אי אפשר שלא לפתוח בשאלה התמימה שלבטח שאלתם את עצמכם: מה אנשים "מחפשים" בצפת? מדוע – בעצם – הפכה צפת לעיר הנופש הפופולארית בציבור החרדי עד שלא תמצאו כמעט משפחה חרדית ממוצעת שלא עברה בה בימי 'בין הזמנים' במהלך השנים?

יהיו שיאמרו: מוקד יציאה נהדר לארץ עיינות ותהומות. יהיו שיצביעו על הצינה הגלילית בלילה גם בעומק ימי הקיץ המהבילים והמעיקים של המרכז; ויהיו שיצביעו על השלווה שאין דומה לה בצל נופי הרי הגליל ה"שוויצריים"; ויהיו שיאמרו שה"אטרקציה" הגדולה ביותר בצפת – היא פשוט היא בעצמה. הסמטאות הקסומות עליהן שפוך הוד קדומים של אראלי הדורות מרנן הבית יוסף, האר"י הקדוש, הרידב"ז וה'באר מים חיים' ועוד מגאוני תבל שפסעו בהן והשרו על עיר התכלת אוויר שמיימי טמיר.

כך או כך, צפת מצליחה לאחד בקרבה – באורח נדיר – אוויר ואווירה גם יחד. אוויר פסגות של הרי הגליל יחד עם אווירת קדושה עילאית שמאפשרים לפתוח גמרא בניחותא ולהיות עם ראש פנוי לגמרי כדי להבין את שיחה ושיגה.

בינתיים, לפחות לאלו שעדיין שואלים את השאלה הנדושה: "מה יש לעשות בצפת?", אנו שמחים להציג מספר שכיות חמדה נסתרות בעיר הנסתר.

 

לפי שנתחיל רק נציין, שחלק נכבד מהחומר הנו אדיבות מגזין 'נופשים' – מגזין הנופש של הציבור החרדי בצפת, טבריה וסביבתה, היו"ל זו השנה השישית ומאגד בקרבו מידע אינפורמטיבי עשיר לנופש ולמטייל בגליל.

יצאנו לדרך.

מוזיאון המאירי

יש מקומות שבהם אתה מרגיש כי הזמן עצר מלכת. כפשוטו. תנורי העץ נותרו כפי שהיו (יהיו שיאמרו – מתקופת הרידב"ז); באר המים עם הדלי ממשיך להשקות את התושבים; ואפילו כלי המטבח הפשוטים נותרו על עמדם. כזה הוא 'מוזיאון המאירי' שבתחתית העיר העתיקה בצפת (רחוב קרן-היסוד, אל מול קרית ברסלב 'נחל נובע').

גם אדם כמוני – שנוהג לבקר כאן לעיתים קרובות כדי לפשפש בארכיונים ובגנזים – לא עוצר התפעמותו כל פעם מחדש שעה שאתה נכנס למבנה הצפתי האותנטי שהקימה משפחת המאירי, מבנה שגדוש במאות (!) מוצגים צפתיים אותנטיים מהבתים בצפת של לפני 100 שנה ומבעלי המלאכה שלה. 3 קומות שכל-כולם "פעם", עם מלוא הניחוח הצפתי הפשוט של הימים ההם.

את מה שאחרים כמעט ולא עשו, עשתה משפחת המאירי המיתולוגית: אספה פריטים יקרים לאין ערוך מהחורבות והסמטאות בימים עברו. כאן תמצאו אפילו את המזוודה של הרה"ק הבת-עין זיע"א.

אם רציתם לגלות את צפת העתיקה מחדש – אל תחמיצו את ההזדמנות.

המוזיאון פתוח בימים ב'-ה' בשעות 8:30 עד 14:30.

הכניסה בתשלום.

 

2.

בית החיים הנסתר

לצפת מגיעים המוני יהודים בעיקר לשם ההתעלות הרוחנית. בין בתי הכנסת העתיקים והקברים, משתפכת לה תפילה נרגשת שמתחברת היטב להיסטוריה היהודית העמוקה ולקדושים אשר בארץ המה.

מתחת לבית החיים העתיק – למשל בשלל מערות חבויות ונמוכות – מצויים עשרות ואולי מאות (!) קברי צדיקים, רבים מהם מרבני העיר צפת, נכבדיה ופרנסיה במהלך השנים, דמויות שלא שמענו את שמעם מעולם.

אם רציתם לעקוב מקרוב אחרי חייה הפועמים של צפת במאות השנה האחרונות – בהכרח שתעשו את הדרך לבית-החיים העתיק שבפאתי העיר. אינספור חכמים וצדיקים, לצד – להבדיל – נגידים ופרנסים – טמונים בו.  מי איננו מכיר את 'מקווה האר"י'; את הציון הקדוש של האר"י וגוריו; ציוניהם של מרנן הבית יוסף והאלשיך זיע"א; מערות ציוני רועי החסידות ה'בת עין' וה'באר מים חיים' זי"ע ועוד ועוד.

אלא שבאמת קשה למדי למצות את סיפורם של המצבות (קרי: של האישים) על קצה המזלג. מי שבאמת ירצה לעמוד על טיבם וסיפורם – יצטרך לעשות מסע בן ימים ארוכים בין הקברים (כן, גם שברי המצבות המפוזרים בבית החיים, אחרי ימי המצוק שחוותה העיר). זה יכול להיות מסע אינסופי שרב הנסתר בו על הנגלה. כך או כך, אתם מוזמנים לצעוד במשעוליו של בית-החיים העתיק – וההיסטוריה העתיקה גם יחד – ולישא תפילה נרגשת לישועת הכלל והפרט.

מי שחפץ – יוכל לקבל ממני מסלול ייחודי בין המערות העתיקות והעלומות.

 

פארק 'עמק התכלת'

'עמק התכלת' – פארק בוסתנים נהדר ופסטורלי במיוחד בלב צפת, 3 דקות הליכה מהתחנה המרכזית. בימי 'בין הזמנים', המקום הופך ליעד מועדף עבורנו – ההורים, התרים אחרי מקומות נחמדים לילדי המשפחה לשעות צהריים.

בפארק מסלולי הליכה מעגליים עם נוף עוצר נשימה להרי הגליל והג'רמק, בצל אזור טבע, וגם פינות ישיבה. בפארק מספר מפלים שוצפים בהם ניתן לשכשך את הרגליים.

הכניסה חופשית. יש לתאם מראש טלפונית.

 

4.

גן 'המצודה'

גן 'המצודה' – הגן הנוסטלגי של התיירים והמבקרים מצפת עוד בימי קום המדינה, ממוקם במרומי צפת, מעל רחוב חטיבת יפתח שבעיר העתיקה, לא הרחק מבניין העירייה. הגן, משתרע על שרידי מצודת צפת העתיקה, ומשקיף מלמעלה על צפת לשכונותיה השונות ואף על הצפון כולו, ומהווה פינת חמד לכל המשפחה.

במקום מערה עתיקה ואפלה עם אקוסטיקה נדירה, בה ניתן לקיים 'קומזיצ'ים' וכדומה.

 

מעיין 'עין ליאור'

מי מעיין צלולים וצוננים (גליל, אל תשכחו) מחכים לכם במעיין האותנטי 'עין ליאור'.

המעיין, שנמצא בלב אזור טבע מרגיע בסמוך לבירייה, שוקם לזכרו של ליאור דהן ז"ל על ידי משפחתו ומכריו. לצד הבריכה הנחמדה, תוכלו למצוא כאן מספר פינות-ישיבה, שולחנות פיקניק, וכמובן – נוף מרהיב להרי מירון וליערות הגליל הסמוכים. הוא משמש פעמים רבות למעיין לטבילה לתושבי צפת וסביבתה בערבי שבתות וכדומה.

דרכי הגעה: נוסעים מצפת בכביש 8900 לכיוון היישוב ביריה. מצומת הכניסה ליישוב ממשיכים כ-800 מטר, נכנסים ימינה לחלקת עפר שהפכה לחניון. כאן תמצאו גרם מדרגות עתיק, ממנו תעלו במדרגות שמובילות אל  מעיין 'עין ליאור'.

 

"שביל הצדיקים"

את "שביל הצדיקים" שביער בירייה – מכירים רבים מתושבי עירנו צפת. השביל, שאורכו כ-3.5 קילומטרים והוא נע בציר מעגלי סביב הבסיס הצבאי 'מישר' – טובל ביער ירוק עשיר. קק"ל חידשה בשנה האחרונה את השביל. הוא מתחיל בסמיכות ל'כיכר איביקור' הסמוך לציון בניהו בן יהוידע, ממשיך צפונה ומגיע עד לחניון מצודת בירייה.

במהלך המסלול המעגלי ניתן להגיע למערת הקבורה של האמוראים אביי ורבא. ליד הציונים הקדושים נמצא מצפור הר יבנית – מצפה נדיר לנוף עוצר-נשימה לאזור הגליל כולו – הכינרת, עמק-החולה והחרמון. בימים טובים ניתן לראות אפילו את נהרייה. לא פלא אפוא, שהשביל הפך לפופולארי מאוד בקרב הזוגות הצעירים בצפת.

לאחרונה אף דאגה העירייה לתאורה למקטע נרחב בחלקו הפנימי של השביל לטובת התושבים העושים 'הליכה יומית' להבראת הגוף והנפש (כן, גם בימי הצינה של החורף).

 

 

'הגן הזואולוגי' – שכונת הדרום

בין צפת העתיקה והחדשה, לא-הרחק ממבנה המרכז הרפואי 'הדסה' המיתולוגי ובסביבת ציון רבי נחום איש גמזו, תמצאו את פינת החי המקומית המשודרגת. כאן תפגשו קופים, יענים, סוריקטות, תוכים, עופות מיים, עזים, כבשים, ברווזים וכו', לצד מרחבי דשא ופינות ישיבה.

הגן ממוקם ברחוב הנשיא, דקת הליכה מביהמ"ד לעלוב. הכניסה חופשית.

 

8.

מעיין 'האחד-עשר'

המעיין הזה פחות מומלץ לכל המשפחה, בהיותו משמש מעיין הנובע מסלע לטבילה במשך שעות היום כולו, אבל הוא בהחלט פינת טבע פסטוראלית. בסוף רחוב האחד-עשר, תיכנסו לוואדי. שם, בלב עצי-זית עתיקים, לא הרחק מהאצטדיון העירוני, נמצא מעיין צונן ופינה להתבודדות.

ככלל, מדובר בשטח יערי נרחב המגיע משכונת הדרום לשכונת כנען – מסלול המומלץ למשפחה המעוניינת לטייל בחיק הטבע, לצד פרות משוטטות וכדומה.

המסלול – לכיוון מעלה – אורך כ-3/4 שעה (תלוי כמובן בקצב ההליכה).

***

קוראים יקרים: כפי שאני מציין תדיר, אני שמח להיות לעזר בנושאי צפת וזו החרדית בפרט – בפרט כאשר אני עד לכך שהבורות בנושאים אלו חוגגת. המייל שלי אכן מוצף בפניות במהלך השנה סביב מידע על עיר התורה והחסידות בצפון (בדגש על פונים רבים שמעוניינים לעבור להתגורר בה ומחפשים אינפורמציה רלוונטית). בייחוד היום, ערב ימי 'בין הזמנים', אשמח לעמוד לצדכם ולהעניק לכם מידע רלוונטי שתבקשו.

מחפשים קבלת-שבת בנוסח 'קרליבך' באווירה חרדית בשכונת הדרום? תרים אחרי מסעדות בהכשרים מהודרים? רוצים לדעת יותר על זמני תפילות בעשרות בתי הכנסת? מוזמנים לפנות אליי לדוא"ל: abyisrael@gmail.com

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן