות.

לענייננו, תמיד צריך לראות את התמונה הכוללת ולא לבא רק בשאלות על התוצאה הסופית, מפני שכנראה היו כמה דברים בדרך שהם גרמו לתוצאה.

 

***

 

נקודה חשובה נוספת:

לפעמים ילד מגיע הביתה ומספר שהרבי בחיידר סתם נטפל אליו והמשגיח בישיבה סתם חושד בו, המורה סתם הענישה אותה, חשוב שלפני שאנחנו תופסים עמדה ונכנסים לפעולה, כדאי לבדוק את הסיפור לעומק. בהרבה מקרים נגלה שהייתה כאן 'תלאה בדרך', היה גם פרק א' לסיפור, זה לא שסתם הענישו אותו ולא סתם חושדים בו.

ראינו הרבה הורים שנכנסו למאבקים מחוסר מידע, מתוך אמונה תמימה ש"מוישי שלי לא משקר! וניכרים דברי אמת"… וכבר רצו קדימה להנהלה ולמנהל בזמן שהסיפור לא היה תמים כלל, אבל כידוע לאחר שמטפסים על עץ כבר לא נעים לרדת, כאן כבר מעורב גם האגו האישי ואז לפעמים שורפים גשרים וקשרים עם אלו האמונים על חינוך ילדינו, הכל בגלל אמונה עיוורת בסיפור של הילד.

נזכור שאדם קרוב אצל עצמו ואין אדם רואה חובה לעצמו. ילד אינו רואה תמיד את התמונה האמיתית ולכן החכם עיניו בראשו וסוף מעשה במחשבה תחילה, תמיד לפני שאנו מסיקים מסקנות ננסה עד כמה שידינו מגעת לבדוק את כל התמונה, ננסה לשמוע מה יש לצד השני לומר ורק אז נחשוב על פעולה.

 

***

 

מספרים על גננת שבאו אליה בטענות שהילדים אומרים שהיא עושה כל מיני דברים לא מקובלים ומתנהגת בצורה לא מקובלת…

ענתה אותה גננת בחכמה: "אם אתם מאמינם בבית לכל מה שהילדים מספרים על מה שקורה בגן, האם גם אני אמורה להאמין בגן לכל מה שהם מספרים לי מה קורה בבית?!"…

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

לאור באור החיים

תולדות הרה"ק רבי חיים מטשערנוביץ זי"ע מתוך הספה"ק 'סידורו של שבת' מהדורת 'פאר מקדושים' הנמצא על מכבש הדפוס ועומד לראות אור בימים הקרובים * יריעה

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן