במה
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
במה
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
ראשי » מחשבה והשקפה » פרעה, לשון הקודש ותרגום התורה ליוונית

פרעה, לשון הקודש ותרגום התורה ליוונית

הרב מרדכי נויגרשל דצמבר 30, 2020 7:20 pm אין תגובות

הרה”ג רבי מרדכי נויגרשל שליט”א בטורו השבועי: כשהסתיים התרגום אותו כפו היוונים על היהודים, השתררו שלשה ימי חושך בעולם. מה טעם רצו היוונים לתרגם את התורה ומדוע כה חשוב שזו תישאר בלשון הקודש?

אחת הסיבות שאנו מתענים בטבת היא כי בימים אלה הסתיים תרגום השבעים. כשהסתיים התרגום אותו כפו היוונים על היהודים, השתררו שלשה ימי חושך בעולם.

מה טעם רצו היוונים לתרגם את התורה ומדוע כה חשוב שזו תישאר בלשון הקודש ותרגומה ליוונית מוביל לשלשה ימי חושך (“וחושך” אמרו חז”ל “זו מלכות יוון”)?.

יוסף עומד לפני פרעה ועולה על המעלות המביאות את אורחי המלך אליו. על יוסף היה לעבור שבעים מעלות ובכל מעלה שוחח עם פרעה באחת משבעים הלשונות. פרעה היה בקי בכולן. ואולם, כשהגיע עד פרעה הוסיף יוסף ודיבר אליו בלשון הקודש. פרעה לא ידע לשון זו. הדבר חרה היטב לפרעה והוא תבע מיוסף לא לפרסם עובדה זו והשביע אותו על כך, מה שגרם שבהגיע הזמן, אחרי שנים רבות, יכול היה יוסף לקיים את שבועתו לאביו ולקחתו אחרי מותו לארץ כנען. פרעה לא רצה להתיר זאת אך נאלץ לעשות כן, כי אם יוסף יפר שבועתו לאביו אין סיבה שלא יפר שבועתו לפרעה…

ולא  מובן. אדם כה כשרוני שיכל ללמוד שבעים לשון לא יכול ללמוד עוד שפה?

התשובה הפשוטה היא שבאמת יכול היה ללמוד, ואמנם יתכן שיוסף לימדו, אלא שפרעה רצה ליצור רושם שהוא עצמו אלהים וכי ידיעותיו לא נבעו מלמוד וכשרון אלא מרוח אלהים שכביכול שוכנת בו. (אותו פרעה הרי אמר “לי יאורי ואני עשיתיני” וכמו כן הלך בבוקר השכם אל היאור לבל ידע איש שזקוק הוא להתפנות ככל האדם, והכל כיון שרצה להיראות כיצור אלוהי) ועתה, יוסף מלמדו את השפה שלא ידע, אם יתפרסם הדבר יתברר שכל ידיעותיו נובעות מלימוד וכשרון, אמנם מרשים, אך אנושי. ולכן השביע את יוסף לבל יגלה זאת.

עמוק יותר:

לשון הקודש אינה לשון ככל הלשונות. לשון זו מקשרת בין עליונים לתחתונים. זו הלשון בה נאמרו עשרת המאמרות בהן נברא העולם ובה נכתבה ונאמרה התורה שעליה נאמר שאם היתה כתובה בסדר מסוים גם תינוקות היו יכולים להחיות מתים תוך כדי שישתמשו בסודות הלשון על ידי שימוש באותיותיה. וכתב  הרדב”ז בהקדמת ספרו “מגן דוד”: “ודע כי יש בכח האותיות צרופן וגלגולן לברוא בריות חדשות”. בשעה ששאר הלשונות אינן אלא “הסכמת כל אומה ואומה” (לשון הר”ן בנדרים ב’ ע”א). וכתב רבנו צדוק הכהן: “עולמות העליונים כולם נעשו מצירופי אותיות הקדושות וכן כל ברואי עולם שמם בלשון הקודש הוא המחיה אותם” (אור זרוע לצדיק 48)

וכתב השל”ה הקדוש: “אין אותיות התורה אותיות הסכמיות, אמנם הן ראשוניות מתיחסות בצורתן אל פנימיות נשמתן וזהו שדקדקו חז”ל אפילו בעלי פשט בביאור מציאות צורת האותיות וקוציהן ותגיהן וציוניהן לפי שהם רומזים אל רוחניות ידוע וספירות עליונות וכל אות ואות יש לה צורה רוחנית ומאור נכבד… משתלשל ממדרגה למדרגה… והנה האות היכל ומכון לרוחניות ההיא, ובהיות האדם מזכיר ומניע אותו מהאותיות בהכרח תתעורר הרוחניות ההיא… והנה דבר הנקרא בשם הוא שמו באמת למעלה בשרשו כי שם מקור שלו… על כן נקרא לשונינו לשון הקודש כי כל השמות והתיבות הם למעלה בשרשם במקום קודש העליון” (של”ה בית אחרון).

וכתב הרמ”ק: “דע לך כי הרוחניות הן הוויות רוחניות ואם יהיו אלינו צורות גשמיות בכתיבתן הם כדמות גוף אל רוחניותן… והן צורות צערכות לרמז ולהתלבשות הצורות העליונות הנאצלות בהם…” (שיעור קומה לרבי משה קורדובירו סי’ מ”ט).

לאור הנ”ל כתב רבנו צדוק הכהן “כל אותיות הא-ב ישנם גם כן בכל נפש מישראל דעי”ז יש להם כח דבור בלשון הקודש בכל כ”ב אותיות מה שאין כן גוי המדבר בלשון הקודש לשונו סרוח כי אין להם אחיזה בשום אות מאותיות הקודש ודבורם הוא רק כנעירת בהמות וצפצוף עופות” (מחשבות חרוץ 104). 

***

מובן אפוא מדוע פרעה לא יכול היה ללמוד לשון הקודש. פרעה הבין היטב שאף שיכול היה ללמוד את ההגאים ואת המילים אבל דבורו היה נשאר “סרוח”. כי בלשון הקודש עצמה יכול להשתמש רק מי שנשמתו יהודית.

גם השפה העברית המדוברת, שפה היא ככל השפות וכל ילד ברחובה של עיר המפטפט בלשון זו לא מגיע אל מעלת הדבור בלשון הקודש כי לשון הקודש יש לדבר בה בהכנת הלב ובקדושה הולמת, או אז אפשר גם להחיות בה מתים.

היוונים כפרו במציאות של קשר כלשהו בין עולמנו הגשמי לבין המציאות העליונה הם אמרו שגם אם יש מציאות כזו אין לה כל דין ודברים עם העולם שלנו. והנה נתקלו בלומדי תורה הטוענים את טענתו של רבנו חיים מוואלאז’ין שזו “אמת בלתי שום ספק כלל, שאם היה העולם כולו פנוי לרגע אחד מהעסק וההתבוננות שלנו בתורה כהרף עין היו כל העולמות העליונים והתחתונים הופכים לאפס ותוהו חס ושלום, וכן ריבוי אורם או מיעוטו הכל לפי ריבוי עסקנו בה או מיעוטו חס ושלום” (נפש החיים שער ד’ פרק י”א). הם רצו להראות כי התורה היא יצירה אנושית ככל יצירה אנושית אחרת ששורשיה ותכלית כאן בעולם הזה לשם כך תרגמוה ליוונית להראות כי אותה תורה עצמה ביוונית או בעברית.

חכמי ישראל שערכו כמה וכמה שינויים בתרגום הראו כי כשמתרגמים מאבדים את כח המקור עובדה היא שאפשר להשתמש בביטויים שונים והתרגום יראה כתואם למקור.

מכל מקום מובן מדוע ירדו שלשה ימי חושך לעולם, חושך משמעותו ניתוק והתרגום בא לגרום לניתוק בין התורה לשורשיה וממילא, בין העולם למקורותיו.

הרב נויגרשל יוונים לשון הקודש

השארת תגובה

ביטול

פופולארי
תקיעת שופר במחיצת רבן של כל בני הגולה
מגזין

תקיעת שופר במחיצת רבן של כל בני הגולה

הרב ישראל קוטלר ספטמבר 20, 2020
“הקורונה משולה לחורבן אירופה מבחינה רוחנית”
מגזין

“הקורונה משולה לחורבן אירופה מבחינה רוחנית”

הרב אליאב מילר ספטמבר 21, 2020
תקופה מאתגרת
לב שומע

תקופה מאתגרת

הרב אליאב מילר מאי 20, 2020
תקוה לאחריתך בגיא ההריגה
לב שומע

תקוה לאחריתך בגיא ההריגה

הרב אליאב מילר אפריל 12, 2020
תפקידו המרכזי והעיקרי של יהודי
שעת חינוך

תפקידו המרכזי והעיקרי של יהודי

הרב פנחס ברייער פברואר 28, 2020
תסמינים רפואיים
ורפא ירפא

תסמינים רפואיים

ד"ר מיכאל פקטורוביץ ספטמבר 3, 2020
תלמידי הרידב”ז
כותב בסמטאות

תלמידי הרידב”ז

הרב אברהם ישראל פרידמן אוקטובר 25, 2020
“תכנית הסיפוח” הצפתית
כותב בסמטאות

“תכנית הסיפוח” הצפתית

הרב אברהם ישראל פרידמן יוני 17, 2020
שם שמים שגור על פינו
שעת חינוך

שם שמים שגור על פינו

הרב פנחס ברייער דצמבר 21, 2020
שלוש שנים ללא מרן הגראי”ל שטינמן זצ”ל
מגזין

שלוש שנים ללא מרן הגראי”ל שטינמן זצ”ל

הרב ישראל קוטלר דצמבר 17, 2020
שלום בבית
לב שומע

שלום בבית

הרב אליאב מילר יולי 8, 2020
על הבמה

אמפטיה

הרב חיים ולדר

ערב פסח בימי הקורונה: תפקיד האימהות

הרב ישראל קוטלר

תפקידו המרכזי והעיקרי של יהודי

הרב פנחס ברייער

בין נצרות ליהדות * חיים ולדר בסיפור חדש

הרב חיים ולדר

חותמת של סברובסקי

הרב אליאב מילר

“ורדף אתם קול עלה נידף”

הרב מרדכי נויגרשל

רבני בתי החולים: “אנחנו קורסים תחת העומס”

הרב אברהם ישראל פרידמן

מערות הסוד

הרב אברהם ישראל פרידמן

מנהיגים מכירי טובה ו”מנהיגים” כפויי טובה

הרב מרדכי נויגרשל

דובים – מקומם ביער, לא בבית שלנו!

גב' ליאת כהן

גדלותו של יהודי אינה נמדדת בנצחונות

הרב פנחס ברייער

פרעה, לשון הקודש ותרגום התורה ליוונית

הרב מרדכי נויגרשל

הצילו!

הרב אליאב מילר

ונסלח…

הרב חיים ולדר

המצב הולך להחמיר?…

הרב אליאב מילר

מאכלים אסורים

הרב פנחס ברייער

זמני תשובה – ההזדמנות הגדולה

כתב במה

לחבוש מסיכה לפה

הרב פנחס ברייער
פופולרי
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
תפריט
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
לדף היומי
הכותבים
  • הרב מרדכי נויגרשל
  • הרב פנחס ברייער
  • הרב ישראל פישר
  • הרב אברהם ישראל פרידמן
  • הרב אליאב מילר
  • הרב חיים ולדר
  • ד”ר מיכאל פקטורוביץ
  • תמר גרין
צור קשר
לצפייה בכל המגזינים
כתוב לנו

אתר שומר שבת

מגזין במה 2020 | כל הזכויות שמורות

עיצוב ובנייה: טקסט רץ

גלילה לראש העמוד

קבל חינם את מגזין במה למייל כל שבוע!

תוכל לבטל את המנוי בכל עת

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס