במה
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
במה
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
ראשי » מחשבה והשקפה » שבת – מבוע האמונה ואורך הרוח

שבת – מבוע האמונה ואורך הרוח

הרב מרדכי נויגרשל פברואר 5, 2020 9:43 pm אין תגובות

משה רבינו בא אל עם ישראל בפעם הראשונה ובפיו בשורת הגאולה ולמרות שהביע חשש כבד שמא “לא יאמינו” נאמר שהעם האמין וכך אומרת התורה: “ויאמן העם וישמעו כי פקד ד’ את בני ישראל וכי ראה את ענים ויקדו וישתחוו” (שמות ד’ ל”א).

כשבא משה לאחר מכן אל העם ופירט להם את תהליך הגאולה ואמר להם את כל לשונות הגאולה “והוצאתי… והצלתי…וגאלתי… ולקחתי… והבאתי…”, התגובה של העם היתה שונה לחלוטין כדבר הפסוק: “ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה” (שמות ו’ ט).

מה קרה? מה השתנה?”, היכן האמונה אותה הביעו בפעם הראשונה בשמחה ובקידה והשתחוויה? ומדוע התבטא הדבר במה שמכונה “קוצר רוח”?

אומר רבינו צדוק הכהן, כשבא משה רבינו אל העם, באותה תקופה היו נחים מן העבודה הקשה מידי שבת בשבתו ובאותו זמן היו משתעשעים באגרות בהן היה כתוב תהליך הגאולה, כיון שהיתה להם שבת היו באורך רוח, שמחו והאמינו. ואולם, אחרי שבא משה אל פרעה ופרעה הכביד את השעבוד ואמר “נרפים אתם נרפים” ואמר: “לכו לסבלותיכם” ביטל את מנוחת השבת ומעתה, בלי שבת, איבדו את אורך הרוח, לכן בשלב זה לא רק שלא נאמר ויאמן העם, אלא שכלל לא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה”

שבת היא אחד המקורות לאמונה, כך כותב ה’משנה ברורה’ בהקדמתו לחלק ג’. וכך משמע מן הזוהר האומר על שבת “רזא דשבת איהי שבת”, כלומר, שבת היא בחינת  “איהי” ועוד כותב הזהר (במקום אחר) “איהו אמת ואיהי אמונה”, גם אמונה היא בחינת “איהי”, כך ששבת ואמונה מקבילות זו לזו, ומשאיבדו את השבת איבדו את האמונה.

איבוד האמונה מתבטא ב”קוצר רוח”, האמונה גורמת אפוא לאורך רוח.

***

מהי אמונה שאורך הרוח הוא אחד ממאפייניה?

מהר”ל אומר שהמאמין שמח ומי שלא שמח יש לו בעיה באמונה (גבורות ה’ פרק ז).

ויש להבין מה הקשר בין אמונה לשמחה.

לשם כך יש להבין תחילה מה משמעותה המדויקת של השמחה.

אמרו חז”ל שאין הנבואה שורה אלא מתוך שמחה. איך קיבל ירמיהו את נבואות החרבן וכמוהו שאר הנביאים? האמנם יכלו לשמוח באותה שעה? איך שמע אברהם את המלאך האומר לו אל תשלח ידך אל הנער? הרי לשם כך היה צריך לקבל נבואה וכאמור, “אין הנבואה שורה אלא מתוך שמחה”!

כנראה היה אברהם בשמחה באותה שעה נסערת ונשגבה של חייו, עת הניח את הסכין על צווארו של בנו יצחק, שהרי כאמור, “אין הנבואה שורה אלא מתוך שמחה”? אם שמחה משמעותה הרגשת העליצות והקלילות שאנו, כנראה בטעות, מייחסים למושג זה, איך יתכן שאברהם היה בהרגשה כזו בשעה הרצינית ביותר בחייו? וכמו כן לא יתכן שהקב”ה יצפה ממנו לחוש כך באחד הרגעים הנשגבים של ההיסטוריה. ובוודאי שלא יתכן שנביאי הזעם והחרבן חשו כך עת קבלו את נבואותיהם.

***

מהי אפוא שמחה?

אומר מהר”ל ששמחה משמעותה הרגשת שלמות והוא שאמרו חז”ל “אין שמחה כהתרת הספקות”, שכן בעוד האדם מסתפק הוא מרגיש חצוי ומשסרו ספקותיו מרגיש הוא שלמות וכן אמרו “אין שמחה אלא בבשר ויין”, שגם הגוף משתתף באותה שלמות. שמחה היא שלמות ואחדות של גוף נפש ונשמה. כך הרגיש אברהם עת קיבל את ציווי העקידה ועת ביצעה כמו שאמר למלאך: “אני לתומי אלך”, לתומי- לאור שלמותי.

כך אומר דוד המלך בפרק כ”ג: “ד’ רועי לא אחסר. בנאות דשא ירביצני על מי מנחות ינהלני… גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע כי אתה עמדי שבטך ומשענתך המה ינחמני”. דוד המלך לא מבחין בין גיא צלמוות לנאות דשא, בשניהם רואה הוא את האלוקים בראיית הנוכח ולכן אמר “כי אתה עמדי” ולא “כי הוא עמדי”! השבט והמשענת מנחמים אותו יחדיו ובמידה שווה. ולא נחה דעתו של דוד עד שסיים את המזמור במילים “אך טוב וחסד ירדפוני כל ימי חיי” וזהו המאמין ששמח. המאמין שרואה תמיד מול עיניו את התוכנית האלוקית הראיה השלמה הזו שרק בסוף נבין כל חלק ממנה, כמו שאומר הנביא בישעיהו י”ב: “ואמרת ביום ההוא אודך ד’ כי אנפת”, אבל כבר עתה אנו יודעים שכך הוא, היא שגורמת לנו את הרגשת השלמות והשמחה, ויש לנו אורך רוח להמתין ולראות כי “רבות עשית אתה ד’ אלוקי, נפלאותיך ומחשבותיך אלינו” (תהילים מ’ ו’).

מובן שהנבואה שחלה על השלמים אינה יכולה לחול אלא בשעה שאדם שמח. ואין כל מניעה שתהיה תחושת שלמות והעדר ספקות גם בשעת אבל עם כל הכאב וגם בשעת חורבן עם כל הצער. וגם בשעה שאברהם עוקד את בנו. זהו שאמר אברהם לשטן: “אני לתומי אלך” הולך אני לאור השלמות.

***

שבת היא מעין עולם הבא, שבת היא הזמן שאדם מרגיש ש”כל מלאכתו עשויה” אפילו שנמצאים עדיין בשלב מסוים באמצע. בשירו של יום השבת אנו אומרים “איש בער לא ידע וכסיל לא יבין את זאת בפרוח רשעים כמו עשב ויציצו כל פועלי און להשמדם עדי עד ואתה מרום לעולם ד’ כי הנה אויביך יאבדו”, אבל אנשי השבת חשים זאת ויודעים זאת ויש להם אורך רוח לצפות ולהמתין עד שהאירועים יתגלו ויתגלה כבוד ד’ וראו כל בשר יחדיו כי פי ד’ דיבר. משנלקחה מהם מתנת השבת “לא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה”.

השארת תגובה

ביטול

פופולארי
תקיעת שופר במחיצת רבן של כל בני הגולה
מגזין

תקיעת שופר במחיצת רבן של כל בני הגולה

הרב ישראל קוטלר ספטמבר 20, 2020
“הקורונה משולה לחורבן אירופה מבחינה רוחנית”
מגזין

“הקורונה משולה לחורבן אירופה מבחינה רוחנית”

הרב אליאב מילר ספטמבר 21, 2020
תקופה מאתגרת
לב שומע

תקופה מאתגרת

הרב אליאב מילר מאי 20, 2020
תקוה לאחריתך בגיא ההריגה
לב שומע

תקוה לאחריתך בגיא ההריגה

הרב אליאב מילר אפריל 12, 2020
תפקידו המרכזי והעיקרי של יהודי
שעת חינוך

תפקידו המרכזי והעיקרי של יהודי

הרב פנחס ברייער פברואר 28, 2020
תסמינים רפואיים
ורפא ירפא

תסמינים רפואיים

ד"ר מיכאל פקטורוביץ ספטמבר 3, 2020
תלמידי הרידב”ז
כותב בסמטאות

תלמידי הרידב”ז

הרב אברהם ישראל פרידמן אוקטובר 25, 2020
“תכנית הסיפוח” הצפתית
כותב בסמטאות

“תכנית הסיפוח” הצפתית

הרב אברהם ישראל פרידמן יוני 17, 2020
תופעה אדירת ממדים
ורפא ירפא

תופעה אדירת ממדים

כתב במה פברואר 4, 2021
שם שמים שגור על פינו
שעת חינוך

שם שמים שגור על פינו

הרב פנחס ברייער דצמבר 21, 2020
שלוש שנים ללא מרן הגראי”ל שטינמן זצ”ל
מגזין

שלוש שנים ללא מרן הגראי”ל שטינמן זצ”ל

הרב ישראל קוטלר דצמבר 17, 2020
על הבמה

כיצד לחיות

ד"ר מיכאל פקטורוביץ

וגם קורונה זכור לטוב

הרב אברהם ישראל פרידמן

הרהורי החזית

ד"ר מיכאל פקטורוביץ

רזא דשבת בעיר הרז

הרב אברהם ישראל פרידמן

חיסונים וניסויים על ילדים…

הרב אליאב מילר

מאכלים אסורים

הרב פנחס ברייער

עתיד מפחיד

הרב חיים ולדר

חינוך בחיוך

הרב חיים ולדר

תופעה אדירת ממדים

כתב במה

יציאה מחרדות

כתב במה

וּמֵעַז יָצָא מָתוֹק

הרב חיים ולדר

הכח להתמודד

גב' ליאת כהן

“שיאמר במשרד שהרב שך אמר להכניס אותו…”

הרב אליאב מילר

בולטימור של קודש

הרב ישראל קוטלר

החידה ההיסטורית באה אל פתרונה

הרב אברהם ישראל פרידמן

בסימן חוב ובמזל טוב

כתב במה

ברצלונה של מעלה | פרק ב’

הרב ישראל פישר

קורונה – ההבדל בינינו לאומות העולם

ד"ר מיכאל פקטורוביץ
פופולרי
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
תפריט
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
לדף היומי
הכותבים
  • הרב מרדכי נויגרשל
  • הרב פנחס ברייער
  • הרב ישראל פישר
  • הרב אברהם ישראל פרידמן
  • הרב אליאב מילר
  • הרב חיים ולדר
  • ד”ר מיכאל פקטורוביץ
  • תמר גרין
צור קשר
לצפייה בכל המגזינים
כתוב לנו

אתר שומר שבת

מגזין במה 2020 | כל הזכויות שמורות

עיצוב ובנייה: טקסט רץ

גלילה לראש העמוד

קבל חינם את מגזין במה למייל כל שבוע!

תוכל לבטל את המנוי בכל עת

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס