
הרב נויגרשל: רוממות הדמוקרטיה בגרונם וחרב פיפיות בלשונם
שעה שיוסף אמר לאחיו "אני יוסף, העוד אבי חי", לא יכלו האחים לענות לו "כי נבהלו מפניו". מה פשר המושג "נבהלו", כלום לא מתאים היה

המדע היווני האלילי והמדע המודרני – היהודי
ברקע נשמעים קולות, לא קולות ענות גבורה ולא קולות ענות חלושה, קולות צורמים של ענות. קול של פיצול, קולות של עיסוק בקטנות, של קנטורים

עם נבחר מול הגזע העליון
המאבק בין יעקב לעשיו החל בהיותם עוברים ברחם אמם. כבר אז עשיו משך לכיוון אחד ויעקב לכיוון אחר. ההבדלים ביניהם ניכרו לעין כל כבר בלידתם:

פיסקת ההתגברות: עבודה זרה באיצטלא שחורה
הוויכוח היסודי ביותר בין המאמינים בתורה מסיני לבין האגנוסטיקנים והאתאיסטים – עד כמה שהדבר נוגע להשלכות חברתיות ומוסריות – הינו: מהו מקור הסמכות לאכוף מוסר.

הרב נויגרשל בעקבות תוצאות הבחירות
השמחה פורצת גבולות. הכותרות מבשרות על ניצחון בקלפי. המפלגות החרדיות תהיינה בין מקימי הממשלה ותוכלנה להגן על שרידי הצורה היהודית של רשות הרבים בארץ ישראל,

הרב נויגרשל: הבחירה האינטליגנטית
הבחירות בשער ושוב צריך להבהיר כמה נקודות. בטרם אגש לכתוב, אדגיש כי לא התבקשתי לעשות זאת על ידי מי מהמפלגות החרדיות. כותב אני את הדברים

הרב נויגרשל על עבירות שבין אדם לחבירו
"עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכפורים מרצה עד שירצה את חברו". וכל כך למה? עלינו לזכור שהחלוקה בין מצוות שבין אדם למקום למצוות שבין

הרב נויגרשל: שורשי העתיד הנעוצים בעבר
"כי תצא למלחמה על אויבך וראית בשביה… וחשקת… ולקחת…" פסוקים אלה מדברים כמובן על דין אשת יפת תואר. סמיכות הפרשיות בין פרשה זו לאלו שאחריה,

הרב נויגרשל: לולא האמנתי – בחודש אלול
שני צלצולי השכמה מעירים את עמך בית ישראל בהגיע חודש אלול. תקיעת השופר ומיד אחריה אמירת מזמור כ"ז המתחיל במילים "לדוד ד' אורי וישעי".

סכנה – כאן נופשים, הכניסה לזרים אסורה
במקומות רבים קושרת התורה את השפע לקיום מצוות ואומרת שהשפע הוא תוצאה של קיום המצוות כראוי וכן להפך, חלילה. ככתוב, "אם שמוע תשמעו אל

האם אנשי צבא מתאימים לנהל מערכות אזרחיות
כל אימת שצף ועולה ענין "דעת תורה" בנושאים החורגים מארבעת חלקי השולחן ערוך, אם בנושאי הפרט המכונים "שלחן ערוך החמישי", ואם בנושאי הכלל, כמו מדיניות

הרב נויגרשל: הנהגת הבריונים
מדוע בר קמצא רץ להלשין לרומאים ולהחריב את בית המקדש ואת ארץ ישראל? האמנם בגלל שאדם חסר תרבות, נקמן ושטוף שנאה כבעל הסעודה האנונימי, ביזה

הרב נויגרשל: כמה תשובות למשטינים למקטרגים ולשקרנים
הנושא הבוער ביותר מאז ומעולם, והכאוב ביותר, שמהווה, לכאורה, את החץ המשונן ביותר באשפתם של מתנגדי החרדים, הוא נושא גיוסם של בני הישיבות. הרבה טיעונים

בחירת מנהיג
בפרשת פנחס יש הדרכה מפורטת מה אמור להיות מנהיג בישראל. אחרי שמשה מתבקש לעלות להר העברים ומתבשר כי הגזירה שלא ייכנס לארץ בתוקפה, מבקש משה:

הרב נויגרשל על נבואת משה רבינו לעומת בלעם
"ולא קם בישראל נביא כמשה עוד" – "בישראל לא קם אבל באומות קם", והכוונה לבלעם (ר"ה כ"א). וזאת כדי שלא יאמרו אומות העולם אילו

הרב נויגרשל: המסונוורים הרומסים
מדרש רבה פרשה י"ח פסקה ח': "וקרח שפקח היה מה ראה לשטות הזה, אלא עינו הטעתו, ראה שלשלת גדולה עומדת הימנו, שמואל ששקול כמשה ואהרן,

הרב נויגרשל: הלימוד מרבי עקיבא וגדולת מעשי חייא
גמרא כתובות דף ק"ג ע"ב: "דכי הוו מינצו ר' חנינא ור' חייא, אמר ליה ר' חנינא לר' חייא: בהדי דידי מינצת? דאם חס ושלום נשתכחה

הרב נויגרשל: ההרגשה ביום העצמאות
מאמר זה יראה אור בשעה שמדינת ישראל תציין את יום העצמאות ה-74. יום זה, שהפך אצל ציבור היראים ליום שכולו תורה, מעורר מידי שנה שאלות

הרב נויגרשל: האחדות המפרידה וההפרדה המאחדת
פרשת נגעים מהווה מדריך למפריד ולמאחד בעם ישראל. המדבר לשון הרע – מפריד והצרעת מפרידה אותו מהקהל יוצרת מציאות של מוות מקומי, שזו מהות הצרעת,

הרב נויגרשל: האחדות המפרידה
פרשת נגעים מהווה מדריך למפריד ולמאחד בעם ישראל. המדבר לשון הרע – מפריד והצרעת מפרידה אותו מהקהל יוצרת מציאות של מוות מקומי, שזו מהות הצרעת,

הרב נויגרשל: שיעור קצר לעמי הארצות שמנסים לחנכנו
במסכת חגיגה דף י"ב (דף היומי השבוע): "תנו רבנן בית שמאי אומרים שמים נבראו תחלה ואחר כך נבראת הארץ, שנאמר בראשית ברא אלקים את השמים

הרב נויגרשל: כשעם ישראל מאוחד
כשעם ישראל מאוחד, מאומה לא יכול להם, גם נגף לא פוגע בעם ישראל כשהם מאוחדים. מחצית השקל מלמדת את העם איך להיות מאוחדים. וכך

הרב נויגרשל: המדינה לא יהודית ולא דמוקרטית
זה שנים ארוכות נגסת צורתה היהודית של מדינת ישראל על ידי שליטיה. אמנם במציאות כפי שבאה לידי ביטוי בשטח מתרבים שומרי המצוות ומתרבים בני

הרב נויגרשל: כמה הבהרות ל"מהפכת" הגיור
הראשון לציון, הרב הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א, בדבריו החדים והנוקבים אודות פגעי "חוק הגיור", ציטט בין השאר מדברי אלה שעבורם ובשמם מתחולל הסער הזה,

הרב נויגרשל: התייחסות לטיפול בנפתולי הנפש האלוקית
עולם התורה מעונין להקיף עצמו בחומות הגנה. מושגים מהעולם החיצוני אינם אמורים לחדור למחנותינו. ובוודאי אין אנו אמורים להטמיע אותם בתוכנו. במה דברים אמורים? גם

הרב נויגרשל: השליטים המגלומנים והאגואיסטים
"ויאמרו עבדי פרעה אליו עד מתי יהיה זה לנו למוקש, שלח את האנשים ויעבדו את ד' אלקיהם, הטרם תדע כי אבדה מצרים", ומה היתה תגובת

בשבילי מחשבותיהם האפלות של הרשעים
ר' יהודה הלוי בספר הכוזרי אומר, שמשה רבנו פתח ואמר לפרעה "אלקי העברים נקרא עלינו", כי היה מפורסם שהאלוקים התגלה לאבות הקדושים, לאברהם ליצחק וליעקב.

פעם אחת התכנסו יחדיו כמה אדמו"רים
בברכת יעקב לדן רואה יעקב ברוח קדשו כי "דן ידין עמו כאחד שבטי ישראל". וברש"י ביאר שהכוונה לשמשון, שידין עמו כמיוחד שבשבטי ישראל, הלוא הוא

מכתב אישי למר בנט
נפגשנו לפני זמן לא רב בישיבת חברון. אתה היית אז שר החינוך, וככזה יזמת והזמנת 40 שרי חינוך מארבעים מדינות מרכזיות בעולם לסמינריון בענייני חינוך.

המתייוונים אז והיום
המתייוונים לא היו יהודים שרצו להמיר דתם ולהפוך ליוונים ולהתערות בעם היווני ובתרבותו. כאלה היו בכל הגלויות ובכל הזמנים. המונים מבני אברהם יצחק ויעקב

הנועצים ציפורניהם בחומות הכותל והייחוס
"תנו רבנן כשצרו מלכי בית חשמונאי זה על זה היה הורקנוס מבחוץ ואריסטובלוס מבפנים. בכל יום ויום היו משלשלין דינרים בקופה ומעלין להן תמידים. היה

הרב נויגרשל: הייתה אזעקה באמצע ההמראה
אנו נמצאים בשלהי גלות רביעית. בזמן זה, הגלות תהיה מורכבת מעשיו ומישמעאל כפי שהרבינו להראות בספרנו "גלות ישמעאל – שרשי הבעיה ודרכי פתרונה". ובנוסף

הרב נויגרשל מעורר סערה: האם אנו בסוף הדרך
אנו מודים לחברי הממשלה על כל השקרים שהם אומרים וחוזרים ואומרים במצח נחושה. יש לתת לכך פרסום ככל שאפשר כדי שכל אזרחי המדינה, כולל המצביעים

הרב נויגרשל: דורנו – דור המשווע לברכות
העולם כיום משווע לברכות. אנשים עומדים בתור לקבל ברכת צדיק. אחרים נוסעים מקצה העולם ועד קצהו להתברך. רוצים להתברך מן החיים ובזכות המתים. רוצים להתברך

בין רצח רבין לרצח התינוקת אלטע פיקסלר
לפני 26 שנה, מיד אחרי רצח רבין, בעוד ציד המכשפות מתנהל במלוא עוזו בסגנון סטליניסטי ואסור היה לפתוח שיחה בלי לומר "אני מגנה את

הרב נויגרשל: מנין הסמכות לשטות ביהודי העולם
בהיות מר בנט שר התפוצות, ביקר בארה"ב ונכנס לבקר במקום הפולחן של אחת הקהילות הקונסרבטיביות. כשספג על כך ביקורת אמר ביהירות ומתוך שגעון הגדלות המפורסם

משרפות אושוויץ הבוערות * טורו של הרב נויגרשל
אברהם הכיר את בוראו. התבונן אברהם בטבע וראה את הסדר ואת המחזוריות. כמו כן ראה והבין כי כל הסדר שיש בו גם יופי והרחבת הדעת

הרב נויגרשל: כך תעברו את החורף בשלמות
כבר בעיצומו של יום שמחת תורה מתגנבת ללב הרגשת מועקה חמצמצה… הנה הריקודים המרוממים, הנה ספרי התורה המוקפים אהבה, והנה כל זה עומד לחלוף, וכולנו

נואם נאם נאום באו"ם ולא אמר כלום
הקוראים מתפלאים ודאי מדוע הכותב המוכר להם כמי שעוסק בענייני יהדות מתייחס לנאום כזה או אחר של ראש ממשלה באו"ם. עלי להסביר ולומר שכיון שאני

בין "חגי תשרי" לימי היראה והשמחה
השמעתם על מושג חדש שנולד? "חגי תשרי"… כמובן שמי שאצלו ראש השנה הוא יום של אכילת תפוח בדבש במקרה הטוב, ובילוי בכנרת חלילה, במקרה הפחות

אמת בראש השנה וביום הכפורים
לאור תרבות השקר שהתאזרחה בהתנהגותם של אלה המתיימרים להיות מנהיגים והאמורים להוות דוגמה אישית (ראש הממשלה שבנה את התקדמותו לתפקיד אליו כספה נפשו על מערכת

העולם בוער באש, העולם טובע במים
שריפות רבות עוצמה מקיפות את העולם מסיביר בצפון-מזרח ועד קליפורניה במערב, ובאמצע – יוון בוערת באש ותורכיה מחרה מחזיקה אחריה. שיטפונות הרסניים מציפים איזורים נרחבים

האמנם מטרה (ולו גם חשובה) מקדשת את האמצעים
אחד מעקרונות היהדות הוא שמטרה לא מקדשת את האמצעים. אין להשיג מטרה, קדושה ככל שתהיה, וחשובה ככל שתהיה, אלא באמצעים כשרים. ישנם אמנם "כללי דחיה"

מכתב גלוי לטייס הקרב המשמש כשר הדתות
שלום לך מר מתן כהנא. מתוך האזנה לדברי כבוד השר בהופעותיו הציבוריות, התעוררתי לנסות ולעורר את תשומת הלב של כבודו לכמה נקודות מרכזיות. כבודו

זכור ושמור בדיבור אחד, השמיע הדוד לרעיה
עשרת הדיברות מופיעות פעמיים בתורה: בפרשת יתרו, עת מתארת התורה את המעמד בזמן אמת. ובפרשת ואתחנן, כשמשה רבינו מסכם את כל האירועים שעברו עליהם במדבר,

דרכי הסברה – אם לא עכשיו, אימתי
כותב שורות אלה, היה נשלח על ידי מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל להשיב חורפנו דבר בכלי התקשורת השונים גם בבעיות השעה, ולא רק בשאלות האמונה

שמע ישראל באושוויץ ובירקנאו
"אלה מסעי בני ישראל". מאמר זה לפרשת מסעי נכתב ברגעי הסיום של מסע בפולין. כותב שורות אלה ערך מסע מעין זה פעמים רבות מאד. אך

מהומה עולמית – למה זה קורה
חושך יכסה ארץ, מהומה בכל מקום, הטבע מכה בתים, מעשי ידי אדם נופלים על יושביהם, סדרי שלטון מתערערים ואין אתנו יודע עד מה. אין לנו

בדרך לפסגה
אברהם בדרכו לפסגת ההר, לשיא השיאים של חייו – לעקדת יצחק, רוכב על חמור. משה רבנו בדרכו להוציא את בני ישראל ממצרים גם הוא בדרך

מדוע אחרי הלוויה שתו לחיים
שלש פרשיות בתורה נקראות בשמות משורש ש.ל.ח. פרשת וישלח פרשת בשלח ופרשת שלח. בשלושת הפרשיות האלו מופיע עמלק. בפרשת וישלח נולד עמלק. בפרשת שלח בא

הרב נויגרשל זועק: במה אתם יהודים
במה אתם יהודים?! זעק מרן הרב שך כלפי "השמאל" דאז. במה אתם יהודים?! זעק ר' משה גפני כלפי "השמאלנים החדשים" דהיום. לנו, ולכל מי

מתן תורה, ההתגלות וההסמכה
הרה"ג רבי מרדכי נויגרשל שליט"א במאמר מיוחד לקראת קבלת התורה על שלשה מרכזים שמהווים את יום מתן תורה

ההתאוששות של רבי עקיבא והלקח לדורות
השמחה בל"ג בעומר היא, בראש ובראשונה, כי בו ביום פסקו מלמות ופסקה המגפה. וקשה, לשמחה מה זו עושה, מה משמעות "פסקו מלמות" והרי כולם מתו? * טורו השבועי של הרה"ג רבי מרדכי נויגרשל שליט"א

הרב נויגרשל על ימי הזכרון ה"ממלכתיים"
הרה"ג רבי מרדכי נויגרשל בטורו השבועי במגזין 'במה': מידי שנה חוזרת ומתעוררת המבוכה. מחד – אין כמו אדם מאמין שיום זכרון לזכר נפטרים שלא לדבר על כאלה שמתו עקב יהדותם יקר ללבו. ומאידך – אין דעתנו נוחה מימי הזיכרון הרשמיים

דמוקרטיה או דיקטטורה?
הרה"ג רבי מרדכי נויגרשל בטורו השבועי במגזין 'במה': "אותם מעריצי הדמוקרטיה הם בדרך כלל גם מעריצי ביהמ"ש העליון. ממתי החלה הערצה עיוורת זו? משעה שהתברר שביהמ"ש הלז מבטל חודשים לבקרים חוקים שהתקבלו באורח דמוקרטי"

ההסתה ופשרה
הרה"ג רבי מרדכי נויגרשל שליט"א בטורו השבועי במגזין במה: קולות ההתרסה כנגד כל הקדוש עולים מכל הכיוונים, מהתקשורת, מהמערכת הפוליטית ומבית המשפט, והשאלה זועקת: מה פשר התופעה הזו?

הנהגה על פי תורה, בימי הפורים והיום
כל מה שנראה באירועי המגילה כרע התהפך לטוב. הריגת ושתי ובחירת אסתר, עליית המן בסולם הדרגות, גזירת המן לכרוע ולהשתחוות, הנהגתו של מרדכי לסרב לפקודת

עניית נעשה ונשמע ועניית האלוקים בקול
הרה"ג רבי מרדכי נויגרשל שליט"א בטורו השבועי: במעמד הר סיני היה דבר נוסף ומרכזי – ייסוד אמונת העם במשה רבנו ובכל מה שיאמר

רגליה יורדות מוות – מיתות משונות בתקופת עקבות משיח
הרה"ג רבי מרדכי נויגרשל שליט"א בטורו השבועי: "אין ספק שאנו נמצאים בתקופת עקבות משיח, ולא רק בגלל שהסימנים הכתובים בתלמוד ובמדרשים מתגשמים מול עינינו אחד מהם לא נעדר"

היוצאים מחברת בני האדם…
וגם: תיאורו המצמרר של פרימו לוי מהימים האחרונים בגיהינום עלי אדמות במחנה אושוויץ לאחר בריחת הנאצים ימ"ש והגדרתו הקולעת עם מסר מהדהד * טורו השבועי של הרה"ג ר' מרדכי נויגרשל שליט"א

עבדי הזמן ועבדי ד'
הרה"ג רבי מרדכי נויגרשל בטורו השבועי: רוב מוחלט של המשועבדים רוחנית אינם מודעים לכך שרע להם, הם מרגישים טוב. גם אם תפתח להם את הדלת, הם, בדרך כלל, לא ירצו לצאת, הם התרגלו

מנהיגים מכירי טובה ו"מנהיגים" כפויי טובה
הרב מרדכי נויגרשל בטורו השבועי: הכניסה לפרשה המלמדת אותנו בין השאר על הולדתו של גדול מנהיגיו של עם ישראל, נעשית הפעם על רקע הצרימות הנוראות הנשמעות מהמערכת מלאת הרֶשַע שמכונה הפוליטיקה הישראלית

פרעה, לשון הקודש ותרגום התורה ליוונית
הרה"ג רבי מרדכי נויגרשל שליט"א בטורו השבועי: כשהסתיים התרגום אותו כפו היוונים על היהודים, השתררו שלשה ימי חושך בעולם. מה טעם רצו היוונים לתרגם את התורה ומדוע כה חשוב שזו תישאר בלשון הקודש?

היחס למרידות בתקופות משבר קריטיות
הרב נויגרשל: בביהכ"נ המחתרתי שבמחנה טרייזנשדט שם שוחררה אמי ע"ה, כתובות על אחד הקירות המילים מהתפילה "ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים"! יהודים לא איבדו את התקווה * תמונה זו של "בית הכנסת" המאולתר במחנה תלויה מול עיני בחדר בו אני יושב בכותבי מילים אלו

רומי, יוון, ליל הבדולח ומות הצו הקאטגורי
הרב מרדכי נויגרשל בטורו השבועי: מלחמתה של יוון בנו ובתורתנו טרם הסתיימה. חנוכה הוא גם הדרכה על הדרך להשיג ניצחון מחודש במאבק הנמשך עד ימינו ואדרבא, מתחדש בימינו ביתר שאת

הצורך בהנחלת האמונה והעמקתה
הרב מרדכי נויגרשל שליט"א בטורו השבועי: ככל שהעולם מסביב רחוק מהאמונה – מחד, והמגע איתו אינו כה רופף, אם לדבר בלשון המעטה – מאידך, יש צורך לבסס את האמונה בכל התחומי

אמנותו של עשיו – אמנות הביזוי
הרה"ג רבי מרדכי נויגרשל שליט"א בטורו השבועי: מי שמלא בפנימיותו יודע שלחיים יש ערך אין סופי ומחפש את ההחשבה של הדברים המרוממים ומי שריק מבפנים לא יהסס ללגלג על הכל גם ביום הכפורים בשעת הנעילה

מדינה יהודית דמוקרטית, האמנם?!
הרב מרדכי נויגרשל בטור נוקב על צביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית

מסעו של אברהם אל האמונה
הרב נויגרשל בטורו השבועי: אברהם אבינו ראה את האש הבוערת בבתי המקדש, הוא ראה את המשרפות באושוויץ, בבירקנאו ובטרבלינקה ולא הבין איך המהומה הזאת מסתדרת * "הציץ אליו בעל הבירה" ואמר לו: אני בעל הבירה… אני הבונה ואני השורף. ואברהם אבינו הבין וקיבל… מה הניח את דעתו של אברהם?

מתחילים מבראשית
הרב מרדכי נויגרשל בטורו השבועי: לו היינו מנסים את כוחנו ומחפשים מצוות ועובדות שבזכותן נברא העולם, ספק אם היינו מגיעים לאחת מהמצוות הנקובות במדרש

מנהיגות חילונית המובילה לפיקוח נפש
הרה"ג רבי מרדכי נויגרשל שליט"א בטורו השבועי: מאז תחילת תנועת ההשכלה והציונות החילונית ומאז קום המדינה, לא היתה המחשה כה איומה לאיזו סכנת נפשות מביאה העובדה שהנהגת העם היהודי נמצאת בידי כאלה שאינם מבינים מאומה ביהדות

מה הן התכונות הנדרשות למנהיג
מה הן התכונות הנדרשות למנהיג בכלל ולמנהיג שיחליף את משה רבנו ויכניס את עם ישראל לארץ ישראל בפרט? * הרב מרדכי נויגרשל עם תובנות מרתקות בטורו השבועי

השלכות היציאה מהמסגרת
רבים שאלו כשהם מלאי דאגה, מה יהיה אחרי שכמה וכמה מבני הנוער שלנו, בני ישיבות ובנות סמינרים, שהיו במסגרות מאולצות שונות בתקופת הסגר עקב מגפת הקורונה, יצאו מהמסגרת הרגילה והמוגנת

האמנם שוחררה אושוויץ?
הרב נויגרשל: על מה השמחה בל"ג בעומר, הרי המגיפה לא פסקה, היא פשוט הסתיימה כי כולם מתו… * מעין זה תהינו על "חגיגות יום שחרור אושוויץ" שהעולם חוגג מידי שנה בתאריך הלועזי של יום השחרור * הלקח המופלא על מה השמחה הגדולה

התהפוכות הפוליטיות ומשבר הבריאות העולמי
הרב נויגרשל: בצד משבר המגיפה העולמי, פקד אותנו משבר שלטוני חמור שעבור שומרי המצוות נראה חמור שבעתיים: נראה היה שהאנשים שחרטו על דגלם הריסת כל דבר שריח תורה ויהדות נודף ממנו, עלו לגדולה ואליהם הצטרפו כאלה שאינם בני ברית כלל והנה בין לילה הכל התהפך ובצורה שאיש לא חזה

ליל הסדר – הלילה בו חוליות השושלת מתלכדות
הרב נויגרשל: בשבתנו אל שלחן הסדר איש וביתו נדע כי הלילה הזה הוא הלילה שבו מחשלים את השושלת והופכים אותה לשלשלת שחוליותיה נכנסות זו בזו וקשורות זו לזו והיו לאחדים בידינו

הרב נויגרשל: מילים שמסוגלות לרצוח המונים
ראשי המקטרגים על המגזר החרדי שלא מיהר לציית להוראות הם אותם אלה שבמשך שנים שפכו את דמו ומילאו פיהם שיטנה בכל מצב ובכל מקרה * על מקטרגים אלה לדעת שעיקר האשמה תלויה בהם

ההנחיות החדשות: בין השתדלות לאמונה במומחים
הציבור נדרש לסגל אורח חיים שונה ולציית להנחיות מערכות השלטון * הרב מרדכי נויגרשל על הבדלי הגישות בין אזרח רגיל לאדם המאמין

"ורדף אתם קול עלה נידף"
אנו רואים כיצד בעולם מלא גאווה, מכנים אותו "כפר גלובלי", בזכות כלי התעבורה והתקשורת המשוכללים, הרקיעה גאוות האדם שחקים ואת הכלים האלה מנצל האדם לכל תועבה. הראה הקב"ה כי דווקא כלים אלה יסייעו בידי נגיף הקטן אף מיתושו של טיטוס, להפוך את סדרי העולם

היהודים שבגלות והגלות שביהודים
הלקח הנלמד מ"משפט קסטנר" העצוב והמזעזע

הריגת אויבי העם במבצע פורים
כשהייתי ילד הייתי בטוח שכולם ניצלו בשואה! כל מי שהיה שם ניצל! שהרי ראיתי סביבי, במשפחה, בבית הכנסת וברחוב, הרבה מאד ניצולי שואה ולא ראיתי אפילו אחד שלא ניצל… כך הוא כשאתה מבודד דבר מהתמונה הכללית, כך יוצרים קריקטורות

המקור למעמד החכמים
הטענה שנגדה יצא מאמר זה דווקא עכשיו היא זו שנולדה בגרמניה שיש לחלק בין נושאים הלכתיים לסוגיות החיים, וכבר אמר החזון איש שההבדלה הזו היתה אם כל חטאת והיא שהובילה לאבדן יהדות גרמניה

דמוקרטיה וחוקי האלוקים, הילכו שנים יחדיו?
הדמוקרטיה היא כלי שאין להקל בו ראש, להשלטת סדר במרחב הציבורי, אך ברגע שהיא חורגת מתחומה, מתחיל הערפול ועמו הבעיות

נוסח התפילה ותמיהתו של יתרו
כלום לא היה מקום להתפלל מן הלב במילים שלנו? האם לא היה הדבר מעורר את הכוונה ביתר שאת? כדי לענות על השאלה יש להבין לעומק את ענין התפילה


שבת – מבוע האמונה ואורך הרוח
משה רבינו בא אל עם ישראל בפעם הראשונה ובפיו בשורת הגאולה ולמרות שהביע חשש כבד שמא "לא יאמינו" נאמר שהעם האמין וכך אומרת התורה: "ויאמן

רבי מאיר שפירא – המנהיג והקברניט
נראה שדמותו של רבי מאיר שפירא שייסד את לימוד הדף עבור כלל הלומדים, ובו זמנית את אחת הגדולות והחשובות והמעמיקות שבישיבות פולין עבור בני הישיבות עמלי התורה, באה ללמדנו שבצד השמחה הגדולה של לומדי הדף היומי יש לזכור כל הזמן לתת לבני הישיבה את מקומם.

עצמת ההסברה שבהתעלמות ובשתיקה
לאחרונה, העומדים בחזית ההסברה נבוכים כיצד להגיב לדברי בלע של אנשים שמאמינים כי כשירגיזו את שומרי המצוות ויביעו את סלידתם מהם ירוויחו קולות בקלפי, דוד המלך מורה לנו את הדרך

ספר שמות: ספר ביסוס אמונת היהדות
"משה רבינו לא האמינו בו ישראל מפני האותות שעשה שהמאמין על פי האותות יש בלבו דופי שאפשר שיעשה האות בלט וכשוף… ובמה האמינו בו במעמד הר סיני שעינינו ראו ולא זר ואזנינו שמעו ולא אחר האש והקולות והלפידים והוא נגש אל הערפל והקול מדבר אליו ואנו שומעים משה משה לך אמור להן כך וכך".

המאבק עם יוונים ותרבותם בימים ההם ובזמן הזה
מה יפה ומתאים שהשנה הזדמן סיום הש"ס בדף היומי סמוך ונראה לחנוכה, מה יפה התשובה הזו לאיום היווני