במה
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
במה
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
ראשי » מחשבה והשקפה » ספר שמות: ספר ביסוס אמונת היהדות

ספר שמות: ספר ביסוס אמונת היהדות

הרב מרדכי נויגרשל ינואר 19, 2020 9:53 am אין תגובות

“משה רבינו לא האמינו בו ישראל מפני האותות שעשה שהמאמין על פי האותות יש בלבו דופי שאפשר שיעשה האות בלט וכשוף… ובמה האמינו בו במעמד הר סיני שעינינו ראו ולא זר ואזנינו שמעו ולא אחר האש והקולות והלפידים והוא נגש אל הערפל והקול מדבר אליו ואנו שומעים משה משה לך אמור להן כך וכך”.

עומדים אנו בפתחו של ספר שמות. ספר שמות מכיל את היסודות עליהם עם ישראל בנוי.

שבעים נפש יורדים למצרים ומשתעבדים, ושישים ריבוא מתוך הרבים מאד שנולדו אלה שעברו בכור הברזל ונצרפו יוצאים ממצרים… בצאתם ממצרים מתחילה ההליכה אחרי ד’ במדבר בארץ לא זרועה, מוקפים בענני כבוד, אוכלים מן משמים ומי מעיין נסיים. מגיעים למרגלות הר סיני למעמד הגדול ולקבלת התורה ומצטווים להקים משכן. ובין לבין מתוארת גם התקלה הנוראה של חטא העגל.

הרמב”ם בהלכות יסודי התורה מציב את מעמד הר סיני בבסיס אמונת היהדות וכך כתב:

“משה רבינו לא האמינו בו ישראל מפני האותות שעשה שהמאמין על פי האותות יש בלבו דופי שאפשר שיעשה האות בלט וכשוף… ובמה האמינו בו במעמד הר סיני שעינינו ראו ולא זר ואזנינו שמעו ולא אחר האש והקולות והלפידים והוא נגש אל הערפל והקול מדבר אליו ואנו שומעים משה משה לך אמור להן כך וכך”.

שאלה: איך אפשר לומר על ניסי יציאת מצרים “שאפשר שייעשה האות בלט או בכישוף”? הן מצרים הייתה מרכז הכישוף העולמי וחרטומי מצרים היו גדולי המכשפים, והם, שהבינו בכישוף לפחות כמו בני ישראל יוצאי מצרים, אמרו כי ניסי יציאת מצרים אי אפשר שייעשו בלט או בכישוף שנאמר במכת כינים שהחרטומים לא יכלו לעשות כן ואמרו לפרעה “אצבע אלקים הוא”. כיון שכך, איך אפשר להעלות על הדעת שמישהו עדיין יפקפק ויחשוב שמא היו ניסים אלה כישוף? ולא עוד, אלא שנאמר במפורש “ויאמן העם” וכן “ויאמינו בד’ ובמשה עבדו”?

אלא שכוונת הרמב”ם שלא הייתה אמונתם שלמה לגמרי, כי ניתן היה להעלות טענה דמיונית לחלוטין שאף אם המכשפים המוכרים אינם יודעים לעשות שינויי טבע כאלה, יתכן ויש גדולים מהם… וכידוע אנשים מוכנים להעלות את הטענות המוזרות ביותר והתיאורטיות ביותר ובלבד לא לקבל את האמונה בצורה מוחלטת. ואמונת היהדות צריכה להיות בנויה על בסיס איתן שאין עליו שום ערעור ושום הרהור. וכן כתב הרמב”ם בהמשך דבריו: “ומנין שמעמד הר סיני לבדו היא הראיה לנבואתו שהיא אמת שאין בו דופי, שנאמר הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך וגם בך יאמינו לעולם מכלל שקודם דבר זה לא האמינו בו נאמנות שהיא עומדת לעולם אלא נאמנות שיש אחריה הרהור ומחשבה“.

ויש לשאול, מה היה במעמד הר סיני שסתם את הגולל על אותו “הרהור ומחשבה” שעדין נותרו אחרי ניסי יציאת מצרים?

***

ונראה להסביר כדלהלן:

מהותו של כישוף הוא שינוי הטבע. לכן כל נס או מופת שמהותם הוא שינוי הטבע עומד בחשד שמא מדובר בלט או בכישוף. כך נהג פרעה כשהיתה מכת דם הראו החרטומים כי גם הם עושים דם ממים על ידי כישוף. וכך היה במכת צפרדע, וממילא לא הוכרע כי מה שעשה משה היה יד ד’.

כשהגיעה מכת כינים שגם היא היתה שינוי בטבע, לא יכלו החרטומים לעשות כן בלטיהם והסיקו ממילא שאם זה לא כישוף הרי זה אצבע אלוקים. על אמונה כזו ניתן עוד להרהר ולחשוב שמא מדובר בכישוף שאינו מוכר לחרטומים עם כל גדלותם ובמכשף הגדול מהם.

במעמד הר סיני נסתם הגולל על כל האפשרויות האלה. מעמד הר סיני אינו שייך כלל לקטגוריה של כישוף, אין בו שינוי הטבע, המעמד הוא מעמד נבואי בו התקשרו מאות אלפים רבים של אנשים עם האלוקים וכבר לימד הרמב”ם במורה שאחד ממאפייני הנבואה הוא שלנביא אין כל ספק מה הוא רואה ושומע ואת מי הוא רואה ושומע. וממילא אמונתם נבנתה “לעולם” כלשון הפסוק המובא לעיל בדברי הרמב”ם כי לעולם לא יהיה ערעור או הרהור ומחשבה על כך.

לעומת הרמב”ם, רבי יהודה הלוי בראשית ספר הכוזרי קובע, כי יסוד היהדות הוא כל התהליך: מצרים, יציאת מצרים ומעמד הר סיני.

כלום חולקים ענקי עולם אלה זה על זה?

נראה כי אינם חולקים, וההסבר הוא כדלהלן:

הרמב”ם מדבר על תהליך ייסוד האמונה כפי שהיה בזמנו אצל בני ישראל יוצאי מצרים. אצלם, עד שלא עמדו למרגלות הר סיני ש”עיננו ראו ולא זר ואוזנינו שמעו ולא אחר” לא הושלמה אמונתם כמוסבר לעיל. ואילו רבי יהודה הלוי מדבר על האמונה אחרי מעמד הר סיני ועד ימינו אנו. ואחרי מעמד הר סיני אין כל אפשרות לומר שניסי יציאת מצרים יכלו להיעשות בלט ובכישוף וזאת משתי סיבות:

  • הרי טענה זו שמדובר בכישוף לא מוכרת, כשגדולי המכשפים בהיסטוריה מצהירים כי אין אפשרות שניסים כאלה ייעשו בלט או בכישוף היא, כאמור לעיל, טענה דחוקה, וכמעט אין לה מקום, ונטל ההוכחה יהיה מוטל ללא ספק על מי שטוען אותה. ועתה, אחרי מעמד הר סיני כשכבר נוכחו כי אלוקים קיים וכי הוא שולט בעליונים ובתחתונים וכו’, הרי אין כל סיבה לטעון שהיה כישוף לא מוכר אחרי שכבר מכירים את הכח שמסוגל ודאי לעשות שינויי טבע אלה.
  • הרי בפתיחת מעמד הר סיני נאמר “אנכי ד’ אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים”, הרי באותו מעמד ש”עינינו ראו ולא זר” וממילא אי אפשר שייעשה בלט או בכישוף, וממילא ברור מי המדבר, נאמר שגם יציאת מצרים לא הייתה בלט או בכישוף. מעתה, אותה בהירות וברירות שיש סביב מעמד הר סיני קיימת גם על יציאת מצרים וכל הניסים.

ואחרי המעמד נבנה המשכן אודותיו, נאמר, “ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם”, מעתה יש מקום קבוע שבו נמשכת השראת השכינה (בזעיר אנפין ביחס למעמד הר סיני אך מאותו סוג) ונמשך אותו ביסוס אמונה שאין לערערו.

כל ספר שמות הוא אפוא ספר האמונה. ניסי יציאת מצרים ניסי המדבר מעמד הר סיני במרכזו והקמת המשכן בהמשכו.

השארת תגובה

ביטול

פופולארי
תקיעת שופר במחיצת רבן של כל בני הגולה
מגזין

תקיעת שופר במחיצת רבן של כל בני הגולה

הרב ישראל קוטלר ספטמבר 20, 2020
“הקורונה משולה לחורבן אירופה מבחינה רוחנית”
מגזין

“הקורונה משולה לחורבן אירופה מבחינה רוחנית”

הרב אליאב מילר ספטמבר 21, 2020
תקופה מאתגרת
לב שומע

תקופה מאתגרת

הרב אליאב מילר מאי 20, 2020
תקוה לאחריתך בגיא ההריגה
לב שומע

תקוה לאחריתך בגיא ההריגה

הרב אליאב מילר אפריל 12, 2020
תפקידו המרכזי והעיקרי של יהודי
שעת חינוך

תפקידו המרכזי והעיקרי של יהודי

הרב פנחס ברייער פברואר 28, 2020
תסמינים רפואיים
ורפא ירפא

תסמינים רפואיים

ד"ר מיכאל פקטורוביץ ספטמבר 3, 2020
תלמידי הרידב”ז
כותב בסמטאות

תלמידי הרידב”ז

הרב אברהם ישראל פרידמן אוקטובר 25, 2020
“תכנית הסיפוח” הצפתית
כותב בסמטאות

“תכנית הסיפוח” הצפתית

הרב אברהם ישראל פרידמן יוני 17, 2020
שם שמים שגור על פינו
שעת חינוך

שם שמים שגור על פינו

הרב פנחס ברייער דצמבר 21, 2020
שלוש שנים ללא מרן הגראי”ל שטינמן זצ”ל
מגזין

שלוש שנים ללא מרן הגראי”ל שטינמן זצ”ל

הרב ישראל קוטלר דצמבר 17, 2020
שלום בבית
לב שומע

שלום בבית

הרב אליאב מילר יולי 8, 2020
על הבמה

בורחים מ…עצמם

הרב פנחס ברייער

“ורדף אתם קול עלה נידף”

הרב מרדכי נויגרשל

פרעה, לשון הקודש ותרגום התורה ליוונית

הרב מרדכי נויגרשל

“על כל אחד להרגיש בשלי הסער הגדול הזה”

הרב ישראל קוטלר

יהדות אמריקה איבדה את גדול הפוסקים

הרב ישראל קוטלר

האמנם שוחררה אושוויץ?

הרב מרדכי נויגרשל

עזר לציון

הרב ישראל קוטלר

וּמֵעַז יָצָא מָתוֹק

הרב חיים ולדר

“שיאמר במשרד שהרב שך אמר להכניס אותו…”

הרב אליאב מילר

הרב חיים ולדר: התנהלות נכונה בין בני המשפחה

הרב חיים ולדר

חג שבועות במז’יבוז

הרב ישראל פישר

בעושר! ובאושר?

הרב חיים ולדר

בהלת הקורונה

כתב במה

פרדס וסוד

הרב יוסף מילר

סקירה מקרוב: פסח תש”פ בגולה

הרב ישראל פישר

רבי, ראש ישיבה ומרא דאתרא

הרב טוביה פריינד

ונסלח…

הרב חיים ולדר

רזא דשבת בעיר הרז

הרב אברהם ישראל פרידמן
פופולרי
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
תפריט
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
לדף היומי
הכותבים
  • הרב מרדכי נויגרשל
  • הרב פנחס ברייער
  • הרב ישראל פישר
  • הרב אברהם ישראל פרידמן
  • הרב אליאב מילר
  • הרב חיים ולדר
  • ד”ר מיכאל פקטורוביץ
  • תמר גרין
צור קשר
לצפייה בכל המגזינים
כתוב לנו

אתר שומר שבת

מגזין במה 2020 | כל הזכויות שמורות

עיצוב ובנייה: טקסט רץ

גלילה לראש העמוד

קבל חינם את מגזין במה למייל כל שבוע!

תוכל לבטל את המנוי בכל עת

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס