שבוע הספר בעידן הקורונה

לרגל שבוע הספר ביקר כתב 'במה' בממלכת ההוצאה לאור הגדולה "צוף הוצאה לאור", הבית של ספרי הקודש לראיון מיוחד עם יו"ר "צוף" הרב נתן פלדמן, חביבם של גדול ישראל, אשר חולל מהפכה בתחום ספרי הקודש, הציב סטנדרטים חדשים בתחום ההוצאה לאור ומעניק מעטפת שלמה למחברי הספרים • ראיון מרתק

קירות מדברים', זו התחושה במשרדים המרווחים של ממלכת עולם הספר, הוצאת "צוף", בראשות הרב נתן פלדמן. הקירות מעוטרים במאות ספרים, מרביתם ספרי קודש, המפארים את כותל המזרח של עולם התורה בכל תפוצות ישראל, כולם בהוצאת "צוף".

בחדר הישיבות הגדול יושבים ראש ישיבה ורב חשוב נוסף, השוקדים בימים אלו על הוצאת חיבורם. בשאר חדרי ההוצאה לאור עמלים עורכים תורניים כמו גם מחלקת עימוד מהטובות, המקצועיות והמהירות בתחום, כולם עמלים על החיבורים הבאים שיאירו את עולם התורה.

הרב נתן פלדמן, נכדם של הגאון הגדול רבי אהרן פלדמן שליט"א, ראש ישיבת "נר ישראל" בבולטימור ארה"ב וחבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל בארה"ב ושל הגאון הגדול רבי אפרים זורייבין זצוק"ל, ובנו של הגאון רבי שלמה פלדמן שליט"א, מחבר הספרים "שערי דעת" ו"שערי חכמה" על טהרות וקדשים. משקיע את תמצית דמו להעשיר את כותל המזרח של עולם התורה באמצעות הוצאת הספרים "צוף". בנוסף הפעיל בעבר קרן מיוחדת "נופת צופים" לעידוד כתיבת חידושי תורה תוך רתימת נגידים חשובים מעבר לים לסיוע במימון הספרים. "זה החזון שלי", הוא אומר בשיחה המרתקת, "לסייע לכמה שיותר מחברים לחשוף את אוצרותיהם הגנוזים, לזכות את כלל הציבור בעוד ועוד חיבורים תורניים. כל אחד יכול. זכיתי ב"ה להוציא לאור ספרים לכל כך הרבה מחברים, רבים מהם לא חשבו כלל שהם ראויים או שזה אפשרי. זה הסיפוק הגדול ביותר שלי". כמו כן מכהן כחבר הנהלת עמותת מש״י – מרכז שיקום ילדים מוגבלים, אשר אימו, הרבנית ליפשא פלדמן ע״ה, שנפטרה לפני כאחת עשרה שנים, ייסדה.

מלבד עולם הספר, התברכה שכונת רמות בירושלים בפעילותו הברוכה, בהיותו מהעוסקים בצרכי ציבור באמונה בירושלים ופועל רבות להרמת קרנה של תורה בפרט בשכונת רמות והסביבה. בשכונת רמות א' ייסד את ביהכ"נ "היכל אפרים" לע"נ סביו זצוק"ל וכיום פעילותו מתמקדת בשכונת הקאנטרי המתפתחת, בביהכ"נ המרכזי "מצפה רמות", כאשר ביתו פתוח לכל לרווחה לייעוץ ולעזרה. 

מהירות שיא

מה ממוצע הוצאת ספרים אצליך בהוצאה לאור?

"ספרים רבים יוצאים לאור ב"ה מדי חודש, כל אחד מהם הוא פרי עמל ויזע של שנים ארוכות על-ידי המחברים. אך כאן, במשרד, נמשכת העבודה על הספר שבועות ספורים בלבד. מהרגע שדפי הקלסרים נוחתים כאן במשרד, אנו מתייחסים אל הפרויקט כפרויקט חיים, מודעים לכך שהמחבר עמל על כתביו שנים רבות, ימים ולילות, שעות על גבי שעות, ואנו חדורים בתחושת שליחות קודש לסייע לו בהנצחת חיבורו לדורות הבאים".

את התשובה לשאלה כמה זמן אורך עד להוצאת הספר, חוסך ממני אברך צעיר, שסיים זה עתה פגישה במשרד. "פגשתי את הרב פלדמן בבית הכנסת", הוא מספר בחיוך, "וסיפרתי לו שאני עובד כבר כמה שנים על ספר מסוים. הוא שאל על כמות החומר שיש לי ואמר, 'תעצור, זה מספיק לכרך ראשון, תקפוץ אלי למשרד עם החומר'.

"באתי אליו למחרת עם הקלסר וכל הדפים בכתב יד, מרגע זה ואילך הכל נכנס למהירות מסחררת של עבודה עם הקלדה, הגהה, עריכה, עימוד וכל מה שצריך. כעבור שבועיים בלבד נקראתי לבוא שוב למשרד, לעבור על התוצר הסופי של הספר לאשר אותו לדפוס. לא האמנתי, זה היה נראה לי כמו חלום".

הוא מתקדם לעבר ארון סמוך ושולף את הספר המפואר, גאה בפרי ביכוריו. "זה הספר, אין לי מילים איך להודות לרב פלדמן. מעבר למקצועיות והמהירות, הרגשתי שקיבלתי בית חם, מעטפת שלמה להוצאת הספר. כל עזרה ושאלה שהייתי זקוק במהלך העבודה על הספר קיבלתי מענה במאור פנים. גם עכשיו, לאחר שהספר כבר יצא לאור, הנה אני פה…"

שבוע הספר בעידן קורונה

שבוע הספר החל זה עתה, יש המהדרים לקרא לזה 'חודש הספר'… האם מורגש השנה שינוי מאשר שבוע הספר בכל שנה? 

הרב פלדמן: "מבחינת ההוצאה לאור היבול של החורף האחרון מבורך מאי-פעם. במידה מסוימת, כאשר מדברים על הדברים הטובים שיצאו מהקורונה, במשך כל התקופה הזו הייתה הזדמנות למחברים רבים לשקוד על חיבוריהם, חלקם כבר יצאו לאור ועל חלקם עובדים בימים אלה. כל אחד יוכל לראות בדוכנים של שבוע הספר את שלל ספרי 'צוף' אשר יצאו ממש לאחרונה, כאשר כל הספרים בהוצאתנו הינם בבחינת תורה מפוארת בכלי מפואר, במגוון עצום על כל חלקי התורה".

הרב פלדמן מבשר בנוסף, כי בשבועות הקרובים יצא לאור בע"ה חיבור מיוחד מבית 'צוף', הלכות והנהגות למעשה מגדולי ההוראה והפוסקים בעקבות מגיפת הקורונה, ספר שימושי המקיף את כל ההלכות הנצרכות בתקופה של מגיפה, חלילה.

 דיגיטל בעולם הספר

בשנים האחרונות ובתקופת הקורונה נוכחנו בזאת ביתר שאת, העולם הופך ונהיה דיגיטלי יותר ויותר כמעט בכל התחומים. האם עולם הספר הולך ונמחק והופך להיות דיגיטלי?

"התשובה היא שלילית באופן נחרץ. לעולם לא יהיה. עיקר הצרכנים של עולם הספר הוא ציבור היראים ושומרי התורה והזמן בו לומדים וקוראים ספרים נוספים מעבר לסדרי הלימוד הקבועים הוא בשבת, כך שמחשב לא יכול להוות תחליף לספרים. גם בימות השבוע אנשים לא יושבים מול מסך ולומדים. מעבר לכך, אנשים אוהבים לחוש את הספר. לכן עולם הספר יישאר לנצח ומחבר שזוכה להוציא לאור ספר, הוא משאיר אחריו קנין נצח".

אם הקהל אכן אוהב את הספר המודפס, כפי שאכן רואים את חנויות הספרים גדושות בלקוחות, אולי הציבור גם אוהב את המהדורות הישנות, דפוס ישן וכדומה?

"הגאון רבי שמשון פינקוס זצ"ל, היה אומר שבדור הזה שהכל צבעוני, יש בעיה שהספרים נשארים שחור לבן, בצורה מיושנת. בהוצאה לאור אנו מציבים דגש על הקדמה הטכנולוגית בתוך המהדורה המודפסת כדי לשפר וייעל ולמשוך את עיני הקורא, הכל בתוך המתכונת השמורה והמוכרת, יין ישן בכלי חדש ומפואר".

ההוצאה לאור בראשותך מתמחה בעולם הספר לכל סוגיו או רק בהוצאת ספרי קודש?

"אנו נותנים זכות קדימה לספרי קודש בהיותנו מכון תורני, וזאת מתוך תחושת שליחות, אך בהחלט מוציאים את כל סוגי הספרים, החל מביוגרפיות, ספרי תולדות ושורשים ועד ספרי רפואות וספרים צבעוניים, בכל השפות".

יש לך אינדיקציה כמה ספרים הוצאת לאור עד היום?

"אוהו… לא ייספר מרוב, ב"ה, כתלי המשרדים עמוסים לעייפה בספרי ההוצאה לאור. כדי לקבל מושג כלשהו, אספר לך שלאחרונה אחד העורכים שלי נכנס למשרד והחליט שהוא מפשיל שרוולים וממיין את הספרים לפי א"ב. האות א' לבדה מכילה שני עמודים של ספרים והוא כמובן התעייף באמצע המלאכה"…

מה ההסבר לכך שכל כך הרבה מחברי ספרים מחו"ל פונים להוצאת ספרם בהוצאה לאור הפועלת כאן בארץ ישראל?

"כנראה שהאיכות המיוחדת והיקף המעטפת שמקבלים מחברי הספרים מביאה אותם לכאן. יתכן גם שחלק מהמחברים נרתעו מהוצאת חיבורם וכאן הם נוכחים לדעת עד כמה הכל נעשה באופן מקצועי, מהיר וקל, כאשר צוות שלהם עובד על הספר שלהם ולהם נשאר רק להגיה ולאשר".

קשר הדוק עם גדולי ישראל

רבים ממחברי הספרים שמגיעים לכאן נעזרים בקשריך המסועפים בבתי גדולי ישראל, אשר כידוע אתה זוכה לחביבות מיוחדת אצלם ובפרט אצל רבן של ישראל מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א. במה זכית לקשר המיוחד עם גדולי ישראל?

"ב"ה, זו אכן זכות גדולה מאוד. ראשית, רבים מהם הוציאו את ספריהם לאור כאן בהוצאה. מרן רשכבה"ג הגר"ח קניבסקי שליט"א, אשר אני זוכה לקשר מיוחד במעונו ובכל ביקור בביתו שואל אותי מרן שליט"א, איזה ספר הדפסתי והאם אני בעצמי חיברתי את הספר וכו'…

רק לאחרונה זכינו להוציא את ספרי מרן ראש הישיבה הגרב"מ אזרחי שליט"א "ברכת מרדכי" על התורה במהדורה מחודשת, מכתב מאליהו מהדורה מחודשת, ספרי מרן הגר"ד סולובייצ'יק שליט"א, ספרי מרן הגר"ד כהן שליט"א, ספרי הגאון הגדול רבי משה שפירא זצוק"ל, ועוד ספרים רבים נודעים ובהם דרך ישרה הליכות והנהגות מהגאון הצדיק רבי שריה דבליצקי זצוק"ל, ספרי הגאון רבי אופיר מלכה שליט"א, הגר"מ ברנדסופר שליט"א, הרה"ג רבי מרדכי נויגרשל שליט"א, ועוד ספרים רבים רבי מכר, בהם סדרת הספרים המצליחה "סברי מרנן", ספר הפנקס על מרן הגראי"ל שטינמן זצוק"ל ועוד.

"מי שהוציא כאן ספר יודע כי משך כל תקופת הוצאת הספר הופכת כאן לחוויה רוחנית ולאווירה משפחתית מיוחדת, בקשר הדוק לאורך כל התקופה משלב הגעת דפי הקלסר ועד לאישור התוצר המוגמר והמפואר של הספר. הרי יש נידון הלכתי האם ניתן לברך שהחיינו על הוצאת ספר חדש, יש בזה ממש הרגשה כביכול של ילד נוסף במשפחה. גם לאחר שהספר יוצא לאור המחברים מרגישים הכרת הטוב וחלקם כבר מתכנן את הוצאת הספר הבא. ישנם אף מחברים שערכו סעודת הודיה גדולה עם הוצאת ספרם, כולל מחברים בחו"ל שביקשו שאשתתף בסעודה מיוחדת זו, כך שהקשר מתחיל בהוצאת הספר ונמשך לאורך השנים".

סיפור מעניין לסיום?

"הגיע למשרד מחבר שביקש להוציא את ספרו תוך ימים אחדים. הסברתי לו שאנו אמנם מתמחים בהוצאת ספרים במהירות רבה, אך היקף העבודה הנדרש בספרו לא מאפשר הוצאה לאור בכמה ימים ספורים. שאלתי אותו מדוע הוא כה לחוץ בזמן, ואמר לי שביתו מתחנת בעוד מספר ימים והוא מעוניין בהוצאה לאור של הספר לכבוד החתונה. הבטחתי לו לעשות את מירב המאמצים לזרז, אך הבהרתי לו את המציאות האמיתית לפיה תאריך היעד המסתמן יחול באחד מימי השבע ברכות וגם על כך הוא שמח.

"התחלנו בעבודה מהירה, הוא אישר את התוצאה הסופית ובמקביל הפעלתי לחץ על בית הדפוס והכריכייה לזרז בדחיפות את הכנת הספר. הפעילות המהירה הביאה לתוצאה המיוחלת ביום החתונה, בצהרי היום.

"מיד עם קבלת משלוח הספרים מהדפוס, בעוד הספרים מדיפים את ריח הדפוס הטרי, נסעתי עם הספרים לאולם החתונה. הגעתי היישר לחופה, הבאתי את הספר לאבא הנרגש, הוא חיבק את הספר ופרץ בבכי של שמחה. לא אוכל לשכוח את ההתרגשות העצומה, את דמעות השמחה של יהודי שזכה לחבוק את פרויקט חייו ביום שמחת ליבו בחתונת ביתו. המראה הזה ניצרב בליבי ועומד לנגד עיניי בכל פעם שמישהו נכנס למשרד עם חלומו הגדול על הוצאת ספר ודפי הקלסר בידו. ב"ה שאני זוכה להגשים חלומות לדור שלם של עמלי תורה מחברי ספרים".

כל אחד יכול: שיטת 'הכל כלול' בהוצאת "צוף"

הרב נתן פלדמן חושף את השיטות המהירות להוצאת ספר

תאר לנו בבקשה את מהלך העבודה, מרגע הפנייה ועד לקבלת התוצר המוגמר.

"השירות שלנו נותן מענה מקיף לכל בקשה ורצון של מחבר ספר. המחבר הוא 'אביו' הרוחני של הספר והוא יודע טוב יותר מכולם כיצד היה רוצה לראות את ספרו.

"המחבר סיים את כתיבת ספרו. לא פעם מדובר בכתב יד כמעט בלתי קריא הכתוב על גיליונות נייר מקומטים ומלאים במחיקות רבות מספור. כאן נכנסות לתמונה צוות קלדניות זריזות ומיומנות. במקביל לעבודת ההקלדה, החומר עובר הגהה ראשונית מדוקדקת בידי צוות מגיהים מנוסים.

הגאון הגדול רבי אהרן פלדמן שליט"א, בביקור במשרדי "צוף" בראשות נכדו הרב פלדמן

"מכאן לשלבים הבאים.

"ראשית עלינו לדעת כי כדי להוציא ספר איכותי, על הספר להיות ערוך היטב מבחינת תוכן וכן מבחינה לשונית. לא פעם המחבר חפץ לראות את ספרו מודפס ונמכר, אלא שהמהירות מסיתה אותו לדלג על שלב העריכה, והוא עלול להצטער מאוד על כך. מחבר ספר יכול להיות תלמיד חכם מובהק, אבל את רעיונותיו העמוקים קצת קשה לו לבטא בכתב, או כזה שמסוגל להביע את רעיונותיו בצורה ברורה יותר, אבל עדיין קיימות בכתביו שגיאות תחביר וטעויות בסימני פיסוק.

"לשם כך, אני מעסיק במשרד עורכים תורניים ועורכים לשוניים מהשורה הראשונה, שמשדרגים את הטקסט בכמה רמות. תמיד הסופר מקבל דוגמת עריכה כדי להתרשם מהעבודה, ובסופו של דבר הוא המרוויח הגדול מכך".

השלב הבא בהוצאת הספר הוא העימוד, כלומר, עיבוד קובצי המחשב המוקלדים והתאמתם לגודל הספר המבוקש.

עימוד הוא עולם בפני עצמו. העמוד יכול להיות מעוטר או פשוט, כולל הערות שוליים או הערות צד, יכולים להיות משולבים בו טקסט אחד או כמה וכמה טקסטים ועוד ועוד.

"אנו ב'צוף הוצאה לאור' עובדים עם טובי המעמדים, בעלי מקצוע מהשורה הראשונה, העמלים על יצירת העמוד המושלם והמתאים ביותר לחומר הכתוב שבו.

"בדרך כלל", מגלה ר' נתן את אוזנינו, "בד בבד עם עימוד הספר, אחת הגרפיקאיות שלנו מתחילה לעצב את הכריכה. בגדול, ישנם שני סוגי כריכות: כריכת סקאי וכריכת פרוצס, אבל כאשר יורדים לפרטים, מגלים עולם ומלואו! ניתן לעשות הטבעות והבלטות, ניתן לעשות למינציה – מבריק או מט, או אפילו כזו שתשווה לכריכה מראה של כריכת בד. ניתן להדפיס על גבי הכריכה בלכה שקופה ובקיצור – מגוון האפשרויות הוא כמעט אין-סופי.

"לאחר שהסתיים עימוד הספר אנו ניגשים למלאכת הדפוס עצמה. אינני רוצה להלאות אתכם בפרטים טכניים משום שהללו רבים מאוד. פלטות וגיליונות, גלופות וכיוון נייר, הדפסה ולמינציה, קרטון ועיטוף, קיפול, איסוף ותפירה, מכונת ליין וכן הלאה".

בנוסף, 'צוף' עובדת, עם חברת ההפצה 'קולמוס' בניהולו של הרב אברהם קישון, שבאמצעותה היא דואגת שהספר יגיע לכל היעדים הנדרשים.

"כל הסוד", מסכם ר' נתן, "הוא לתת לכל אחד את הלב ואת הנשמה!"

ומה לגבי המחיר?

"על איכות לא מתפשרים, ועל איכות צריך לשלם – אבל לא הרבה. המחירים אצלנו סבירים בהחלט, וזה נתון שניתן לבדיקה בכל עת ובכל מקום.

"ברוך השם בשנות קיומה של 'צוף הוצאה לאור' זכינו לסייעתא דשמיא מרובה, וכיום יש לנו ברזומה כמות נכבדה מאוד של ספרים, ומדי יום ביומו אנו מקבלים עשרות פניות חדשות מקשת רחבה של אנשים – מאברכים צעירים ועד לגדולי הדור. לכולם אנו זוכים להוציא לאור את כתביהם.

"אבל איננו עוסקים רק בהוצאת ספרים תורניים. יש לנו מחלקה מיוחדת לספרי ילדים ונוער, וכן מחלקה לספרי קריאה איכותיים. הדבר המספק ביותר בעבודה הוא הגשת הספר למחבר וראיית הנהרה שעל פניו, אחרי שנתתי את כל כולי כדי להפיק את המיטב שבמיטב. זהו רגע שמרגש אותי בכל פעם מחדש".

תוכן קשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד על הבמה

קבל את המגזין
ראשון למייל:

במה 69 הרב אברהם בייפוס מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה

זאת התורה לא תהא מוחלפת – "כל המבזה תלמידי חכמים"

בימים אלו של ימי הפורים הורה רבינו הגראי"ל שטינמן זצוק"ל לאחד ממרביצי התורה החשובים שליט"א שיראה להזהיר את בני הישיבה לקראת ימי הפורים, שידעו "ששום

'סגולות' לפרנסה

  בפרשתנו אנו לומדים על ירידת המן. דור המדבר לא היו צריכים להשתתף בהרצאות בנושאי אמונה וביטחון בכל הנוגע לפרנסה. היה ברור ומוחשי כל כך

אמנות ההתבוננות

יציאת מצרים היתה תלויה במשה רבנו. מרגע שנולד הוכן להנהיג את העם. ברגע היוולדו, כבר אז התמלא הבית אורה, ועל כן נאמר, "ותראהו כי טוב",

רגע אחד!

קבל חינם את מגזין במה מדי שבוע!

מהווה הסכמה לקבלת דיוור. ניתן לבטל בכל עת.

מגזין במה - מגזין תוכן חרדי לבית ולמשפחה גיליון 75
דילוג לתוכן