מעשה מופלא של חיזוק באמונת חכמים סיפר הגה"צ רבי יואל טוביאס שליט"א, רב ואב"ד שיכון ו' בני ברק.
את המעשה המעורר הביא בבית מדרשו ליישב את השאלה הבאה: בפרשה שעברה קראנו בתורה, "ויאמר יוסף אל העם הן קניתי אתכם ואת אדמתכם וגו' הא לכם זרע וזרעתם את האדמה. והיה בתבואות ונתתם חמישית לפרעה" (מז, כג).
שאל רבי יואל טוביאס שליט"א, הרי עדיין הרעב בארץ ואין חריש ואין קציר, ואיך בטוח יוסף שתגדל התבואה ועוד יהיה בה כדי חלוקה לפרעה ולמצריים? ומדוע יוסף אמר "הא לכם זרע" שמשמע נתינה מיד ליד, והוא עצמו נתן לעם, והרי יש לו עבדים שיוכלו ליתן זרע לעם וכמו שבחלוקת המזון בשנות הרעב לא יוסף לבדו חילק אלא עבדיו חילקו את התבואה.
יישוב נפלא לכך הביא על-פי מה ששמע מאביו, הגה"צ רבי שמואל טוביאס זצוק"ל על כ"ק ה"דברי חיים" מצאנז זצוק"ל. לאחד מחסידיו היה פצע ברגלו והלך לרופא שיטפל בו ולא הועילו התרופות. לכן בא ל"דברי חיים" בבקשה לברכה. השיב לו ה"דברי חיים", תיקח גזר תחתוך אותו לפרוסות דקות, תטגן במחבת, תעשה מזה רטיה, תשים על הפצע ותתרפא.
ואכן החסיד עשה כך, ומיד התרפא.
לאחר זמן ראה החסיד את שכנו שסובל גם הוא מפצע ברגלו. אמר לו את הרפואה ששמע מהרבי בדבר זה, שמניחים רטיה של גזר מטוגן ומועיל. הלך חבירו ועשה כעצתו ונעשה זיהום ברגלו. רץ החסיד להרה"ק ה"דברי חיים" זצ"ל וביקש ברכה לחבירו שעשה כעצת הרבי.
אמר לו הרה"ק זצ"ל, איך מלאך לבך לייעץ לחברך, וכי ד"ר אתה? אינך יודע שדבר מטוגן יכול לגרום זיהום ברגל. שאל היהודי עצה לחברו, מה יעשה עתה. השיב לו ה"דברי חיים", תגיד לחברך שייקח גזר, יטגן אותו בשמן ויניח על המכה ובעזרת השם יתרפא… וכך היה שהתרפא!
ההסבר הוא שתלוי מפיו של מי יוצאת העצה הזאת. אם יוצאת מפיו הקדוש של ה"דברי חיים", היא רפואה בדוקה. כי אם טהור גברא איתמחי קמיע, מה שאין כן אם יצאה מפיו של חברו לא הועילה.
לפי זה מיושב נפלא, בשדות של יעקב אבינו ובניו הקדושים שבטי ק-ה, גדלה התבואה כמקדם וגם בימי הרעב לא שלט הרעב עליהם, היה להם תבואה ולחם בשפע וכן בטנים וכדו'. לכן אמר יעקב אבינו למה תתראו, לא צריכים לפרסם הנס. אם לא תלכו לקנות תבואה ייוודע הנס לכל, ורק לכן שלחם להביא תבואה.