במה
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
במה
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
ראשי » מחשבה והשקפה » הנהגה על פי תורה, בימי הפורים והיום

הנהגה על פי תורה, בימי הפורים והיום

הרב מרדכי נויגרשל מרץ 4, 2021 5:48 pm אין תגובות

כל מה שנראה באירועי המגילה כרע התהפך לטוב.

הריגת ושתי ובחירת אסתר, עליית המן בסולם הדרגות, גזירת המן לכרוע ולהשתחוות, הנהגתו של מרדכי לסרב לפקודת המן בפרהסיא, הליכת אסתר אל חצר בית המלך הפנימית, כל ההתרחשויות האלו שכל אחת בשעתה נחשבה מן הסתם לאסון גדול, התברר שהיו לאבני דרך בדרך אל המהפך.

בסך הכל, אירועי המגילה הם המחשה של דברי דוד המלך בתהילים: “רבות עשית אתה ד’ אלוקי נפלאותיך ומחשבותיך אלינו” (תהילים מ’). לעתיד לבוא יגיעו כולם למסקנה כי יש להודות על הכל, ויברכו על הרעה כמו על הטובה, ככתוב בישעיהו, “ואמרת ביום ההוא אודך ד’ כי אנפת בי ישוב אפך ותנחמני” (ישעיהו י”ב א). בינתיים, שלא תמיד רואים דרך מסך ההסתר הכבד את מטרת מעשי ד’ ונפלאותיו, לומדים אנו את מגילת אסתר כדוגמה, וממנה מקישים על כל האירועים הקשים שעוברים על עם ישראל בכלל ועל יראי ד’ בפרט.

 

***

 

הרוצה להידבק בקב”ה צריך להידבק בתלמידי חכמים. גם אצל תלמידי חכמים יש הנהגות שלא תמיד מובנות לנו אבל הקב”ה מגלגל הכל לאן שצריך במסגרת המטרה הכללית של הבריאה.

את השיעור באמונת חכמים יכולים ללמדנו יהודי שושן הבירה שהונהגו על ידי מרדכי היהודי.

הנה ראשו של המן העולה מהר מידי לגדולה מסתחרר והופך עצמו למעין אליל שכולם חייבים להשתחוות לו. היהודים דאגו לקבל היתר מיוחד לנהוג כך כיון שלא היה זה ממש עבודה זרה (יש אומרים שמותר…). המדקדקים, יש להניח, עשו כל מאמץ להימנע ממפגש עם הרשע לבל יצטרכו לכרוע ולהשתחוות. אבל מרדכי לא יכרע ולא ישתחווה. וכאילו להכעיס עושה הוא זאת בפרהסיא. וכשמעירים לו “מדוע אתה עובר על מצוות המלך”, מרדכי משים עצמו כלא שומע… (שכן, אף שאסור להתגרות ברשעים בשעה שהשעה משחקת להם, כ”איש ימיני”, משבט בנימין שהיה צדיק גמור, פסק מרדכי שהוא יוצא מכלל זה שהרי לצדיק גמור מותר… ואף כי לא  כל הרוצה ליטול את ד’ יבוא וייטול, מרדכי ידע את אשר הוא עושה…).

המן ממהר להגיב, מתכנן הוא תכנית מקיפה של “פתרון סופי לבעיה היהודית”. במסיבת העיתונאים שהוא מכנס להכרזת המבצע, מודיע המן שהתנהגותו של מרדכי היא שהביאה אותו לרעיון זה.

באים למרדכי ובאצבע מאשימה אומרים לו: נו… מה תאמר עכשיו?

עונה להם מרדכי: היודעים אתם מי אשם? אתם אשמים… ולמול עיניהם הנדהמות נוכח האשמה מוזרה זו שמרדכי האשים אותם, הכורעים והמשתחווים בהקפדה מלאה על לשון החוק, מסביר להם מרדכי: הזוכרים אתם לפני תשע שנים? הייתה אז סעודה שאנחנו הרבנים הוצאנו “דעת תורה” שאסור להשתתף בה. ואתם, מה עשיתם? השתתפתם! בגלל ההשתתפות שלכם באותה סעודה אומללה, ניתכה עלינו הגזרה הנוראה הזאת…

 

***

 

הבה ונראה באור ההיגיון האובייקטיבי מי צודק. מרדכי המאשים את משתתפי הסעודה או המאשימים אותו עקב התגרותו בהמן.

ההיגיון ודאי ידחה את טיעוני ההגנה של מרדכי ויצדיק את הקטגוריה ואת המאשימים.

שהרי:

  • לא נמצא כל קשר נראה לעין בין סעודת אחשוורוש שהייתה לפני תשע שנים וכולם כבר שכחוה, לבין גזירת המן. אפילו המן היה בזמנו פקיד פשוט.
  • גם אם נזכור את הסעודה בל נשכח שבדרך הטבע השתתפות בסעודה יש בכוחה דווקא לקרב לבבות ולא לגרום לשנאה. אדרבה, ההתרחקות הייתה גורמת לעלבון ועלולה הייתה להביא לגזרות.
  • מאידך – יש קשר ישיר בין התנהגותו של מרדכי והתגרותו בהמן לגזרת המן.
  • מי יודע את הטעם לגזירת המן יותר מהמן עצמו. והוא הרי אומר בפה מלא שסיבת הגזירה היא שמרדכי לא כרע ולא השתחווה ולכן החליט לצאת כנגד כל היהודים כי “ויבז בעיניו לשלוח יד במרדכי לבדו…”
  • מי אומר שסיבת הגזירה היא ההשתתפות במשתה ולא ההתגרות? – מרדכי. והרי הוא נוגע בדבר. הוא חיפש דרך לדחות את ההאשמה שהוטחה בפניו. מעולם לא מצא נאשם הסבר כה רעוע לדחות את אשמתו…

כך שמכל זווית ראיה ברור שמרדכי טועה ומטעה והמאשימים צודקים.

ובכל זאת, אם היו הולכים אחרי ההיגיון והיו ממשיכים להאשים את מרדכי ולא היו חוזרים בתשובה על ההשתתפות במשתה הנ”ל הייתה הגזירה יוצאת חלילה אל הפועל. אבל מכיוון שהאמינו למרדכי וחזרו בתשובה, ניצלו.

 

***

 

מפני מה האמינו למרדכי נגד כל הגיון?

כי ידעו שלשה דברים:

  1. שמרדכי, שהיה מנהיג הדור, יודע את שהוא עושה, ואם החליט לעשות מעשים שיתגרו בהמן, כנראה ידע את כל מה שלפניו. איש לא חשב שמא הוא לא היה מעודכן, או שאלה שסבבו אותו הביאו לפניו מידע שגוי… ושאר טענות מוכרות.
  2. המוני העם רואים את ההתרחשויות מעל פני השטח ואינם רואים את הנימים הנסתרים הקושרים אירועים בפנימיות ההוויה. הם אינם רואים מה הקשר בין סעודה שהתקיימה לפני תשע שנים לגחמה של רשע היום אבל מי שעיניו בהירות – רואה גם רואה, ולכן הולכים אל “הרואה” (כפי שכונה שמואל הנביא) לקבל הנחיות.
  3. הם ידעו את מה שאומר החזון-איש ב”אמונה ובטחון”: “יש עוד רעה חולה אשר היצר ילפת בה להניא אמונת חכמים מלב בני אדם, והוא משקל המרמה של הנגיעה. חובת התלמיד להאמין כי אין נגיעה בעולם בעלת כח להטות לב חכם לעוות משפט, כי מגמת החכם לזכות נפשו, ולהתגאל באיזה אשמה יכאב לנפשו יותר מכל מכה ופצע, ואיך יתכן כי בשביל בצע כסף או לעגי חנף, יחבל נפשו לעוות משפט. נוסף לזה כי תכונת האמת היא אצל חכם תכונת נפשו ושרש מציאותה, וכל אבקת שקר ממנו והלאה” (פרק ג אות ל’). וממילא ידעו שהטענה כאילו מרדכי רוצה להצדיק את עצמו בהאשימו את משתתפי הסעודה, בהבל יסודה.

כשקוראים מגילת אסתר רואים אפוא כי אכן הקב”ה מגלגל את האירועים במסלולים מפותלים ונסתרים בדרך אל המטרה. למהלך זה שותפים גם חכמי ישראל שבכל הדורות, בהנהגתם בהוראותיהם ובהחלטותיהם.

כך ששיעור המגילה אינו רק השיעור בו פתחנו את המאמר, לראות כי “נפלאותיך ומחשבותיך אלינו”, אלא שכמו שדבקות בתלמידי חכמים היא – היא הדרך להידבק בו. גם בדרכי הנהגת הדור שעל ידי גדולי התורה יש את אותה תכונה שלא תמיד רואים למה אמרו וכיצד יובילו דבריהם אל המטרה.

ומי שימצא בדברים סיוע לעיצוב ההשקפה בתקופתנו והיה זה שכרנו.

 

הרב נויגרשל פורים

השארת תגובה

ביטול

פופולארי
תקיעת שופר במחיצת רבן של כל בני הגולה
מגזין

תקיעת שופר במחיצת רבן של כל בני הגולה

הרב ישראל קוטלר ספטמבר 20, 2020
“הקורונה משולה לחורבן אירופה מבחינה רוחנית”
מגזין

“הקורונה משולה לחורבן אירופה מבחינה רוחנית”

הרב אליאב מילר ספטמבר 21, 2020
תקופה מאתגרת
לב שומע

תקופה מאתגרת

הרב אליאב מילר מאי 20, 2020
תקוה לאחריתך בגיא ההריגה
לב שומע

תקוה לאחריתך בגיא ההריגה

הרב אליאב מילר אפריל 12, 2020
תפקידו המרכזי והעיקרי של יהודי
שעת חינוך

תפקידו המרכזי והעיקרי של יהודי

הרב פנחס ברייער פברואר 28, 2020
תסמינים רפואיים
ורפא ירפא

תסמינים רפואיים

ד"ר מיכאל פקטורוביץ ספטמבר 3, 2020
תלמידי הרידב”ז
כותב בסמטאות

תלמידי הרידב”ז

הרב אברהם ישראל פרידמן אוקטובר 25, 2020
“תכנית הסיפוח” הצפתית
כותב בסמטאות

“תכנית הסיפוח” הצפתית

הרב אברהם ישראל פרידמן יוני 17, 2020
תחפושת כל השנה
שעת חינוך

תחפושת כל השנה

הרב פנחס ברייער מרץ 11, 2021
תופעה אדירת ממדים
ורפא ירפא

תופעה אדירת ממדים

כתב במה פברואר 4, 2021
תגליות מרעישות בגטו לודז’
מגזין

תגליות מרעישות בגטו לודז’

הרב אברהם ישראל פרידמן אפריל 16, 2021
על הבמה

חוזרים הבייתה…

שיפי צורן

בין נצרות ליהדות * חיים ולדר בסיפור חדש

הרב חיים ולדר

רומי, יוון, ליל הבדולח ומות הצו הקאטגורי

הרב מרדכי נויגרשל

ראש העיר הנסתר

הרב אברהם ישראל פרידמן

היוצאים מחברת בני האדם…

הרב מרדכי נויגרשל

מנהיגות חילונית המובילה לפיקוח נפש

הרב מרדכי נויגרשל

הנהגה על פי תורה, בימי הפורים והיום

הרב מרדכי נויגרשל

חשבון נפש בלימוד זכות

הרב פנחס ברייער

מדוע בבני ברק לא יפלו טילים

הרב ישראל קוטלר

כללים לפוליטיקאי המתחיל

הרב חיים ולדר

פוסעים בימי בית שני

הרב אברהם ישראל פרידמן

בורחים מ…עצמם

הרב פנחס ברייער

לצלוח את התקופה הזו בשלום

הרב פנחס ברייער

מערות הסוד

הרב אברהם ישראל פרידמן

תגליות מרעישות בגטו לודז’

הרב אברהם ישראל פרידמן

אוברלנדר / אונטרלנדר – חלק ב’

הרב ישראל פישר

הרבי ה’בני יששכר’ שהאיר בתורתו, צדקותו וחסידותו לבית ישראל

הרב טוביה פריינד

קורונה – ההבדל בינינו לאומות העולם

ד"ר מיכאל פקטורוביץ
פופולרי
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
תפריט
  • דף הבית
  • כל הכתבות
  • אנשי הבמה
  • ארכיון במה
  • צור קשר
לדף היומי
הכותבים
  • הרב מרדכי נויגרשל
  • הרב פנחס ברייער
  • הרב ישראל פישר
  • הרב אברהם ישראל פרידמן
  • הרב אליאב מילר
  • הרב חיים ולדר
  • ד”ר מיכאל פקטורוביץ
  • תמר גרין
צור קשר
לצפייה בכל המגזינים
כתוב לנו

אתר שומר שבת

מגזין במה 2020 | כל הזכויות שמורות

עיצוב ובנייה: טקסט רץ

גלילה לראש העמוד

קבל חינם את מגזין במה למייל כל שבוע!

תוכל לבטל את המנוי בכל עת

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס