אחר הפעולות נמשכים הלבבות; סיפורם של יוני ויענקי

יוני ויענקי עמדו בסוף המגרש, במבט מרחוק כל אחד היה נראה נחוש לנצח. לכשניתן האות הם פתחו בריצה מהירה. ההבדלים נראו מיד, בעוד יוני נראה מהיר ונחוש. יענקי היה נראה סובל מבעיה משמעותית בחוש הכיוון, פחות התמקד במטרה ובעיקר סקר את האדמה,  לרגעים נראה היה כאילו הוא סובל מפציעה וצליעה ברגליו. אילו רק הייתה בו מוטיבציה…

כשהסתיימה התחרות, נגשו הנערים למצוא מנוחה על הספסל הקרוב. או אז ניתן היה להבחין: שבעוד יוני המנצח, לבש נעלי איכות, יענקי הלך יחף…

הייתה בו מוטיבציה, הוא היה חדור מטרה, כל מה שהיה חסר לו זה הכלי המתאים.

לא אחת אנו חדורי מטרה ומוטיבציה בדרכנו אל היעד שהצבנו, אבל מה שחסר זה הכלי המתאים להגשים את מה שאנו מאמינים בו, מהו הכלי החסר וכיצד נוכל להשתמש בו?

אברימי קם כל בוקר מאוחר, הוריו מעירים אותו בשבע וכל עשר דקות מקבל תזכורת לקום, לבסוף הוא מאחר לישיבה.

האם אברימי לא רוצה לקום? אין לו מוטיבציה? האם הוא אינו מבין את החשיבות להגעה בזמן? אולי אם נסביר לו… שוב ושוב… אולי בפעם האלף ואחד הוא יבין?…

ראשית נסכים, שכנראה אברימי מאוד רוצה לקום בבוקר, אברימי גם מבין שזה מאוד חשוב לקום. בבוקר הוא פשוט עייף ושוכח את המעלות ומעדיף לישון עוד עשר דקות… ועוד…

ידע והבנה כשלעצמם אינם סיבה לשנות הרגלים. מחקרים מראים שרק כעשר אחוז ממשתתפי סדנאות להפסקת עישון אכן מפסיקים לעשן, למרות התובנות שקיבלו בסדנה.

גם בסדנאות הרזייה, לפי מבדקים שנעשו, רק כשמונה אחוזים אכן מצליחים להוריד במשקל. איך יכול להיות, שרוב המעשנים או בעלי המשקל יודעים היטב את הסכנות הגדולות ורוצים בכל מאודם להיפטר מהרגלים רעים ועדיין אינם מצליחים.

זהו, שזה לא עניין של ידע, גם לא של מוטיבציה. זה חוסר בכלי הנכון, ה'נעלים הנכונות'.

הכלי כמו הנעלים, חייב להיות דבר פשוט, דבר שהוא חלק ממך וקל לשימוש.

הכלי יכול גם להיות שינוי כלשהוא בסדר היום, שינוי קטן בהרגלים.

אם ניקח את אברימי היישן, אפשר להניח שאם אברימי ילך לישון שעה או שעתיים מוקדם יותר הוא גם יקום מוקדם ויתפקד יותר.

הבעיה שגם זה קשה לאברימי, תמיד הלילה אצלו נמשך הוא אוהב לקרוא ולהתעסק ולדבר… כך הוא רגיל, למשוך את הלילה.

מה הם הרגלים: ההרגלים שלנו הם הדפוסים שהכי מזוהים עימנו. את ההליכה שלנו אפשר לזהות ממרחק של מאות מטרים… וסגנון ההליכה זה סוג של הרגל, הֶרְגֵּל מגיל שנה כשהנעלים אולי לחצו או שייצרנו חיקוי להליכה של ההורים. מרגלים מושלמים, הם כאלו היודעים לסגל לעצמם הרגלי הליכה שונים לכל דמות…

הרגלים הם דפוסים. דפוסי התנהגות, דפוסי חשיבה, דפוסי תגובה, דפוסי הליכה. אבל הרגלים אינם גזירת גורל, אפשר לשנות אותם וליצור דפוס חדש, בתוך תקופה לא ארוכה נוצר שינוי אמיתי במוח. בבסיס, הקב"ה יצר לנו יכולות ליצור דפוסים על מנת שלא נצטרך לחשוב על כל פעולה. הנקודה היא שאנחנו מתרגלים גם לדברים פחות טובים ואת זה צריך ואפשר לשנות.

אפשר, שאצל אברימי העיסוק בהתארגנות להליכה לישון, ארגון המיטה וצחצוח השיניים הן פעולות לא נעימות ובמודע או שלא, הוא מנסה להימנע מהם וזו הסיבה האמיתית שהוא הולך לישון מאוחר וקם מאוחר.

במקרה כזה הכלי של אברימי יהיה שינוי קטן בהרגלים שיחולל שינוי גדול, להגיע הביתה ודבר ראשון לעשות  את כל ההכנות לשינה, להכין מיטה וכו' זהו! זה שינוי פחות קשה מלקום בבוקר או ללכת לישון מוקדם. ההרגל הקטן הזה בלבד יכול לעשות את השינוי. זה ייקח זמן, אבל עם סבלנות הוא לבסוף יכנס לישון ויקום מוקדם יותר.

בשינוי הרגלים, המוטו הוא לחשוב בקטן ולתת זמן! הדבר שבעינינו נראה קטן, בדפוס ההתנהגות יצור שינוי גדול. ומכאן גם נבין עד כמה חשוב להקנות הרגלים טובים לילדים.

החלטה להספיק ללמוד את הש"ס או את כל הלכות שבת למשל, טבעי יהיה לחשוב להתחיל לפחות עם דף שלם ביום… אולי זה יתקדם מהר, אבל בסבירות גבוהה ייגמר אחרי שבוע או שבועיים. מומלץ לכן להתחיל קודם עם חמש דקות לימוד בלבד, ליצור דפוס קבוע ובזמן קבוע, רק אחרי שזה הופך להרגל מוחלט אפשר להתחיל למלא אותו בתוכן נוסף.

אדם שרגיל לכעוס, כדאי שימצא את הזמן שהכי קל לו שלא לכעוס, ובזמן הזה ישתדל שלא לכעוס. ההרגל לתשומת-הלב הוא הכלי, ההרגל ישתנה אצלו מתגובה אוטומטית לתגובה נשלטת ומחושבת, עד לשליטה מלאה.  המטרה היא בעצם השינוי בהרגלים, וזה כשלעצמו יכול להיעשות בקלות ובהנאה.

לפעמים הכלי הוא מעשה, למשל: על מנת להשכיב ילדים קטנים ובשעה סבירה, פעמים רבות כל מה שצריך זה לעמעם את האורות ולדבר בשקט בבית (הכלי), אווירה ותחושה הלילה, תשלח את הילדים במהירות ובקלות יותר למיטה.

זכרו! כשהמדד הוא הצלחה אפשר להתייאש בקלות, אבל  כשהמטרה היא שינוי הרגלים  אין ממה להתייאש אם השינוי איננו נראה עדיין. כי איננו מתחייבים לתוצאות, אנו מתחייבים לשינוי הרגלים.

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

'שבת שירה' – ישראל נדמין לקן ציפור

השבת הקרובה, פרשת בשלח, מכונה 'שבת שירה'. מנהגים מיוחדים יש לשבת זו, הקשורים לשירת הים וקשורים לפרשת המן. רבים אף קוראים בשבת זו פרשת המן.

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן